dunberg skrev:
Tror ni att fullformat kommer att vara det enda formatet längre fram eller kommer det finnas olika format parallellt? Skulle inte en digital zoom, som finns på en del kompaktkameror, kunna fungera på samma sätt som den skenbara brännnviddsförlängningen och således kunna tillfredsställa dem som föredrar 1,6-sensor trots att det egentligen är en fullformatssensor? (Eller har jag missförstått hur det hela fungerar?)
Fullformat är ett tokigt och vilseledande namn. Småbildsformat vill jag hävda att det heter - för precis så stort är det ju. Sen finns det ju större format...
Nikon D2x har "beskuret högfartsläge". Men det går ju inte att få lika många pixlar på mindre yta som är fallet med de mindre sensorerna.Så på det sättet kan man inte få "digital brännviddsförlängning".
Kul att höra era åsikter om 17-40 på fullformat. Det kanske kan vara värt att lägga lite extra pengar på en optik som blir mer användbar vid ett kamerabyte.
Det är alltid mer lönt att lägga pengar på optik än på kamerahus. Särskilt idag.
Oavsett om du väljer 24-70 eller 17-40 är det ju bra objektiv. Jag skulle valt 24-70 till 5D för ljusstyrkan och det mer användbara omfånget. Men det kostar ju lite mer.