Advertisement

Annons

Enormt suddiga bilder med Ixus 430

Produkter
(logga in för att koppla)

dannemann

Ny medlem
Hej! Detta blir min första post här...

Har precis införskaffat en Canon Ixus 430.
Problemet är det att den tar enormt suddiga
foton inomhus. Med blixt blir de skarpa och
fina´, men med fel ljus så att säga.

Jag är nöjd med ljussättningen utan blixten,
men suddigheten är ju besvärande.

Några tips?
 

Bilagor

  • img_1944_markus.jpg
    img_1944_markus.jpg
    20.6 KB · Visningar: 449
Allt beror helt på vart du valt att lägga fokus. Kan misstänka att den låst fokus på väggen mitt mellan personerna i din exempelbild. Testa att trycka ned avtryckaren halvvägs innan du tar bilden för att se vart kameran fokuserar.
 
Jag tror på skakningsoskärpa. Kontrollera vilken brännvidd du använt + vilken slutartid du haft (i filens exif-info).

Välkommen förresten. :)

Mvh,

Mårten
 
Ok, vet inte vad 18mm på en ixus motsvarar i småbild men skulle gissa något typ 100mm. Således bör du ha åtminstone 1/100 sekund eller snabbare slutartid. Om du har 1/8 sekund blir det garanterat skakningsoskärpa utan stöd/stativ.

Mvh,

Mårten
 
Har kollat igenom bruksanvisningen,
men hittar inget på hur man förkortar
slutartiden. Bara hur man förlänger den.
 
Vet inte om du manuellt kan ställa slutare/bländare. Om kameran bestämmer exponeringen själv så bör du se till att det finns tillräckligt med ljus så att exponeringen blir kortare. Att höja ISO hjälper också men du får mer brus i bilderna. Testa utomhus en solig dag så bör du inte få skakningsoskärpa.

Kolla här för lite begreppsutredning:

http://www.fotosidan.se/doc.htm/3485/

Mvh,

Mårten.
 
Senast ändrad:
Jag har en Ixus 500 och jag skulle tro att menyerna är identiska. I så fall kan Du förkorta slutartiden genom ändra ISO och jag rekommederar även att Du att ställer kameran i "Quick shot"-läge.

Gör såhär:
Med kameran påslagen i "fotoläge", Tryck 'Meny', pil ner en gång och slå på Quick shot. Bekräfta med 'Set'.

I "manuellt" fotoläge läge kan Du ställa ISO till följande värden genom att trycka 'FUNC': Auto-50-100-200-400. I Autoläge är ISO alltid på autoinställning.

Själv kör jag alltid i "manuellt läge" (eller så manuellt som Ixus tillåter) eftersom jag inte riktigt gillar när kameran försöker gissa var jag vill ha skärpan. Det vet jag bättre än kameran :)

Och QuickShot har jag oftast påslagen för då fokuserar den mycket snabbare, och för mig del har det hittills inte gett mig några problem.

Lycka till! Och välkommen från mig också.
 
Jag har en Ixus400 som är i princip samma kamera.
I svagt ljus (inomhus) har den ofta svårt att själv hitta skärpan med säkerhet, trots hjälpbelysningen. Inte mycket att göra nåt åt tyvärr.
Vill man plåta skarpa bilder i svagt ljus inomhus med riktigt bra resultat är det andra kameror som gäller. Ett minimikrav är att kunna ställa in skärpan manuellt på något sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.