Annons

EOS 300D vs. 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

d.a.n.i.e.l

Aktiv medlem
Jag önskar anledningar till att vänta och köpa
EOS 20D istället för 300D.
Sensorerna verkar ju vara lika stora, så 20D ger 2 megapixlar extra i onödan, men på vilka sätt är 20D att föredra?
 
Det som framförallt lockar mig är bättre autofokus, bättre blixtbilder och lägre brus (trots fler megapixlar).
Dessutom i en bättre byggd kamera (inte för att jag tror att 300D skulle vara dåligt byggd). 20D är också rejält mycket snabbare, och då värderar jag 0,2 sekunders starttid högre än fler bilder per sekund.
De två extra megapixlarna ger ju också större utrymme att beskära bilderna, men påverkar inte mitt val särskilt mycket...

Allt detta till ett pris som är lägre än vad 10D kostar, och kring 50% högre än 300D. Blir ett svårt val, och fick plånboken bestämma skulle jag nog klara mig mycket långt med en 300D. Men just nu lutar det nog ändå åt 20D som känns rejält frestande...
 
Har en 300D som jag är relativt nöjd med. Men mycket vill ha mer. Så mitt enda råd blir 20D. Då slipper du ångra dig.
 
d.a.n.i.e.l skrev:
.
Sensorerna verkar ju vara lika stora, så 20D ger 2 megapixlar extra i onödan, men på vilka sätt är 20D att föredra?

Vadå i onödan? Nu får du förklara hur du tänker.

Pixlarna i 20D är betydligt större än i 10D vilket sänker bruset. Mellanrummet har blivit mindre mellan pixlarna. Och 2000 0000 extra pixlar kan väl inte vara fel om det inte är på bekostnad av kvaliteten.

Jag tycker att både 300D och 20D ger mycket för pengarna. Prisskillnaden speglar skillnaderna i prestanda.Så det är upp till dig att bestämma hur mycket prestanda du behöver,

300D räcker väldigt långt för många och ger fin bildkvalitet. 20D är snabbare och ger ännu högre bildkvalitet. Så är du riktigt krävande när det gäller kvaliteten eller ska plåta sport eller reportage eller mode så är 20D kanske en idé.

Är du helt nybörjare eller semsterplåtare räcker 300D väldigt långt. Tänk på att du ska ha råd med bra objektiv - de är ännu viktigare än kamerahuset
 
Som 300D-ägare får jag snart säga stopp och belägg. Jag har tidigare hävdat att 300D som lanserades efter 10D kunnat mäta sig på många punkter med 10D, speciellt med uppgraderingen i form av det berömda hacket. Byggnadsmässigt är det emellertid rätt stor skillnad.

20D är en bra mycket nyare kamera med kraftigt utvecklad prestanda och ett lika stort försprång i byggkvalitet av testerna att döma.

300D och 20D bör i min mening inte jämföras på liknande sätt som 10D varit med i diskussionen tidigare. Om 300D räcker - jättebra. Spara pengarna. Men att stå med en 300D och tro att man har en silvrig 20D tycker jag är att lura sig kraftigt. Sensor i 10D/300D är så gott som likvärdiga och rätt hanterad kan 300D leverera samma resultat som 10D förutsatt att man har samma optik. Att dra samma slutsatser med 20D tror jag som sagt inte låter sig göras.
 
Frågan att ställa blir väl framförallt om man behöver den större hastigheten? I så fall är det 20D som gäller.

Men jag har hittils inte haft det behovet, och min analoga EOS är i plast. Så kanske det skulle vara bättre att köpa en 300D och lägga 5-6000 på objektiv? Kanske en 300D med riktigt bra objektiv ger nästan lika bra bilder som en 20D med sämre objektiv?

Svårt val är det i alla fall. Får nog avvakta tills lite mer ingående recentioner finns av 20D. Sen är ju leverans minst en månad bort så det finns ju tid att fundera...
 
Spegeluppfällning och de flesta andra funktioner från 10D utom det större buffertminnet får man med det populära hacket.

En adapter som ger pc-kontakt i blixtskon kostar 80 spänn. (märka HAMA)
 
Det är väl bara att testa att plåta med 300D resp. 20D...tror du kommer fram till rätt snabbt vilken du helst vill ha då.
 
Har man råd tycker jag att det inte är något snack om saken. Klart 20D verkar vara en bättre kamera på alla sätt.
 
Under 12000 låter ruskigt biligt! Men är det inkl. eller exkl. moms?
Står inte klart på hemsidan, men eftersom de riktar sig främst till företag/yrkesfotografer gissar jag att det är exklusive?

Provade lägga en i kundkorgen, där står då att moms tillkommer...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.