AFJ
Aktiv medlem
Det kanske är som ni säger... fotografen. Har nu tittat på massor av kort som jag tagit och hittar inte så många dålig som jag trodde. Min fru behöver nog lära sig inställningarna bättre.
För att knyta ihop denna tråden skulle jag vilja fråga följande:
Vad kostar en service i runda slängar och är en 350D värd det?
Jag har aldrig "servat" några av mina systemkameror. Det enda underhåll man kan behöva göra är att göra ren sensorn, det kan man göra själv. En smutsig sensor ger dock "bara" prickar på bilden och har inget med dina problem här att göra.
Visst kan man ta skarpa bilder på 1/40 på de brännvidder som använts här men det kräver ju att motivet är still vilket små barn sällan är. Här hade det nog behövts ett par steg kortare tid.
Har ni läst på i manualen om hur man väljer fokuspunkt? Om man låter kamerans automatik välja och har ett motiv som i din bild är det väldigt lätt att kameran låser fokus på något annat än det du vill ha fokus på. Lite mer övning och kunskap tror jag är bästa medicinen.
Vill ni lägga ut mer pengar så gör det inte på en service, spara istället ihop till ett bätre objektiv. Jag antar att det originalobjektivet till 350D som ni använder och det är känt för att vara ganska mediokert.
Lycka till.