Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En till firma?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller på med ett större fotoprojekt som kommer att släppa in mig på en bildbyrå. Sedan förra sommaren har jag investerat ca 60000 i ny utrustning. Om jag förstått rätt så kan man räkna med utgifter man haft året innan man startade firman. Alltså räcker det med att jag startar firman i år? Men hur är det med momsavdrag? Räknas de också retroaktivt?
Mvh
Rolf-Göran Åström

Jag har för mig att det fungerar så som om du säljer dina egna saker till firman (inkl moms). Alltså du säljer varorna för summan du har på kvittot.

På det sättet blir momsavdraget naturligt.
Och du drar sen av det precis som vanligt.

observera att jag skriver.. ..har för mig.. i början ;)

Det låter skumt att du skulle få köpa ett år gamla grejer av dig själv till nypris...

Däremot har jag för mig att kostnader man har haft under iaf. ett halvår före uppstarten, i vanlig ordning får bokföras i det nya företaget. Men som sagt, kolla på SKV:s hemsida...

ANNONS