Annons

Enkel men snabb kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

louise2

Ny medlem
Hej,

Vet inte om jag hamnat på rätt forum egentligen, men jag ger det en chans om det är någon som kan tänkas hjälpa mig!

Jag önskar mig en enkel kamera där jag inte behöver göra en enda inställning innan jag fotar men som ändå är tillräckligt snabb för att hinna med min 2-åring. Den kompaktkamera jag har idag duger inte till!

Helst skulle jag vilja ha en lätt kamera som går att ha med sig överallt. Finns min drömkamera?

Hej,

Vet inte om jag hamnat på rätt forum egentligen, men jag ger det en chans om det är någon som kan tänkas hjälpa mig!

Jag önskar mig en enkel kamera där jag inte behöver göra en enda inställning innan jag fotar men som ändå är tillräckligt snabb för att hinna med min 2-åring. Den kompaktkamera jag har idag duger inte till!

Helst skulle jag vilja ha en lätt kamera som går att ha med sig överallt. Finns min drömkamera?

Helt klart rätt forum.

Den vanliga motfrågan brukar bli, vad har du för budget?

Såvitt jag vet har alla digitala reflexkameror minst ett autoläge och är snabba vid påslag och har hyfsat snabb autofocus så köp en Nikon D3100 eller någon beg variant typ. D40, D50, D60 med kitglugg eller motsvarande Canon, Pentax m fl.

De billigaste reflexkamerorna är som sagt snabba och bra, men kanske inte så små som du skulle önska.

Jag skulle kolla de kompakta systemkamerorna utan spegel, om jag vore du.

Exempel: Olympus E-PL 1.

Per.

PS. Jag har själv aldrig ägt någon kamera av den typen, men de jag provat har verkat snabba nog.

Alla systemkameror i låg- och mellanpris har ett "grönt läge" där kameran väljer alla inställningar helt själv så det är inte svårare att använda en systemkamera än vad det är med en kompakt.

Du får dock räkna med att den är större än en kompakt. Jag tycker dock inte det borde vara något större problem. När man har småbarn har man ju ändå "full packning" med vagnar och väskor så att slänga med en liten systemkamera som väger under ett halvt kilo tycker inte jag borde var så jobbigt, men prefernserna är olika.

Många tycker ju att de är för stora ändå och det börjar ju komma en hel del modeller som ligger mellan en traditionell systemkamera och en kompakt i storlek, och de kan kanske vara av intresse.

De billigaste reflexkamerorna är som sagt snabba och bra, men kanske inte så små som du skulle önska.

Jag skulle kolla de kompakta systemkamerorna utan spegel, om jag vore du.

Exempel: Olympus E-PL 1.

Per.

PS. Jag har själv aldrig ägt någon kamera av den typen, men de jag provat har verkat snabba nog.

Spegellösa brukar ju inte vara direkt snabba när det gäller focus. Även en enkel DSLR brukar vara mycket snabbare när det gäller focus på grund av fasmätande AF är en så pass mycket bättre teknik när det skall gå fort och man skall följa rörliga mål.

En begagnad 40D och ett USM objketiv är perfekt, men även en enklare plast DSLR fungerar bättre än de flesta (alla?) spegellösa lösningar.

Som sagt allt är ju beroende på vad du har satt för budget...

Men Nikon släppte ju precis två kameror som enligt vad jag förstår uppfyller alla dina krav;
http://www.fotosidan.se/cldoc/nikon-lanserar-spegelfritt-kamerasystem.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/webb-tv-nikon-v1-och-j1.htm
http://froknowsphoto.com/nikon-1-j1-sample-image-and-video/

Är själv "lite" småsugen på en av dem, som "backup" kamera...

Håller med ... tänkte precis ge detta råd.

Spegellösa brukar ju inte vara direkt snabba när det gäller focus. ...

... Tja, enligt Nikon så är detta inte längre sant ... V1 och J1 ska vara snabba både i fokus och antal bilder per sekund.

Spegellösa brukar ju inte vara direkt snabba när det gäller focus. Även en enkel DSLR brukar vara mycket snabbare när det gäller focus på grund av fasmätande AF är en så pass mycket bättre teknik när det skall gå fort och man skall följa rörliga mål.

En begagnad 40D och ett USM objketiv är perfekt, men även en enklare plast DSLR fungerar bättre än de flesta (alla?) spegellösa lösningar.

En 40D med USM-glugg är förstås en mycket snabb och bra kamera, jag har en sån själv, men jag tror den blir för stor och otymplig för TS behov.

Av spegellösa systemkameror kanske senaste Olympusen, E-PL3, vara intressant. Den är liten och behändig, välbyggd, och fina gluggar finns att köpa till. Enligt DpReview är den mycket snabb också. Överlag är de spegellösa i sina senaste versioner i princip lika snabba att fokusera som många dslr:er.

Nikon V1/J1 verkar också som om de skulle kunna passa, men de är ju i stort sett helt oprövade ännu.

Traditionella systemkameror med spegel kan ju tänkas. Canon EOS 1100 eller Nikon 3100 ligger då nära till hands. De är inte så himla stora och är fina att växa med i sitt fotograferande. Pris kring 4 000:- med kitobjektiv 18-55.

Av spegellösa systemkameror kanske senaste Olympusen, E-PL3, vara intressant. Den är liten och behändig, välbyggd, och fina gluggar finns att köpa till. Enligt DpReview är den mycket snabb också. Överlag är de spegellösa i sina senaste versioner i princip lika snabba att fokusera som många dslr:er.

Nikon V1/J1 verkar också som om de skulle kunna passa, men de är ju i stort sett helt oprövade ännu.
Däremot lär ju tidigare Olympusmodeller, som t ex E-PL1, vara mycket långsamma. De är nog inget bra alternativ om man vill ha en snabb kamera.

Olle

Jo jag testade en E-PL1 och då insåg att jag spegellöst behöver ett antal generationer till innan det är användbart för snabb actionfoto på korta avstånd...

Men men, utvecklingen går framåt och det kommer nog förr eller senare användbara spegellösa alternativ, men så vitt jag har testat och läst så är inte tekniken riktigt där än oaktat vad tillverkarna säger. Inget ont om spellöst - det är har många fördelar, men vette katten om focushastighet är där än. Ett annat problem är eftersläpning i EVF som även om det är bättre så finns fortfarande potential för utveckling.

serietagning har alla förutsättningar att bli mycket snabbare än något DSLR någonsin presterat.

Åk till en välsorterad fotobutik och ställ din fråga där samt känn och kläm på de kameror så dom kan rekommendera .

Du kanske inte vill ha en systemkamera.

Kan inte se att du har erhållit så bra råd här ännu.

Tack för alla svar! Var och kände på kameror i helgen och det slutade med en Panasonic Lumix G3, återstår att se om jag blir nöjd men jag hoppas på det iallafall : )

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto