Annons

EOS 350D för nyhetsbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

RLN

Medlem
Jag undrar kort och gott om Canon EOS 350D duger till nyhetsfotografering: olyckor, fotbollsmatcher, politiska möten, discon osv. Helt enkelt bilder som man hittar i vanliga tidningar. Jag har även hört att slutaren på 350D dör efter 50 000 bilder, stämmer det och hur mycket är i så fall 50 000 när det gäller nyhetsbilder, räcker det länge måntro?

J den duger till allt det där, allt hänger på dig som fotograf.

Ja slutaren är inte gjord för att klara lika många bilder som proffskamerorna, men exakta antalet är omöjligt att svara på, den kan sluta fungera efter 10 bilder om du har otur, menkan likväl passera långt över 50 000 bilder.

50 000 nyhetsbilder är ungefär lika mycket som 50 000 porträttbilder eller naturbilder.

RLN skrev:
Jag undrar kort och gott om Canon EOS 350D duger till nyhetsfotografering: olyckor, fotbollsmatcher, politiska möten, discon osv. Helt enkelt bilder som man hittar i vanliga tidningar.

Som Kalle skrev fungerar den alldeles utmärkt för detta. Ofta är det snarare objektivets egenskaper som begränsar.

RLN skrev:
Jag har även hört att slutaren på 350D dör efter 50 000 bilder, stämmer det och hur mycket är i så fall 50 000 när det gäller nyhetsbilder, räcker det länge måntro?

Jag förstår inte riktigt problemet här. Ska du fotografera nyhetsbilder gratis? Kostnaden för slutarbyte (runt 2-3000kr). Du kan ju kanske göra en grov uppskattning på hur mycket bilder du kommer att ta. Om du är "glad amatör" kommer du troligen ta många bilder i början för att man testar sig fram för att sedan ta färre och färre fast minst lika många med kvalitet som innan :D

Okej, kan ni ge tips på nåt bra objektiv för detta ändamål? Man bör ju kunna zooma en hel del! Är det en fördel eller nackdel att kameran är så liten? Lär ju se fjollig ut i jämförelse med riktiga pressfotografers, haha! ;) Dessutom är den väl ganska plastig av sig?

RLN skrev:
Okej, kan ni ge tips på nåt bra objektiv för detta ändamål? Man bör ju kunna zooma en hel del! Är det en fördel eller nackdel att kameran är så liten? Lär ju se fjollig ut i jämförelse med riktiga pressfotografers, haha! ;) Dessutom är den väl ganska plastig av sig?
skaffa ett batterigrepp så ser kameran mycket större ut.

RLN skrev:

spelar det någon roll om den ser "fjollig" ut ?
bry dig inte om sånt, utan lägg ner mer tid på att ta bättre bilder än dem ;)

Pettson_ skrev:
spelar det någon roll om den ser "fjollig" ut ?
bry dig inte om sånt, utan lägg ner mer tid på att ta bättre bilder än dem ;)

Exakt min åsikt! Kör 350D utan batterigrepp och det viktiga är vad man levererar. Behöver man en penisförlängare så är man i fel bransch ;-)

En sak som är minus med den är att den bara kan iso 1600, 3200 eller som nu mk3 kan 6400 är ett måste ibland på natten.

ANNONS