Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enskilt forum för recensioner av Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Mig veterligen är det också den första recensionen på papper av D7D. Jag undrar om inte om det är den enda dessutom, än så länge.

Damocles skrev:
Mig veterligen är det också den första recensionen på papper av D7D. Jag undrar om inte om det är den enda dessutom, än så länge.
Kul om man var först. Det var lite hysch-hysch när jag hade kameran, jag skulle helst inte tala om det för någon.

Kan tänka mig det. Sen är det ju alltid lite avvägningar med olika saker. Jag var ju uppe på redaktionen precis när du ringde Göran i december.

Var uppe hos Minolta och snackade med Ola inför min artikel om bildstabilisering, fick pröva ett testex. av D7D då, men inga bilder fick komma med hem. Det var innan produktionsexemplaren hade kommit ut.

Sen kom ju kameran ut innan tidningen, men det är en annan femma. Har inte tagit mig igenom hela testet ännu, men långt blev det.

Jo visst var det det! Kul såg inte och visste inte att du skrev för den! Jag gillar inte så många fototidningar men den är faktiskt väldigt bra! Även din artikel då, rättvist recenserat tycker jag! Från vad jag vet om den.
Vad kostar ett sådant objektiv 35 mm 1:2 hittar inte det på någon sida? Eller funkar ett 50 mm bra som porträttobjektiv även till digitalt?

Mil Congojas skrev:
Vad kostar ett sådant objektiv 35 mm 1:2 hittar inte det på någon sida? Eller funkar ett 50 mm bra som porträttobjektiv även till digitalt?
En 35/2.0 kostar 3995:- på Scandinavian. 35mm motsvarar 52.5 mm på en D7D och en 50mm motsvarar 75mm.

Okej... sitter här o försöker bestämma nåt.

I ena handen en D7D med Minolta kitoptik o inget mer... i andra handen Ani, 8 megapixel, med batterigrepp, extra telelins, ögonmussla, extra batteri, närbildslinser och en enkel väska.

Kan byta jämnt... bör jag slå till?

Jag tror jag kommer att ångra mej vilket jag än gör. A2 är i det närmaste fulländad, medan D7D levererar något bättre bilder... ja, på högre iso mycket bättre bilder...

KG, inse att den (nästan) enda eviga sanningen råder i även detta fall: "Hur Du Än Gör Så Blir Det Fel!!!"
(Beundransvärt att hålla liv i en så gammal tråd med diskussion om en kameramodell -A2 då alltså - som i sin egenskap av mer än två år gammal digitalkamera borde vara så antikverad att regalskeppet Wasa i jämförelse kan betraktas som ett hypermodernt kryssningsfartyg).
Ha det KG!
Us

jo den borde ju det, men än har ingen visat en bättre kompakt och jag tror ingen kommer att göra någon heller nu när systempaketen börjar närma sej de 2.995:- som man kunde köpa drägliga analogpaket för en gång i tiden.

Ja, du har säkert rätt. Man kan också ägna sig åt litet trendspaning här på sidan och finna att det inte alls är lika hysteriskt med diskussioner om de nya modeller som dyker upp. Det börjar verkar som att de som är kvar är mera intresserade av bild och att man inser - i stort sett som det var/är med analogkamerorna - att det är väldigt litet relevant vad det står för fabrikat på kamerahusen. Det är sedan en tid ganska klart att någon eller några miljon pixlar hittan eller dittan är ganska (läs totalt) ointressant och att det faktiskt inte går att se på bildskärmen vilken kamera en bild är tagen med. Ganska många visar sina bilder på bildskärm/TV och då är det så. Projektorn gör bilderna större men fortfarande med en tämligen bedrövlig upplösning (projektorns "fel"!).
Så vad blev kvar att argumentera om. Egentligen alltså.........;-)).
Us

Så är det förstås. Husen levererar likvärdiga bilder och vilket man väljer beror på vad man tänker utsätta det för för påfrestningar. Är man undervattensfotograf kanske man ska välja ett något tätare hus än den som konsekvent fotar i vackert väder.

Optik kan man argumentera kring...
Blixtar o blixtteknik
och till sist och äntligen kanske, bilderna och bildernas tanke o innehåll

Vem tänker på nåt annat än digitalt när man pratar om "kamera" idag? Vi har kommit dithän att kamera, såväl kompakt som system = digital. Menar man analogt får man ange det. Tidigare var det tvärtom.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar