Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En massa frågor om framkallare...

Produkter
(logga in för att koppla)
Henric: Oki, ska testa det. :)

Anders: Jag tror jag ska försöka färglägga lite med vanliga olja och tuschfärger. Får se om jag får råd med några retuscherings färger senare. Tack för hjälpen. :)


-Linnéa
 
Hej Linnéa.

Att handcolorera bilder kan ske på många sett.

Det enklaste kanske är att använda transparanta retouchfärger. Det ger ett mjukt och behagligt resultat om det är det du eftersträvar, typ porträtt.

Fukta först bilden och torka av den med typ fönsterskrapa, så slipper du vassa kanter.Sen kan man använda topps att måla med.

Fotospeed har ett sett om 11 färger samt en reducer om man lagt på för mycket.
Det heter DY15 Fotodyes och finns hos Becam Photo.

Vad det gäller rött blodlutsalt, så är det en kemi som man kan bleka eller tvätta bort silver med på svart/vita bilder, man kan även använda det som försvagare till negativ typ "farmers försvagare".
Enklare att få tag på är KMNO4 Kaliumpermanganat
en kemi, som rörmokare använder för att spåra läckage, med den kan man försvaga både negativ och positiva bilder.

Men varför krångla till det.
Måla på och ha kul och var kreativ.
Lycka till...
 
Handcolorerade bilder

Jag har läst i en tysk fototidning att man kan kolorerar sina svart-vita bilder med livsmedelsfärg.
Jag har ingen erfarenhet av det, men vill nämna det i alla fall.
 
Greve Nickon skrev:

När det gäller papper så skulle jag nästa föreslå att du satsar på "multigrade". Då bestämmer du själv hur hårt det blir vid kopieringen. Detta bestämms med hjälp utav filter som antingen sitter innbyggd i apparaten eller sitter under optiken.

Hej!
Har du något bra tips på hur jag kan lära mig hur dessa inbyggda filter påverkar eb svartvit kopia? Lärde mig lite om om det på en kurs för ut men jag har glömt nu... ??? Kan man läsa om det nånstan?

Tacksam för svar.
 
Hmm.
Idén med att handkolera bilder är väl först och fräst att det ska se snyggt ut, men sen...
Färgen ska väl tränga ned i emolutionen (hur nu det stavas), för att bli beständig. Med oljefärg lägger den ju sig bara som ett lager ovanpå bilden.
 
Man kan faktiskt styra bildtonen en del med framkallaren. Åt det grönaktiga hållet, olivbrunt eller rödaktigt. Men då måste man tillverka framkallaren själv efter recept, och olika papper svarar olika på dem. Klorobromid-papper brukar vara lättast att påverka. Bromidpapper är dock att föredra om man vill ha kalla toner.

Det är lite överkurs, men en rolig hobby att tillverka framkallarna själv. Gillar man att labba är det perfekt, men bilder kan man ju förstås göra så det räcker även med köpt kemi. Men när man börjar känna sig låst av marknadens utbud så kan man ju göra så mycket mer när man har fritt val. :)
 
Det är inte så mycket sagt om filmframkallaren, men en rekommendation är att börja med Kodak D76. Relativt billig och synnerligen standard. Den går bra att använda som engångsframkallare och då späder man lämpligtvis brukslösningen med lika mycket vatten. (1:1)
Den stora skillnaden mellan filmframkallning och pappersframkallning är att pappret framkallar man "alltid" färdigt. Alltså att det händer i princip ingenting mer med papprets svärta och utseende även om det skulle ligga i framkallaren en minut extra eller så.
Med film är det en annan sak. Tiden (och temperaturen) styr hur hög kontrast negativen kommer att få. Alltså är det viktigt att hålla reda på dessa faktorer. En enda grads skillnad i temperatur kan mycket väl utgöra skillnaden mellan "lätta och svåra" negativ. Så en bra termometer är väsäntligt. Samt en tydlig klocka, gärna en äggklocka av digitaltyp med sekundvisning. Den tredje faktorn att hålla koll på är agiteringen, alltså "omskakningen". Jag brukar vända på burken 3 gånger var 30:e sekund. Det viktiga är att alltid använda samma agiteringsmönster, annars kommer även dessa skillnader att påverka resultatet.
Det finns många misstag som man kan stöta på, men Du behöver inte göra alla dessa själv, så fråga på...

Björn
 
Handkolorering kan man göra på många sätt testa med överstrykningspennor, akvarell färger mm (arkivbeständigheten flyger ut genom fönstret men det kan bli snyggt).
OBS! Plastpapper kan vara lite knepigt att måla på, men testa på.

Olika Multigrade papper fungerar lite olika så följ tillverkarens rekomendationer i början, testa sen lite olika extrema filter så ser du hur dina neg/filter/papper/pappersframkallare mm funkar tillsammans.

Det finns många gammla regler i mörkrummet men ta inte allt på blodigt allvar, lek fram hur du vill arbeta, börja med tillverkarnas rekomendationer och gå sen vidare lite i taget, det finns många böcker att läsa, ofta funkar databladen från tillverkaren tillräckligt bra.

Jag aggiterar som Björn och det funkar bra!
Jag har mest erfarenhet av Kodaks Tri-x i D-76 1:1, och tiden (vid rumstemp) är inte så känslig med den filmen. Ju kortare framkallnings tid desto känsligare är troligen filmen för över-/under-framkallning.

Slabba på i labbet.
Robert.
 
Senast ändrad:
Emaks K883 matt papper

Ett papper jag verkligen rekommenderar för handkolorering med vare sig vattenfärger eller färgpennor (de som ser ut som blyertspennor, fast har färgstift istället), är Emaks K883 som säljs av www.photax.se

Emaks K883 är ett helmatt slätt papper nästan helt utan reflexer. Mitt favoritpapper för porträtt t.ex.

Varycons helmatta papper har samma yta, och har variabel contrast. Också mycket fint, fast närmast omöjligt att tona. Men lär funka fint för kolorering.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar