Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
eos 1D mk II
- Trådstartare tomasbz
- Start datum
julgus
Aktiv medlem
Hej
detta kan du ju ändra via en inställning, DPP+Firewire..., dvs så att den behåller valt värde mellan exp. Detta var bland det första som jag justerade.
Mvh
detta kan du ju ändra via en inställning, DPP+Firewire..., dvs så att den behåller valt värde mellan exp. Detta var bland det första som jag justerade.
Mvh
froderberg skrev:
Efter helgens fotoreportage på Åland och efter att tidigare ha testat Nikon D2X saknar jagen finess hos 1D mark II - att kunna låsa inställningen vid Av och Tv. Det är dumt att man måste kolla varja gång man tar upp kameran att inte inställd tid eller bländare ändrat sig,
julgus skrev:
Hej
Mvh
Detta ska jag kolla på. Men blir värdena helt låstaa, eller är de bara spärrade mot oavsiktlig ändring?
AlfaGTV
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
DPP (Digital Photo Pro) är ju en av de bättre RAW-konverterarna. Jag kör min konvertering därigenom. Kör du bara med jpg, så finns det ju ingen mening att öht. använda Canons programvara.
Enligt min personliga åsikt är DPP den överlägset sämsta rawkonverteraren. Nu har inte jag nån 1D MkII men grundliga tester av bilder från EOS 1D och EOS 10D visar på hemska resultat med DPP. Den skapar snuskiga färgeffekter om man har t.ex. motljusblänk på en vattenyta med i bilden. Kolla där du har några såna grejer, ljusa refletkerande ytor.
Även FOTO skriver om detta sitt test av någon av de nyare kamerorna från Canon.
Nu är det ju fullt möjligt att den uppför sig bättre med filer från vissa kameror, så därom skall jag inte orda. Bara utifrån egen erfarenhet.
MVH
/Micke
stranden
Aktiv medlem
tomasbz skrev:
Åsså kommer jag och klämmer in en fråga som inte alls har med detta att göra..
Kan ni rekomendera den acken som Zebra säljer?
Ack..? Du menar det alternativbatteri de säljer till 1D/1Ds?
Ja. Tveklöst. Precis lika bra, om inte bättre. Och *mycket* billigare.
tomasbz
Aktiv medlem
stranden skrev:
Ack..? Du menar det alternativbatteri de säljer till 1D/1Ds?
Ja. Tveklöst. Precis lika bra, om inte bättre. Och *mycket* billigare.
Sorry, ja det var det jag menade..
klumpigt uttryckt kanske..
julgus
Aktiv medlem
Hej
du kan ändra så att du kan skjuta på programlinjen avseende tid/bländare. Denna förskjutning återställs inte efter exp om ändring gjorts.
/Johan
du kan ändra så att du kan skjuta på programlinjen avseende tid/bländare. Denna förskjutning återställs inte efter exp om ändring gjorts.
/Johan
froderberg skrev:
Detta ska jag kolla på. Men blir värdena helt låstaa, eller är de bara spärrade mot oavsiktlig ändring?
julgus
Aktiv medlem
Hej
detta ser jag inget av vid mina konverteringar, tvärtom - resultatet blir helt makalöst bra jmf med D100 o S2PRO.
/Johan
detta ser jag inget av vid mina konverteringar, tvärtom - resultatet blir helt makalöst bra jmf med D100 o S2PRO.
/Johan
AlfaGTV skrev:
Enligt min personliga åsikt är DPP den överlägset sämsta rawkonverteraren. Nu har inte jag nån 1D MkII men grundliga tester av bilder från EOS 1D och EOS 10D visar på hemska resultat med DPP. Den skapar snuskiga färgeffekter om man har t.ex. motljusblänk på en vattenyta med i bilden. Kolla där du har några såna grejer, ljusa refletkerande ytor.
Även FOTO skriver om detta sitt test av någon av de nyare kamerorna från Canon.
Nu är det ju fullt möjligt att den uppför sig bättre med filer från vissa kameror, så därom skall jag inte orda. Bara utifrån egen erfarenhet.
MVH
/Micke
tomasbz
Aktiv medlem
Första dagen märkte jag att den exponerar MYCKET jämnare än andra kameror jag haft (Nikon)..
Sen fungerar den så grymt bra ihop med blixten att det är helt sjukt (som grynet skulle ha sagt)..
Nu är det roligt att använda blixten, det var det aldrig förr...
Kanon Canon.......
Sen fungerar den så grymt bra ihop med blixten att det är helt sjukt (som grynet skulle ha sagt)..
Nu är det roligt att använda blixten, det var det aldrig förr...
Kanon Canon.......
AlfaGTV
Aktiv medlem
julgus skrev:
Hej
/Johan
Nu kanske jag missförstod dig, men jag antar att du inte har kört RAW från de kameror du nämner här ovan i DPP ?????
Mina slutsatser bygger på en och samma rawfil framkallad i ett flertal olika raw-konverterare.
MVH /Micke
julgus
Aktiv medlem
AlfaGTV skrev:
Nu kanske jag missförstod dig, men jag antar att du inte har kört RAW från de kameror du nämner här ovan i DPP ?????
Mina slutsatser bygger på en och samma rawfil framkallad i ett flertal olika raw-konverterare.
MVH /Micke
Jag har använt Nikon Capture för D100, Fujis RAW-konv för S2 och DPP för Canon 1dMKII.
Du påtalar hemska effekter avseende Canon DPP, effekter jag inte kan identifiera. Däremot är DPP en trevlig konverterare jmf med framförallt Fujis. Nikon Capture är helt Ok men utgångsmaterialet är sämre från D100.
Mvh
Christoffer Glans
Aktiv medlem
Re: 20D
Lol
Det är en magnesium legering eller nått åt det hållet. Det är inte så mycket plast som alla säger. Vill du ha plast så är det 350. Men vem vill ha plast? :-D
tonykollberg skrev:enda haken med 20D tycker jag att den har 1.6x i crop, samt lite för plastig.
Lol
Det är en magnesium legering eller nått åt det hållet. Det är inte så mycket plast som alla säger. Vill du ha plast så är det 350. Men vem vill ha plast? :-D
Anders Östberg
Guest
Re: Re: 20D
Det som är riktigt kass på 20D i mitt tycke är batterigreppet, klart vekt och plastigt och med usel passform. Kameran känns bättre med greppet men man kunde gjort det bättre.
Christoffer Glans skrev:
Lol
Det som är riktigt kass på 20D i mitt tycke är batterigreppet, klart vekt och plastigt och med usel passform. Kameran känns bättre med greppet men man kunde gjort det bättre.
AlfaGTV
Aktiv medlem
Re: Re: 20D
Däremot är ju batterigreppen en jävla skandal till 10/20D och 300/350D. Jag hoppas verkligen att de gör ett riktigt till 5D nu... Och de har börjat i rätt ände iaf, med hölje i magnesiumlegering.
MVH /Micke
Närå, det är inte så farligt. Ganska bra känsla, om man inte jämför med 10D och 1-serien.Christoffer Glans skrev:
Lol
Däremot är ju batterigreppen en jävla skandal till 10/20D och 300/350D. Jag hoppas verkligen att de gör ett riktigt till 5D nu... Och de har börjat i rätt ände iaf, med hölje i magnesiumlegering.
MVH /Micke
tomasbz
Aktiv medlem
Tror att det kan nåt med att göra att en del av överföringarna är gjorda med zoom browser. Och lr att, progget kanske sparar mina ändringar av fotona i mappar..
Faktsikt ingen aning..
Så när jag kollar på en mapp i EW, så ser jag undermapparna med presets..
*hmm*
lr
Ursäkta kvaliten på skärmdumpen, är trött..
Zzzz..
Faktsikt ingen aning..
Så när jag kollar på en mapp i EW, så ser jag undermapparna med presets..
*hmm*
lr
Ursäkta kvaliten på skärmdumpen, är trött..
Zzzz..
Bilagor