photographer
Aktiv medlem
Ja, det där lät ju inte positivt.. ;-) :-D
Man får ta det för vad det är ;-) tror inte risken är så stor att varken Photocon eller elbe skulle kunna hammna i onåd hos Fotosidans Mr X ;-)
//Peter
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det där lät ju inte positivt.. ;-) :-D
Och vad säger det dig?Man får ta det för vad det är ;-) tror inte risken är så stor att varken Photocon eller elbe skulle kunna hammna i onåd hos Fotosidans Mr X ;-)
Och vad säger det dig?
Det säger mig att det är lungt ;-) men att man får se upp för vilka tår man stampar på.
//Peter
Tror nog oxå att det är lugnt mest beroende på att både Photocon och jag försöker undvika att driva eller häckla med andra medlemmar utan mest med tilllverkare, attityder, nymodigheter m.m. och kanske ibland med varandra. Även om orden i sej ibland kan verka hätska, upprörande, galna, roliga, raka, så tror jag meningarna går fram...hoppas jag. Håller man den linjen tror jag inte att man trampar på några ömma tår även om många kan tycka vi är löjliga och kanske någon som känner sej träffad, där denne någon inte ens behöver vara medlem på FS...
"De är roligare att skratta" (Bror Eric - Hälsingland )
/Leif
Always look at the bright side off life ;-)
Gillar attiyden i denna tråd så för min del är det bara att köra på i samma stil ;-) även om jag är lite avundsjuk på att jag ej kan matcha era snabba kvicka repliker gentemot varandra ;-)
//Peter
Jag spelar golf och älskar att köpa en ny klubba, bag eller något annat skoj lite då och då. Inte blir jag en bättre golfare för det men kul är det. Jag har polare som byter klubbor varje år och andra som haft samma i tio år. Alla spelar samma spel och har skoj tillsammans.
Jag tycker inte man skall göra en alltför stor grej av prylhysterin. Somliga gillar den - andra inte och så länge alla är välkomna i fotofamiljen oavsett redskap är det väl inte så mycket att bry sig om.
Mvh
Anders
Grymt bra sagt!
Någon golfspelare är du uppenbarligen inte, för vi är om möjligt ännu mer prylfixerade än fotografer. Varje år lanseras nya fantastiska golfklubbor som utlovar sänkt handikapp och där reklamen i detalj förklarar varför just detta årets modell kommer att sänka just mitt handikapp. Och naturligtvis är man korkad nog att svälja allt med bete, krok och lina samtidigt och har aldrig spelat sämre golf än den säsongen!Är väl knappast det vi diskuterar. Här handlar det ju om att många gör sig av med en modern och bra kamera utan ålderskrämpor.
I golfexemplet lägger man man troligen bara till en ny klubba. Precis som vi alla kompletterar med någon pryl då och då. ../..
Någon golfspelare är du uppenbarligen inte, för vi är om möjligt ännu mer prylfixerade än fotografer. Varje år lanseras nya fantastiska golfklubbor som utlovar sänkt handikapp och där reklamen i detalj förklarar varför just detta årets modell kommer att sänka just mitt handikapp. Och naturligtvis är man korkad nog att svälja allt med bete, krok och lina samtidigt och har aldrig spelat sämre golf än den säsongen!
Med kameror är det lite bättre tycker jag. Jag har haft min 5D i snart 3 år. Den fungerar alldeles utmärkt och kommer säkert att fortsätta göra så i många år framöver. Jag kommer ändå att ge mig själv en ny 5DII i julklapp om den motsvarar ryktena. Jag vill ha dubbelt så hög upplösning, jag vill pilla på något nytt och jag kommer säkert att älska kameran även om den inte kommer att bidra ett dugg till att jag tar bättre bilder. Varför måste jag få dåligt samvete för det? För det är lite det jag uppfattar syftet med den här tråden, någon sorts uppror mot konsumtionssamhället i stort? Kanske är det politik i botten här?
Förstår du inte glädjen man kan känna av att köpa en ny kamera eller undrar du över varför jag vill ha en kamera med dubbelt så många pixlar? I så fall är svaret enkelt, det krävs ungefär dubbelt så många pixlar för att du ska märka av en reell ökning av upplösningen.Förstår inte riktigt resonemanget med att du tycker att din 5D fungerar utmärkt men fortfarande vill ha dubbelt så hög upplösning på uppföljaren?? Är du inte nöjd med 5D:en??
Mvh Thomas
Någon golfspelare är du uppenbarligen inte, för vi är om möjligt ännu mer prylfixerade än fotografer. Varje år lanseras nya fantastiska golfklubbor som utlovar sänkt handikapp och där reklamen i detalj förklarar varför just detta årets modell kommer att sänka just mitt handikapp. Och naturligtvis är man korkad nog att svälja allt med bete, krok och lina samtidigt och har aldrig spelat sämre golf än den säsongen!
Med kameror är det lite bättre tycker jag. Jag har haft min 5D i snart 3 år. Den fungerar alldeles utmärkt och kommer säkert att fortsätta göra så i många år framöver. Jag kommer ändå att ge mig själv en ny 5DII i julklapp om den motsvarar ryktena. Jag vill ha dubbelt så hög upplösning, jag vill pilla på något nytt och jag kommer säkert att älska kameran även om den inte kommer att bidra ett dugg till att jag tar bättre bilder. Varför måste jag få dåligt samvete för det? För det är lite det jag uppfattar syftet med den här tråden, någon sorts uppror mot konsumtionssamhället i stort? Kanske är det politik i botten här?
Förstår du inte glädjen man kan känna av att köpa en ny kamera?
Jo, alltid roligt att köpa en ny kamera när man BEHÖVER en.
Är missnöjdhet ett köpkriterium?
I allra högsta grad...ja. Jag skulle inte vilja ha en kamera kvar i min ägo om jag var missnöjd med den utan skulle sälja den.
Mvh Thomas
Vet du vad jag kommer att tänka på när jag läser vad du skriver? Jag funderar över om dina relationsproblem till konsumtion i allmänhet och konsumtionssamhället i stort kanske bottnar i det faktum att du helt enkelt saknar ekonomiska resurser att själv hänga med i svängarna? Kanske är det därför du trycker så mycket på att behovet ska styra...Förstår du inte glädjen man kan känna av att köpa en ny kamera?
Jo, alltid roligt att köpa en ny kamera när man BEHÖVER en.
Är missnöjdhet ett köpkriterium?
I allra högsta grad...ja. Jag skulle inte vilja ha en kamera kvar i min ägo om jag var missnöjd med den utan skulle sälja den.
Mvh Thomas
Vet du vad jag kommer att tänka på när jag läser vad du skriver? Jag funderar över om dina relationsproblem till konsumtion i allmänhet och konsumtionssamhället i stort kanske bottnar i det faktum att du helt enkelt saknar ekonomiska resurser att själv hänga med i svängarna? Kanske är det därför du trycker så mycket på att behovet ska styra...
Ledsen min vän, du måste sluta att döma andra i din omgivning efter dig själv. Jag konsumerar inte alkohol överhuvudtaget. Men jag förstår att det är ett bra argument att ta till när orden tryter för en själv... Ha nu en bra helg och ta många fina foton till familjealbumet, så hörs vi nästa vecka när Canon släppt sin 24 megapixlare med full videofunktion! Spara alla slantar du kan till dess! ;-)Ja-vad fan skall man säga?? Vad dricker du för något??
Nu har jag inte häng med något vidare i diskussionen, men jag har aldrig upplevt Thomas som dömande. Min erfarenhet är att han alltid intagit en respektfylld ton. Att man kan ha synpunkter på konsumtion och överkonsumtion är det väl inget fel med.
Tror ämnet alltid kommer vara upphov till debatt. Var människa i vuxen ålder tar ansvar för sitt handlande o sina pengar, men dylika diskussioner är ändå nyttiga. Kanske kan en del åsikter som vädras i forumet någon gång mellan varven få en del att tänka efter lite extra, innan de rusar iväg och förköper sig.