Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En massa frågor om framkallare...

Produkter
(logga in för att koppla)

nea

Medlem
Hejsan!

Jag har precis köpt en begagnad förstoringsapparat, och har en massa frågor om allt annat jag behöver... :)

Är det olika framkallare till framkallning av filmen, och framkallningen på pappret?
(En vän till mig sa att hon annvänt samma framkallare till både film och papper i skolan...)

Kan man göra ett eget avbrytningsbad, med ättika och vatten? I vilka proportioner isåfall?

Är det skilnad på olika typer av framkallare?
Ungefär hur mycket framkallare går åt?
Är det lika bra att satsa på en större dunk, än bara en liter?

Finns det vätskor som tex röd eller guldtonar när man framkallar? Annvänds dessa emellan framkallning och fix, eller annvänds de istället för framkallaren?

Oj det blev mycket frågor, men det är inte så lätt att veta om man aldrig gjort det förrut...:)

Tack på förhand!

Linnéa

Ja, det är olika framkallare till film och papper.

Har för mig att det brukar rekommenderas en 2% lösning. Tänk på att ättikan finns olika utspätt när du köper den.

Framkallarna skiljer sig åt, både för film och för papper. Jag tror du syftar på pappersframkallarna och grovt kan man dela in dem i kalla och varma, mjukarbetande och hårdarbetande. Biblan har säkert ett gäng böcker som går igenom detta.

Framkallare har en viss kapacitet. När de börjar bli utarbetade tar framkallningen längre tid och orkar inte svärta, framkalla. Kapaciteten står på förpackningarna och brukar utryckas i kvardratdecimeter eller något liknande. Framkallare säljs som pulver och flytande. En liter flytande koncentrerat, typ Stena Scanfors, duger gott till en början.

Tonar gör man efter man har fixerat bilden. Ibland får man fixera bilden än gång till efteråt.

Jag skrev att framkallarna kan ge olika kalla och varma bilder. Lika viktigt är själva pappret, det finns de papper som ger kalla bilder och de som ger varma dito. Det bästa är att prova sig fram, även om det inte är helt gratis.

Själv använder jag Efkes papper som jag köper hos Photax. Har inte hittat "min" framkallare ännu, men så har jag ett gäng kvar att pröva.

En av fotosidan medlemmar har skrivit ihop en enkel sida om kopiering, ta och läs!

/Erik

Tidningen FOTO har en bilaga,"Mörkrumsskolan" som du kan beställa genom tidningen.Den är faktiskt ganska bra och lättfattlig.

....Anders Andersson

Hej, tack för svaret. :)

Jo, hårda och mjuka papper tror jag att jag kommit underfund med. En högre hårdhetsgrad ger "hårdare" bild med mer kontrast i?
Jag tänkte börja med något "mittemellan" papper av plast.

Kanske det vore lämpligt att börja med någon mindre framkallare isf, hittade en Multigrade 500ml pappersframkallare på scandinavianphoto, och en Hypam 500ml fix, de verkar vara ganska standard?

Hur mycket förändras kvaliten på fotopapper som har förvarats länge (ca 2 år, de har förvarats tort och i ljusskyddad påse)?

Tack för all hjälp, nu har jag lite mer koll på vad jag ska köpa. Det fanns så väldigt mycket olika framkallare och fixar att jag blev alldeles förtvivlad. :)

Kramar

Linnéa

Det bästa med mörkrum är att det blir vad man gör det till och att man kommer långt med enkla metoder. Jag vill verkligen ge dig ett seriöst svar men ämnet är för omfattande. Mitt generella råd är att titta in på närmaste bibliotek, där finns ofta flera inspirerande böcker, avancerade böcker och böcker som riktar sig åt dem som saknar tidigare erfarenhet av mörkrumsarbete.

Det klassiska stalltipset är att börja så enkelt så möjligt. Det första utvecklingsmålet som du nog vill uppnå är en standardisering av dina personliga arbetsmetoder. Det är genom att variera dessa som du senare kan gå vidare i mörkrummet. Alla mörkrumsrävar verkar ha sina egna idéer om hur saker och ting ska göras, lyssna inte på dem till att börja med. Utgå istället från tillverkarnas rekommendationer och som sagt, håll det så enkelt som möjligt utan onödigt hokus pokus.

Sumpen gav ett bra svar men låt mig komplettera det.

Folk har mycket åsikter om stoppbadet, allt från kranvatten till mer eller mindre surt vatten. Om du vill ha siffror på det så har jag sett analytiska fotografer som rekommenderat pH 4,9. Det vill säga 7 ml isättika per liter stoppbad.

Det går åt ungefär 3 dl vätska för att framkalla en vanlig filmrulle. Man kan välja mellan en uppsjö olika vätskor och de kan användas i olika koncentrationer. Filmen kan sedan framkallas under mer eller mindre lång tid, med olika temperaturer och med olika bearbetning (agitering) så då förstår du kanske behovet av ''personliga arbetsmetoder''. :)

Ta god tid på dig och lycka till,
Jörgen

Jag har för mig att det finns både framkallare och fix som man kan använda både på film och papper, har dock bara använt sådant fix och då på papper. Men där fungerade det bra.

Hur mycket du framkallare/fix du ska köpa är ju upp till hur mycket du tänker framkalla. Jag har för mig att en liter T-max koncentrat framkallare räcker till ca 60 rullar 36 bilders eller 120-format. Jag brukar oftast köpa enliters flaskor till film och större dunkar till papper eftersom man gör av med mer där.

När det gäller papper så skulle jag nästa föreslå att du satsar på "multigrade". Då bestämmer du själv hur hårt det blir vid kopieringen. Detta bestämms med hjälp utav filter som antingen sitter innbyggd i apparaten eller sitter under optiken. Det går att köpa en lös filtersats och eftermontera om man vill.
När du sedan har framkallat ett tag kommer du säkert, precis som jag inse att man bara använder hårda papper:D själv använder jag Emaks plastpapper med kristallyta. Ett mycket trevligt papper som jag kan rekomendera. Alla mina svartvita bilder på denna sida är först kopierade på det pappret och sedan inscannade med flatbädd.

Jag hoppas att detta har varit till någon hjälp. Om inte så får du fortsätta att fråga.

MVH
Greve Nickon:cool:

nea skrev:
Hur mycket förändras kvaliten på fotopapper som har förvarats länge (ca 2 år, de har förvarats tort och i ljusskyddad påse)?

Jag kopierade bilder på 10-årigt papper häromdagen. Det var knappast optimalt och jag fick intrycket av att det blivit mjukare med tiden. Däremot så blev bilderna hyggliga, vad mer kan man begära?

Jörgen

Tack för alla underbara svar!

Jag hittade diverse fotoböcker på biblioteket, och det är tydligt att det finns ungefär lika många tillvägagångssätt som det finns mörkrumsrävar. :)

Det som var mitt största problem, var att försöka hitta något standard att börja med, något enkelt, och när jag sedan (efter att duktigt ha läst igenom 2 böcker ordentligt) ger mig in på scandinavianphoto och photax hittar jag en uppsjö olika framkallare och fixar i mängder med olika dunkar av alla möjliga olika tillverkare. Jag hade hoppats på något paket som hette "Litet paket med s/v kemikalier för nybörjare". :)

Men nu har jag lite koll på vad jag ska köpa, jag tror jag börjar med att kopiera gamla negativ, så kan jag investera i det jag behöver för framkallning om ett tag.

Mmm, det ska bli underbart roligt. Det måste finnas så mycket man kan göra med sina bilder, kanske tona dem, eller skugga vid exponeringen, retuschera, så man verkligen får dem som man känner dem. Ge bilderna en själ ;) Det är så brutalt att lämna in en film, se den försvinna och sendan få tillbaka en bunt plastiga bilder som inte säger en någonting.

Jörgen: Bra! Då kan jag annvända lite gamla papper till att börja med.

Tack för allt!

-Linnéa

Oj, en fråga till. :)

Om man vill färglägga vissa partier av en svartvit bild, kan man göra det med retusch färger? Eller finns det andra sätt att göra det på?

Man kan ju förvisso göra det digitalt i tex Gimp eller Photoshop. Men det vore roligare att kunna göra det för hand med en papperskopia.

-Linnéa

nea skrev:
Om man vill färglägga vissa partier av en svartvit bild, kan man göra det med retusch färger? Eller finns det andra sätt att göra det på?

Jag har lekt lite med kolorering av plastpapper av sådant man har där hemma men det var i det närmaste en lögn. Det bästa metod som jag har kommit fram till är att använda vanliga färgtuschpennor. Du vet, sådana som ingår i varje barns färglåda. Färgen hade svårt för att torka så det krävdes lite tålamod och lite hjälp :)

Jörgen,
som hittade en tidigare diskussion om handkolorering.

Hej Linnéa!

Det finns såklart specialfärger för retuch... Jag har testat både "vattenfärg", som är just en låda med vattenfärg i olika gråskalor och toner. Jag var inte helt nöjd, så i stället köpte jag en sats med flytande Spotone-färg. Den tränger ner bätter i plaspapper i alla fall och syns inte på ytan sedan. OBS Tricket med retush är att dutta på lite och kraftigt utspädd färg i taget, tills man blir nöjd. Det är mycket lättare att lägga på mer än att ta bort färg man redan har lagt på, om det blir för mycket...

Dessutom såg jag bland svaren att "Sumpen" nämde att det finns varma och kalla papper. Det är alltså färgtonen på pappret, inte hårdheten. Detta är ochså nått att tänka på om du skaffar t.ex. Spotone färg, eftersom den finns i olika "varmhetstoner".

/Anders

Jag tror jag börjar med några färger jag har hemma isf. Kanske flytande tusch skulle vara en idé?

Men, det är det bara på plastpapper man kan färglägga så? Hur blir det med fiberpapper? Är det inte risk att man löser upp bilden, om färgerna innehåller mycket vatten?

Tack så mycket för alla bra tips. :)

Jag har för mig att när jag kolorerade för länge länge sedan använde jag vanliga oljefärger samt öronpetare (sådana där med bomull längst ut) som penslag. Har för mig att vi använde vanligt fiberpapper också. Om du har oljefärger hemma så tycker jag att du ska pröva. Annars brukar inte ett dylikt set kosta mycket.

/Erik

Nja, den kreative kan ju prova att framkalla filmen i vanlig AGFA neutolframkallare för papper. Den är ju betydligt starkare, än den futtiga filmframkallaren, och ger defenitivt mer kontrastrika bilder. Milt sagt.

Toningen är jag inte så hemma på. Jobbade med att bruntona en bild, det börjar ju dra ihop sig att skicka till etapp 3 i FOTO, men vette tusan. Det slutade med att jag beställde en laddning ILFOR varmtonpapper istället. Sen ska papps lära mig att "sudda" med blodlussalt i kväll. Hmm...

Henric86 skrev:

Nja, den kreative kan ju prova att framkalla filmen i vanlig AGFA neutolframkallare för papper. Den är ju betydligt starkare, än den futtiga filmframkallaren, och ger defenitivt mer kontrastrika bilder. Milt sagt.

Oj. Jag hittade en som heter AFGA Neutol WA på photax. Vad är det för skillnad på en Neutol framkallare och en vanlig pappers framkallare?

Toningen är jag inte så hemma på. Jobbade med att bruntona en bild, det börjar ju dra ihop sig att skicka till etapp 3 i FOTO, men vette tusan. Det slutade med att jag beställde en laddning ILFOR varmtonpapper istället. Sen ska papps lära mig att "sudda" med blodlussalt i kväll. Hmm...

Blodlussalt? Vad är det? Det låter jätteläskigt... :)

Hej Linnéa!

Det är inga problem att retusha fiberpapper! Jag tycker till och med att det är lättare... Viktigt är bara att lägga på färgen i "små steg", gärna med en riktigt tunn pensel. Låt färgen bita ett litet tag innan du lägger på mer. Jag brukar ha ett vitt fotopapper (en kant på ett framkallat, eller ett oanvänt) för att prova mig fram till rätt svärta i färgen. Jag ser till att ha en lite för ljus färg att retusha med, så att jag kan kägga på i omgångar. Att få bort svarta prickar är marigare, men på ett fiberpapper kan man försöka skrapa lite försiktigt på ytan med ett rakblad, eller en skalpell.

Nu ser jag att du skrev nått om färgläggning oxå! Jag har sett att det finns retushfärger som används t.ex vid retush av ilfochrome bilder (ett sätt att göra dia till papper). De färgerna funkar till svartvitt med! Dyra är de antagligen oxå...

Nu skall jag photoshoppa svärfars hemsida, innan jag konverterar badrummet till mörkrum om ett par timmar :)

/Anders

Nää, det låter mycket mer spännande med Blodlussalt... :)

NEUTOL är en vanlig papperframkallare. Men jag menar att man kan få extremt hårda negativ om man framkallar FILM i den. Med papper är den väldigt snäll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar