Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17 st 40D säljes...

Produkter
(logga in för att koppla)
Naturligtvis! :))) Va dum jag är!... Klockrent Lennart!

/Leif

Int f-n är du dum, pöjk! Fortsätt nu att fila på Skogmans alster så den blir komplett! Titelförslag: "Pixelgaloppen"

Själv ska jag försöka ge mig i kast med ett manus till en TV-tävling. Arbetsnamnet "Raw Hide" ska göras i västernmiljö där skjutjärnsfotografer ska tävla i var pixlarna är gömda efter rawkonvertering.

Det andra projektet "Fill Factory" beställd av System(kamera)bolaget får vila tills min ofrivillige sekreterare kommit tillbaks från lasarettet efter att satt i sig hela mäsken.

Mvh/Lennart

Int f-n är du dum, pöjk! Fortsätt nu att fila på Skogmans alster så den blir komplett! Titelförslag: "Pixelgaloppen"

Själv ska jag försöka ge mig i kast med ett manus till en TV-tävling. Arbetsnamnet "Raw Hide" ska göras i västernmiljö där skjutjärnsfotografer ska tävla i var pixlarna är gömda efter rawkonvertering.

Det andra projektet "Fill Factory" beställd av System(kamera)bolaget får vila tills min ofrivillige sekreterare kommit tillbaks från lasarettet efter att satt i sig hela mäsken.

Mvh/Lennart

Just nu känns de som jag satt i mej hela mäsken oxå...de är fullare än vanligt där uppe och min lilla hjärncell nog tagit semester o dragit ut på nån playa nånstans och njuter av pixeldrinkar med studioparaply... Men...

..."Raw Hide" är en briljant idé (lite fel att kalla den för en upplöst skärpt kanske när vi har så fina ord :) ) Har emellertid ett förslag på en utmärkt programledare... Klant Östskog, snabb och säker med pixadollen och tidigare känd från bl.a. "För en handfull pixlar" och "För några få pixlar mer" :)

Ska byta sensor under helgen för jag får som sagt "Memory full"...om de nu inte beror på mäsken?...

/Leif

Apropå Skogman så ringde hjärncellen från playan och föreslog "Pixellaggen"

"Uti sensorn ligger pixlarna nu,
vi ska fylla dom med ljus, kära du
mera brus i sensorn, pixeln är het
snurra på med fotoner, tjockare smet..."

Får spinna vidare efter helgen...

Senast ändrad:
Display i all ära - men det är väl mest om man kör med Live wier som det är intressant? Personligen tycker jag att displayen på 40D är för stor - man använder den ju inte till annat än att ställa in inställningar och till att se att man fick rätt utsnitt på actionbilder.

Det ÄR en svår pryljakt här och det är tämligen obegipligt. 30D är nog tillräckligt bra för de flesta och 40D är inte sämre...

Display i all ära - men det är väl mest om man kör med Live wier som det är intressant? Personligen tycker jag att displayen på 40D är för stor - man använder den ju inte till annat än att ställa in inställningar och till att se att man fick rätt utsnitt på actionbilder.

Det ÄR en svår pryljakt här och det är tämligen obegipligt. 30D är nog tillräckligt bra för de flesta och 40D är inte sämre...

Det är inte fören du har testat en display av den nya klassen (50D) som du förstår vad bra den är, och vilken nytta du har av den, nu kan du verkligen se att skärpan sitter där den skall mm.

/kent

Det är ganska små skillnader mellan modellerna...

Det verkar som om de flesta är nöjda med sina EOS 20d, 30d samt 40d. Man undrar om Canon får någon respons för 50d? Den borde ju bli brusigare än t e x 40. Microjustering av sina objektiv samt en högupplöst skärm med förbättrad liveview är ju visserligen ganska intressant. Jag postade tidigare i tråden att jag var besviken på att skillnaderna i konstruktionen mellan gamla digitala systemkameror och de senaste i stort sett är såpass oförändrad. Till min förvåning såg jag i morse att de förändringarna jag efterfrågade faktiskt precis kommit. Dock var det Panasonic och inte (som jag hade hoppats) Canon som tog ett stort kliv designmässigt. Kamerornas framtid är verkligen spännande!

Om någon är nyfiken finns information här:

http://www.dpreview.com/Previews/PanasonicG1/

Apropå Skogman så ringde hjärncellen från playan och föreslog "Pixellaggen"

"Uti sensorn ligger pixlarna nu,
vi ska fylla dom med ljus, kära du
mera brus i sensorn, pixeln är het
snurra på med fotoner, tjockare smet..."

Får spinna vidare efter helgen...

Klockrent! Undrar när vi blir portade från forumet?:?:)

Lennart

17 har blivit 20

Kollade FS-annonserna idag kl 14.30. Det ligger numera 20 st 40D för försäljning på FS.

Samtidigt fanns dock 4 annonser där folk ville köpa begagnade 40D.

Lennart

Hittade 16 till på Blocket, bara 2 på Tradera och 2 på Cyberbörsen.
Dvs totalt 40 st 40D. Reservation för att några dubbelannonserat. Sedan finns ju andra försäljningskanaler så naturligtvis finns ett mörkertal.

Några 40D-ägare som jag har kännedom om eller känner väl har dragit tillbaks sina aviseringar att sälja och vill nu behålla kameran. Som skäl har angetts att det cirkulerar för många exemplar till försäljning samt att de i grunden anser kameran fullt tillräcklig för sina behov.

Lennart

Precis! De nya "högupplösta" displayerna är enbart en fåfängas "selling point"! De "lågupplösta" 2,5-3-tummarna räcker för att kort se över bildernas komposition, exponering, skärpa och ge "kunderna" en snabb förtitt. Det är ju ända bara vid en kalibrerad skärm som man kan avgöra bildens hela kvalitet.

Och nu tänker jag såga Sonys nya ide på förbild för koll av även färginställningar, vitbalans mm... Hur i hel--te ska man kunna göra de på en liten "högupplöst" 3-tumsskärm som inte ens är kalibrerad?!? eller ska man ha kalibreringsverktyg med sej och skicka in icc-profiler i kameran?.. Lättast att få rätt vitbalans och rätt färger är väl fortfarande fotografera ett gråkort vid fotograferingstillfällen och med de ställa in en egen vitbalans direkt (bra vid jpeg) eller ha för senare justering i rå-konverteraren .

Så var det gjort! ;-) Och ursäkta att jag tar i ibland...
/Leif

Senast ändrad:
Klockrent! Undrar när vi blir portade från forumet?:?:)

Lennart

Nää... Vi gör väl bara de som är grundtanken i tråden - avdramatiserar nymodigheterna. Även om vi gör de med ett visst mått av galenskap som förhoppnings genomskådar nyköpshysterin som uppstår med all galenskap tillverkarna stoppar in i kamerorna i letandet av någon "selling point"...

Man kan väl säga att tillverkarna redan valt galenskap som vapen...så vad göra? :))

/Leif

Det verkar som om de flesta är nöjda med sina EOS 20d, 30d samt 40d. Man undrar om Canon får någon respons för 50d? Den borde ju bli brusigare än t e x 40. Microjustering av sina objektiv samt en högupplöst skärm med förbättrad liveview är ju visserligen ganska intressant. Jag postade tidigare i tråden att jag var besviken på att skillnaderna i konstruktionen mellan gamla digitala systemkameror och de senaste i stort sett är såpass oförändrad. Till min förvåning såg jag i morse att de förändringarna jag efterfrågade faktiskt precis kommit. Dock var det Panasonic och inte (som jag hade hoppats) Canon som tog ett stort kliv designmässigt. Kamerornas framtid är verkligen spännande!

Om någon är nyfiken finns information här:

http://www.dpreview.com/Previews/PanasonicG1/

Jag måste nog hålla med om att Panosonic gör en bra insats som långsiktigt kommer att ge främst bättre kompktkameror. Klart oxå att det i framtiden kan innebära spegellösa entusiast- och proffshus när prestandan i kontast-af kommit upp i samma hastighet som i dagens dslr-modeller..

/Leif

Och nu tänker jag såga Sonys nya ide på förbild för koll av även färginställningar, vitbalans mm... Hur i hel--te ska man kunna göra de på en liten "högupplöst" 3-tumsskärm som inte ens är kalibrerad?!? eller ska man ha kalibreringsverktyg med sej och skicka in icc-profiler i kameran?.. Lättast att få rätt vitbalans och rätt färger är väl fortfarande fotografera ett gråkort vid fotograferingstillfällen och med de ställa in en egen vitbalans direkt (bra vid jpeg) eller ha för senare justering i rå-konverteraren .

Så var det gjort! ;-)
/Leif

Självklart ska du ha med dig kalibreringsverktyg, 32" batteridriven monitor som kopplas till kameran. Batteriet kan lämpligen vara 12 V bilbatteri hängandes över din axel. Skärmen hänger hänger du bekvämt om halsen. På ryggen har du en motvikt i form av en whiteboardtavla med Sonyreklam på. I händerna bär du matsäck, en ekonomiburk valium och en motorsåg. Reservbensin kan du förvara i långkasongerna förpackad i tunna plastpåsar.

Får du inte plats med kamera och objektiv??? Nej, men en sådan petitess får man ta. Annars anses du som utvecklingsfientlig. Vackra bilder kan du låta någon ladda ned från nätet och skriva ut åt dig. Förslagsvis någon person du anställt med skattereduktion för hushållsnära tjänster.

Vad motorsågen skulle vara för? Mekaniserad harakiri förstås!

Varför göra något som är enkelt och fungerar när det kan göras krångligare och modernare? Gråkort! Fattar inte att det finns så många bakåtsträvare:):)

"Vi kalibrerar och sen vomerar
på en display som visar allt och ingenting."

(Congratulations C. Richard)

Lennart

...

"Vi kalibrerar och sen vomerar
på en display som visar allt och ingenting."

(Congratulations C. Richard)

Lennart

Jaha... de är de dom drabbats av ner längs Göta Älv... Du ser, dom (skärmarna) är inte ens hälsosammma...

I de jag tagit bort från ditt inlägg har jag f.ö. anmält till censuren...så även de högupplösta skärmarna...som uppvigling till en ny motorsågsmassaker.

Hehe

Hittade 16 till på Blocket, bara 2 på Tradera och 2 på Cyberbörsen.
Dvs totalt 40 st 40D. Reservation för att några dubbelannonserat. Sedan finns ju andra försäljningskanaler så naturligtvis finns ett mörkertal.

Några 40D-ägare som jag har kännedom om eller känner väl har dragit tillbaks sina aviseringar att sälja och vill nu behålla kameran. Som skäl har angetts att det cirkulerar för många exemplar till försäljning samt att de i grunden anser kameran fullt tillräcklig för sina behov.

Lennart

Jag behåller mitt exemplar men kommer att köpa ett till när rätt hus kommer, förhoppningsvis får jag reda på det den 22 :a

//Peter

Det lär ju inte hända på Fs. De flesta andra forum med fungerande moderatorer brukar dock stänga meningslösa OT trådar som bara missbrukar bandbredd i onödan.

Låt säga så här, Fotosidan är inte en sida som tillåter vad som helst.
Har själv blivit varnad och nästan avstängd pågrund av att jag ansetts ha en negativ ton i mina inlägga ;-)

//Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar