ANNONS
Annons

eos 1D mk II

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

1D Mark II är ett rejält lyft för mig som är naturfotograf och då specielllt snabba aktionhändelser.

Bra på höga iso, 1600 iso på älg http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/44963279

Skaffade en 20D som andra hus, bildkvalite bra men men inte alls så bra på aktionbilder som 1D 1D Mark II . Långsam AF och responsivitet jämfört med 1D Mark II. Känns som den sover!!! 20 D saknar intermediära ISO steg som 1D Mark II har. Tex 20d har 100, 200, 400, 800 iso medan 1D Mark II har tex 100,125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800. Bra att ha intermediära steg i naturfotografering

Ända intressanta med 20D är att den är lättare och har en brännvidsförlängning på 1.6.

Önskar själv mig ett proffshus med tex 1.6 brännvidsförlängning, super snabb AF, 10 bilder/s, lithiumbatterier, lättkamera, lätt att ändra ISO, lätt att fälla up spegeln.

Hälsningar
Omar Bränmnström
http://www.pbase.com/omar_brannstrom

Omar skrev:
Skaffade en 20D som andra hus, bildkvalite bra men men inte alls så bra på aktionbilder som 1D 1D Mark II . Långsam AF och responsivitet jämfört med 1D Mark II. Känns som den sover!!!

Jag trivs med 20D på fritiden, att ha slängd över axeln med ett Sigma 18-50/2,8. Liten och smidig utan att vara i vägen.

Men i jobbet stör jag mig en del på 20D. Jobbar med kamerorna varje dag märker man hur genomtänkt 1D-serien är. Men mest störande är det faktum att kamerorna fungerar fundamentalt olika när det gäller hantering och menyer.

Önskar själv mig ett proffshus med tex 1.6 brännvidsförlängning, super snabb AF, 10 bilder/s, lithiumbatterier, lättkamera, lätt att ändra ISO, lätt att fälla up spegeln.

Och jag som kör mycket vidvinkel trivs med 1,3x, synd bara att 10-22:an inte passar.

10 b/s hade varit super för sport. Autofokus över hela sökarbilder hade också varit grymt. Jag går med kameran många timmar om dagen och skulle gärna önska lägre vikt på både hus och optik. En lätt normalzoom som Nikon har vore toppen.

Jag vill att det ska bli lättare att bläddra bland bilder och radera.

Jag längtar efter en ersättare till 20D eller en ny modell imellan 20D och 1DmkII. Som ickeproffs så känns det lite för mycket pengar för en mkII om man jämför med 20D även om man har råd.

En detalj som jag verkligen skulle vilja se på nästa generation är en tredje inmatningsratt som skall användas för att ändra ISO-talet utan att gå via knapptryckningar. Även en ständig visning av ISO-talet i displayen önskas (detta går tydligen att ställa in på 1D). Jag ändrar ISO-tal nästan lika ofta som bländare så detta skulle vara toppen.

Styrplattan från Nikon för att välja AF-punkt tror jag skulle vara ett lyft jämfört med 20D:s joystick. Den kan väl Canon stjäla till nästa kamera.

/Jonas

Efter helgens fotoreportage på Åland och efter att tidigare ha testat Nikon D2X saknar jagen finess hos 1D mark II - att kunna låsa inställningen vid Av och Tv. Det är dumt att man måste kolla varja gång man tar upp kameran att inte inställd tid eller bländare ändrat sig,

Canon har ganska reptåligt material i sina displayer. Min gamla 10D har ngt mkt litet märke efter 2 års normalt användande.

/PG

Dessutom är glaset lätt och relativt billigt att byta om man nu vill. Jag plockade direkt bort skyddet på D2X - man ser ju sämre med skyddet och dessutom ramlar det ändå bara av.

/Magnus (som tagit 59 000 bilder med sin 1D mark II på ett år och bara fått en liten obetydlig repa i glaset)

tomasbz skrev:
Men inget lcd-skydd till denna kameran?

Lr har jag missat nån kartong..
Det du ser bak på kameran är lcd-skyddet. En plast/glas-bit som sitter utanför själva displayen, och är lätt att byta ut om du skulle lyckas repa det.

Saknar dock en sak, lr är det så uppenbart att jag missat..

En funktion i Photo pro, Eosviewer>

Send to prog, lr edit in prog (sen välja)..

Så man bara kan klicka och öppna dom i ps..

Dvs använda ovanstående prog bara får att spåna i fotona, sen skicka till ps innifrån..

Vad klurigt det blev..

I Nikons prog, kan man högerklicka på fotot, välja vilket program man vill editera med..

DPP (Digital Photo Pro) är ju en av de bättre RAW-konverterarna. Jag kör min konvertering därigenom. Kör du bara med jpg, så finns det ju ingen mening att öht. använda Canons programvara.

Vill du absolut öppna RAW-filerna med PS CS, så är det ju bara att associera filtypen *.cr2 med PS, så öppnas filerna direkt i Camera RAW. Detta sättet fungerar bra om man kör RAW+jpg. då kan man använda jpg-bilden som preview och bara klicka på RAW-filen för att öppna och konvertera.

Hej

Själv kör jag bara RAW (utan + jpg) och när jag öppnar bridgen/filebrowsern i Photoshop som skapas thumbnails automatiskt för preview, så man ser vilka man skall kasta, spara, namnändra och konvertera.

MVH

Omar

Grejjen är att jag tycker detta browser programmet är smidigt att bara browsa raw filerna i (inget mer)..

Eosviewer dvs..

Smidigt att bara kunna klicka upp dom för att kolla på ett lite större format (ibland när man sitter i sällskap, kunna sätta bockar bara).

Påminner om Nikonview lite..

Men som det blir nu får jag kolla filerna i progget, komma ihåg filnamnet, gå tillbaka, öpnna filen i ps..

Ingen fin genväg..

Bara för raw>jpeg lr raw>tiff

Tack för inläggen..

Ps: Fotar nästan uteslutet raw..

Ds: Men om någon vet var det finns ett windovs pluggin till denna camerans raw filer, så att windovs öpnnar upp dom som thumbnails, nu härskar bara jpeg som tummnaglar..

Nä, nu känner man att man suttit för mycket med detta..

Skallen snyrrar...

froderberg skrev:
Dessutom är glaset lätt och relativt billigt att byta om man nu vill. Jag plockade direkt bort skyddet på D2X - man ser ju sämre med skyddet och dessutom ramlar det ändå bara av.

/Magnus (som tagit 59 000 bilder med sin 1D mark II på ett år och bara fått en liten obetydlig repa i glaset)

Där sitter ett plastskydd redan på Canons. Det är inte LCD displayen du rör utan ett skydd utanpå

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar