Annons

Enskilt forum för recensioner av Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Mil Congojas skrev:
Det bådar gott! Tjena...jag sitter och väntar på att min fotoaffär ska ringa och säga att dem har fått in den!
Hur kändes sökaren har hört att den ska vara aningen större?! Läste 95 % täckningsyta någonstans är jag ute och cyklar?

Sökaren är kort och gott grymt trevlig (jämfört med 20D)! Vad gäller reglage mm så kan jag hålla med om att det var lite rörigt i några sekunder, men man lärde sig snabbt och det är väldigt skönt att slippa fippla i menyerna.

Coolt också att informationen på displayen hänger med om man håller kameran vertikalt. :)
 
De är nära på att man är sugen på att sälja bort 10 D.n för en D7.. Skall bli intressant att se de första recensionera på den .

Synd de inte satsade på en 8 milj pixlar då hade jag inte tvekat en sekund .

Hoppas de kommer upp nån länk här snart med en test av kameran...
 
Jag kände också på en D7D idag. Den känns riktigt, riktigt mysig. I känsla spöar den totalt skiten ur D20. Det verkar som om D20 kommer få spö. Den enda fördelen med D20 är väl iofs att den är bättre när det gäller flerbildstagning i hastighet och buffertminne.

Dock så kändes det inte som om kitoptiken höll samma klass rent kvalitetsmässigt. Dock kommer jag inte ihåg vilken optik det var jag testade.
 
En helt underbar kamera!

Även jag klämde på Dynax 7D idag. Det är utan tvekan den skönaste kamera jag klämt på någonsin, spöar verkligen skiten ur 20D, D70 och E300. Otroligt gedigen konstruktion och knapparna och rattarna fick mig in i ett lyckorus, så bra var de!

Skärmen var fantastisk precis som allt annat! Nu står valet mellan 20D och Dynax 7D. Lutar lite mer åt Canonhållet just för de två extra megapixlarna plus att Canon har mer tillbehör och mer objektiv känns det som...
 
Re: En helt underbar kamera!

Jimmy Thörne skrev:
Nu står valet mellan 20D och Dynax 7D. Lutar lite mer åt Canonhållet just för de två extra megapixlarna plus att Canon har mer tillbehör och mer objektiv känns det som...

Vilka tillbehör och objektiv behöver du, som inte finns till Minoltan?
 
Alltså jag är absolut inte kunnig om dessa kameror, men är det inte så att Canon är ett större märke inom digitalkamerabranschen än KM? Känns som om jag investerar i en 20D så kommer jag kunna ha samma objektiv till alla mina kommande kameror de kommande åren också... Känns helt enkelt som ett säkrare kort än Dynax 7d, men jag vet inte, är verkligen en amatör inom detta område. Men jag försöker läsa upp mig!
 
Jo, är även jag en nybörjare men bland det första man lär sig är att märkesfanatismen är enorm...

Canon, KonicaMinolta, Nikon, alla har i princip funnits lika länge.

Du kan själv kolla runt vad för objektiv som Canonfantasterna själva har (dvs de som alltid förespråkar att alla andra märken är osäkra pga att objektivutbudet är mindre)... Folk har oftast något eller några av:
28-75 zoom (Tamron -- PIRAT är populärast nu)
50mm fast
70-200 zoom el liknande
300 fast.

Dessa objektiv finns till alla märken. Så. Välj den du själv gillar bäst!
Jag uppskattar att du tog dig tid att skriva om kameran, och förstår ditt argument med 2 extra megapixlar. (och nu kommer min märkesfanatism in: ) men här på fotosidan finns otaliga trådar där Nikon/Canon folk beskriver hur 6Mp räcker och blir över.
 
Bilden på barnet verkar ju var av bra kvalitet som jag ser det
Men är ju inte allt för duktig med det digitala men visst blir jag sugen på att köpa den
Den verkar vara välbyggd iaf vad man hör från er som har känt på den
Väntar med spänning på att någon här ska köpa den så man får höra om lever upp till alla lovord som den verkar ha fått
 
Jimmy Thörne skrev:
Alltså jag är absolut inte kunnig om dessa kameror, men är det inte så att Canon är ett större märke inom digitalkamerabranschen än KM? Känns som om jag investerar i en 20D så kommer jag kunna ha samma objektiv till alla mina kommande kameror de kommande åren också... Känns helt enkelt som ett säkrare kort än Dynax 7d, men jag vet inte, är verkligen en amatör inom detta område. Men jag försöker läsa upp mig!
Canons utbud på objektiv är betydligt större, även vad gäller "pirat" optik och inte minst begagnat.
 
Ralph L skrev:
Förhoppningsvis fungerar 28-75:an bättre med D7D än vad Tamrons gör/gjorde med 10D. Hur många har inte haft bekymmer med riktigt dålig skärpa vid 28mm och största bländaröppning.
Det vet jag inget om, 28-75:an fungerar klockrent på min 10D och för samtliga jag känner som har 10D eller 300D tillsammans med tamrons 28-75/2.8
 
Som sagt var Dynax 7D betydligt skönare än 20D, otroligt vilken gedigen konstruktion! Greppet var verkligen perfekt, för att inte prata om det underbara vertikalgreppet.

Dock har ju 20D två extra megapixlar och mycket snabbare serietagning. Men Dynaxen har ju en grym bildstabilisator (som fungerade klockrent när jag prövade den idag!).

Tror dock att 6mpx räcker för mig, men 8 är ju ändå två mer! Och Canon verkar ha mer optik dessutom...

Detta är tankarna som snurrar i mitt huvud just nu, om ni vill dela med er av era tankar angående val mellan dessa kameror skulle jag bli mycket glad! =)
 
D7D verkar hur trevlig som helst, har dock inte testat den själv.

Ja, 6mp räcker till det allra mesta, det är mycket få personer som har behov av mer (eller ens så mycket).

AS är ju en förnämlig finess som ger bildstabilisator med samtliga(?) objektiv.

Vad gäller objektivutbudet så beror det ju på vilka krav du har, ska du bara använda de vanligaste objektiven så finns ju det mesta att tillgå även med Konica-Minolta.

Personligen skulle jag sakna objektiven 17-40/4L USM, 120-300/2.8EX HSM och 100-400/4.5-5.6L IS USM.

Det är synd att det är svårare att hitta objektiv begagnat oxå.

För övrigt är det himla dumt att inte alla kamerahus/objektiv har samma fattning så man kunde välja fritt :D
 
Jimmy: Inte många som kan! För att kunna ge ett någotsånär objektivt svar så måste man ju själv ha testat båda två. Du verkar vara ensam om det i den här tråden. Grattis! =)
 
Att jag fick en ordentlig kläm på båda idag hjälpte dock inte, de var så fina båda två! ;)

Dagens flopp var dock Olympus nya E-300, det oskönaste grepp jag hållt i och den var faktiskt riktigt ful. Pratade med en Olympus-anställd och priset skulle hamna på det smått otroliga 10k INKLUSIVE optik! Dock verkar den tyvärr inte ens vara i närheten av 20D och Dynax 7D.

Något jag även blev förvånad över var hur stora och klumpiga, och framför allt TUNGA som de båda Canon-värstingarna var. otroligt osköna att hålla i, men det kan kanske vara mina händer som är för små...

Hur skiljer sig priserna på optiken mellan Konica Minolta och Canon om man vill ha något i mellanklassen? Inte billigaste och inte dyraste...
 
Jimmy Thörne skrev:
Pratade med en Olympus-anställd och priset skulle hamna på det smått otroliga 10k INKLUSIVE optik!
Tja, nya pentax D-SLR kostar inte mer och den har betydligt större sensor:
http://www.cyberphoto.se/pentax/digital/istds.php
Jimmy Thörne skrev:
Något jag även blev förvånad över var hur stora och klumpiga, och framför allt TUNGA som de båda Canon-värstingarna var. otroligt osköna att hålla i, men det kan kanske vara mina händer som är för små...
Tycker juiofs att de är sköna att hålla i, men vikten är på tok för hög, 1.5kg utan optik(!)...så i längden är det inget vidare, nope.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.