Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Det låter på Canon som att Eos 1D mark III blir med småbildssensor, det bli mumma.

Det kan inte heta fullformat... Småbildsformat heter det.. :)

/messerbisservissern

Låter ju trevligt! (om de får ordning på vidvinklarna)

Jag som trodde det var storformat ;)
 
Kenneth R. skrev:
Jag har tagit klivet från 300D till 20D och nu till 5D.

skillnaden i bildkvalitet är bra mycket större mellan 20D och 5D än mellan 300D och 20D.


/Kenneth


Körde först 300D och nu 20D , och det var precis detta jag inte ville höra!! för nu vaknade min pryluppgraderartarm igen ;)

var o klämde på 5D:n idag med ett 24-105 på och det kändes riktigt fint! inte så mycket större som jag trodde den skulle vara över 20D:n
 
woofes skrev:
Körde först 300D och nu 20D , och det var precis detta jag inte ville höra!! för nu vaknade min pryluppgraderartarm igen ;)

var o klämde på 5D:n idag med ett 24-105 på och det kändes riktigt fint! inte så mycket större som jag trodde den skulle vara över 20D:n

Som vanligt så kommer man alltid att vara efter när man köper nytt. Efter 5D alt 1DIII när den då lanseras, så kommer vi alla att kika runt hörnet efter det vi så hett önskar skulle finnas.

För egen del, valde jag att stå över 20D och invänta nästa modell. Visst blev 5D en överaskning med småbildssensor. Trodde mer på att det skulle vara en 1,3* sensor i den.

Men nu blir det en 5D och så stå över en generation och titta på vad som kommer efter.

Det är tur att Sverige är fantastiskt, då penagar i övrigt går åt till att köpa nytt hus. Så den där långt bort i stan resan, får vänta ytterliggare ett tag.

\\Sten
 
Man blir lätt lyrisk över en kameras egenskaper, själv tycker jag 5d rawfiler är fantastiska på 1600iso vad det gäller brus.
Provade därför 20D och jämförde med 5D.
Säger som Phil Askey: bruset på 1600iso är lika.
Dvs när samma rawkonverterare räknar upp bilderna från 5d och 20D så blir resultatet identisk brusbild.
Lågdager/mörkt parti i bilden
Mikael
 

Bilagor

  • 20d´5dbrus.jpg
    20d´5dbrus.jpg
    14.5 KB · Visningar: 387
Även det dynamiska omfånget är synnerligen lika, 20d lyfter upp bilden något högre i skuggor. Vilket även Phil Askey noterat. Bilderna framräknade med Camera RAW. 20D och raw ger alltså mycket bra bildfiler, lika bra i 1600 iso som 5d vad det gäller färg, brus och dynamiskt omfång.
Mikael
 

Bilagor

  • brus5d+20d-3.jpg
    brus5d+20d-3.jpg
    18.4 KB · Visningar: 378
Senast ändrad:
fantastiskt arbete du lägger ner, mikael. tror du 1D mk2 ligger i samma nivå, den skall ju basera sig på samma sensortyp som 5D.
 
macrobild skrev:
Man blir lätt lyrisk över en kameras egenskaper, själv tycker jag 5d rawfiler är fantastiska på 1600iso vad det gäller brus.
Provade därför 20D och jämförde med 5D.
Säger som Phil Askey: bruset på 1600iso är lika.
Dvs när samma rawkonverterare räknar upp bilderna från 5d och 20D så blir resultatet identisk brusbild.
Lågdager/mörkt parti i bilden
Mikael

Hur har du jämfört bilderna Mikael?
Är utsnittet lika på båda bilderna?

Om 5D brusar lika mycket/litet som 20D per pixel så ger ju de större filerna mindre synligt brus i slutändan?

Nu är ju 20D en hård nöt att knäcka vad gäller bildkvalitet, så jag motsäger mig inte iakttagelsen.
MVH /Micke
 
Det är riktigt Men jag blev förvånad av det fina RAW resultatet 20d uppvisar tillsammans med senaste Camera Raw. Jag menar att en 20d raw bildfil ger förutom den lägre upplösningen lika bra bildfiler färgmässigt, omfångsmässigt.
Detta kan vara intressant för 20D ägare, då det inte är gratis att byta upp sig till 5D. Samt att gluggarna kostar skjortan om man skall få ut ett mervärde.
Att 20D jpg bilder idag ser lite trista ut jmf med andra kameror som 5d eller d2x kan åtgärdas genom att man fotograferar med rawfiler från den kameran.
Mikael
 
Senast ändrad:
Hela bilden så ni förstår hur bilden ser ut samt utsnitten. Svår bild med högdager samt djup svärta
Mikael
 
Senast ändrad:
hela bilden med de tre utsnitten, tidigare bilder är alltså utsnitt i 200% för att visa ev skillnad.
mikael
 

Bilagor

  • helabilden.jpg
    helabilden.jpg
    16.5 KB · Visningar: 297
Senast ändrad:
I morse var det fint väder i Lund. jag ville se hur ett toppobjektiv upför sig på Canon 5D
Ett nytt 50/1,4 på stativ nerbländat till 5.6.
Gjorde detsamma med d2x och valde där zoomen 18-35 nerbländat till 5.6.
Rawkonverterare Camera Raw räknar upp bilderna.
Först hela bilden med 1 och 2 som visar utsnitten. Utsnitten därefter delförstoring 100%
 

Bilagor

  • park-hela-bilden.jpg
    park-hela-bilden.jpg
    42.1 KB · Visningar: 414
Kant från de båda.
I mitten kan jag inte se någon skillnad, däremot uppvisar 50/1,4 sämre upplösning än vad 18-35 gör på 35mm. Jag har därefter tagit ett antal bilder som konfimerar de första testbilderna.
Mikael
 

Bilagor

  • park-kant.jpg
    park-kant.jpg
    52.5 KB · Visningar: 416
En sak som jag såg när jag testade d2x mot 1dsmk2 var att bruset på 100iso var högre i 1dsmk2.
Samma sak med 5d. 5d som fullständigt piskar d2x i högre iso tal har vid 100iso högre brus i skuggor och lågdagrar.Tyvärr så kan man inte se på denna lilla delförstoring skillnaderna. Återkommer
Mikael
 

Bilagor

  • test2brus.jpg
    test2brus.jpg
    20.5 KB · Visningar: 416
Hoppas denna bild kan ses tydligare. Jag har alltså tidigare sett att bla 1dsmk2 har något blotchigare färgbrus i lågdager och 100 iso. Detsamma gäller för 5d. Det verkar som signalnivån är optimerad i 100iso och d2x. Färgbruset är där mindre-men ökar markant efter 6-800iso
Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.