Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 10d lcd-skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

johaneriksson

Aktiv medlem
Hej allihopa.

Har tagit ett par kanonbilder här i dagarna med fantastiskt bra skärpa. Dock ser det inte ut så på LCD-displayen. Om man zoomar in max där så ser det suddigt och tråkigt ut. Undrar alltså hur mycket man kan zooma in innan den börjar "tappa" skärpa på skärmen.

/Johan

Då är vi två som undrar...

Har oxå funderat på samma sak...
Har du kollat manualen? Sitter på jobbet så jag kan inte kolla det nu.

Andreas

Det har väl med LCD:ns upplösning att göra? Jämför 1D MkII med 10D. 10D har 1,8" med 118.000 pixlar. 1D MkII har 2,0" med 230.000 pixlar. Dock vet jag inte om 1D MkII har bättre skärpa. Någon som kanske vet?

Hejsan,

Skärmens upplösning har väl inget med skärpan för zoom i visningsläget att göra.

En anledning till att bilderna kan upplevas suddiga är att man inte tittar på RAW-bilden utan den "inbäddade" jpg-bilden som ligger i RAW-bilden.

Detta gör att beroende på vilken kvalitet och storlek man väljer för denna "inbäddade" bild så blir preview resultatet olika. Personligen förstår jag inte varför Canon valt denna lösning för preview. Tycker att det gör raw-bilderna onödigt stora att alltid ha med en jpg-bild som används för preview och som dessutom inte har samma kvalitet som RAW-bilden.

Hur som helst det är först när man läser in bilden i datorn och kan titta på den med en rikigt skärm med bra färgåtergivning och skärpa som man kan bedömma om bilden blivit bra. Preview är preview och inget annat.

Hoppas att jag inte rört ihop begreppen nu =)

ha det gott
/p

johaneriksson skrev:
Hej allihopa.

Har tagit ett par kanonbilder här i dagarna med fantastiskt bra skärpa. Dock ser det inte ut så på LCD-displayen. Om man zoomar in max där så ser det suddigt och tråkigt ut. Undrar alltså hur mycket man kan zooma in innan den börjar "tappa" skärpa på skärmen.

/Johan

Kan du inte bara testa själv? Jämför med bilden på datorn samtidigt som du zoomar in på kamerans LCD så ser du ju svaret.

ANNONS