Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

eos 1D mk II

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

detta kan du ju ändra via en inställning, DPP+Firewire..., dvs så att den behåller valt värde mellan exp. Detta var bland det första som jag justerade.

Mvh

froderberg skrev:
Efter helgens fotoreportage på Åland och efter att tidigare ha testat Nikon D2X saknar jagen finess hos 1D mark II - att kunna låsa inställningen vid Av och Tv. Det är dumt att man måste kolla varja gång man tar upp kameran att inte inställd tid eller bländare ändrat sig,

julgus skrev:
Hej

detta kan du ju ändra via en inställning, DPP+Firewire..., dvs så att den behåller valt värde mellan exp. Detta var bland det första som jag justerade.

Mvh

Detta ska jag kolla på. Men blir värdena helt låstaa, eller är de bara spärrade mot oavsiktlig ändring?

Jeppe skrev:
DPP (Digital Photo Pro) är ju en av de bättre RAW-konverterarna. Jag kör min konvertering därigenom. Kör du bara med jpg, så finns det ju ingen mening att öht. använda Canons programvara.

Enligt min personliga åsikt är DPP den överlägset sämsta rawkonverteraren. Nu har inte jag nån 1D MkII men grundliga tester av bilder från EOS 1D och EOS 10D visar på hemska resultat med DPP. Den skapar snuskiga färgeffekter om man har t.ex. motljusblänk på en vattenyta med i bilden. Kolla där du har några såna grejer, ljusa refletkerande ytor.

Även FOTO skriver om detta sitt test av någon av de nyare kamerorna från Canon.

Nu är det ju fullt möjligt att den uppför sig bättre med filer från vissa kameror, så därom skall jag inte orda. Bara utifrån egen erfarenhet.
MVH
/Micke

Åsså kommer jag och klämmer in en fråga som inte alls har med detta att göra..

Kan ni rekomendera den acken som Zebra säljer?

Ps: Jäkligt hygglig kamera detta...

tomasbz skrev:
Åsså kommer jag och klämmer in en fråga som inte alls har med detta att göra..

Kan ni rekomendera den acken som Zebra säljer?

Ack..? Du menar det alternativbatteri de säljer till 1D/1Ds?

Ja. Tveklöst. Precis lika bra, om inte bättre. Och *mycket* billigare.

Hej

du kan ändra så att du kan skjuta på programlinjen avseende tid/bländare. Denna förskjutning återställs inte efter exp om ändring gjorts.

/Johan
froderberg skrev:
Detta ska jag kolla på. Men blir värdena helt låstaa, eller är de bara spärrade mot oavsiktlig ändring?

Hej

detta ser jag inget av vid mina konverteringar, tvärtom - resultatet blir helt makalöst bra jmf med D100 o S2PRO.

/Johan

AlfaGTV skrev:
Enligt min personliga åsikt är DPP den överlägset sämsta rawkonverteraren. Nu har inte jag nån 1D MkII men grundliga tester av bilder från EOS 1D och EOS 10D visar på hemska resultat med DPP. Den skapar snuskiga färgeffekter om man har t.ex. motljusblänk på en vattenyta med i bilden. Kolla där du har några såna grejer, ljusa refletkerande ytor.

Även FOTO skriver om detta sitt test av någon av de nyare kamerorna från Canon.

Nu är det ju fullt möjligt att den uppför sig bättre med filer från vissa kameror, så därom skall jag inte orda. Bara utifrån egen erfarenhet.
MVH
/Micke

Har märkt att visningen på displayen av fotona, "apar" sig när man kopplar in studioblixt i uttaget....

Ofta blir det bara svart i rutan efter fotot, utan visning....

Samt att den inte svarar nåt vidare på display (knapp tryckningarna)..

Senast ändrad:
Första dagen märkte jag att den exponerar MYCKET jämnare än andra kameror jag haft (Nikon)..

Sen fungerar den så grymt bra ihop med blixten att det är helt sjukt (som grynet skulle ha sagt)..

Nu är det roligt att använda blixten, det var det aldrig förr...

Kanon Canon.......

Haft den ett tag nu, och kan bara gratulera mig själv till att jag köpt den bästa kameran jag någonsin haft..

Är väldigt, väldigt nöjd...

Och det säger jag inte för att jag pungade ut med dessa slantarna, utan rent objektivt...

julgus skrev:
Hej

detta ser jag inget av vid mina konverteringar, tvärtom - resultatet blir helt makalöst bra jmf med D100 o S2PRO.

/Johan

Nu kanske jag missförstod dig, men jag antar att du inte har kört RAW från de kameror du nämner här ovan i DPP ?????

Mina slutsatser bygger på en och samma rawfil framkallad i ett flertal olika raw-konverterare.

MVH /Micke

AlfaGTV skrev:
Nu kanske jag missförstod dig, men jag antar att du inte har kört RAW från de kameror du nämner här ovan i DPP ?????

Mina slutsatser bygger på en och samma rawfil framkallad i ett flertal olika raw-konverterare.

MVH /Micke

Jag har använt Nikon Capture för D100, Fujis RAW-konv för S2 och DPP för Canon 1dMKII.

Du påtalar hemska effekter avseende Canon DPP, effekter jag inte kan identifiera. Däremot är DPP en trevlig konverterare jmf med framförallt Fujis. Nikon Capture är helt Ok men utgångsmaterialet är sämre från D100.

Mvh

Re: Re: 20D

Christoffer Glans skrev:
Lol :)
Det är en magnesium legering eller nått åt det hållet. Det är inte så mycket plast som alla säger. Vill du ha plast så är det 350. Men vem vill ha plast? :-D

Det som är riktigt kass på 20D i mitt tycke är batterigreppet, klart vekt och plastigt och med usel passform. Kameran känns bättre med greppet men man kunde gjort det bättre.

Lekmannen undrar>

varför sparas en mapp med presets för??

Då jag inte kan minnas mig att jag skulle vilja spara en just såna mappar vid överföring..

Optimized colors
Optimized settings..

kan ioförsig kolla manualen...

Det är ju händigt om t.ex. din kamera går sönder eller nåt (Who am i kidding, det är ju en canon :)och du lånar en likadan, bara att behålla dittminneskort med dina inställningar..
Eller om man hyr en 1D MkII vid flera tillfällen e.d.

MVH /Mike

Re: Re: 20D

Christoffer Glans skrev:
Lol :)
Det är en magnesium legering eller nått åt det hållet. Det är inte så mycket plast som alla säger. Vill du ha plast så är det 350. Men vem vill ha plast? :-D
Närå, det är inte så farligt. Ganska bra känsla, om man inte jämför med 10D och 1-serien. ;)

Däremot är ju batterigreppen en jävla skandal till 10/20D och 300/350D. Jag hoppas verkligen att de gör ett riktigt till 5D nu... Och de har börjat i rätt ände iaf, med hölje i magnesiumlegering.

MVH /Micke

Tror att det kan nåt med att göra att en del av överföringarna är gjorda med zoom browser. Och lr att, progget kanske sparar mina ändringar av fotona i mappar..

Faktsikt ingen aning..

Så när jag kollar på en mapp i EW, så ser jag undermapparna med presets..

*hmm*

lr

Ursäkta kvaliten på skärmdumpen, är trött..

Zzzz..

Bilagor

• canon.jpg
    canon.jpg
    34.6 KB · Visningar: 112
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar