Annons

En månad med D2x och några funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej och tack för din fina resume Mikael! Har nu tack vare den fina diskussionen i forumet haft en D2X i e månad jag med. Och jag ångrar mig inte! För mig var det lite som att börja använda analogkamera igen.Och den stora grejen var faktiskt bildkvaliteten. Fantastisk! Photoshop behövs nästan inte längre! Det var lite grand som att byta från APS-film till 4x6 dia! Det enda fnurran på tråden var att vissa av bilderna blev korrumperade - olikexponerade vid bildöverföringen till datorn, men Scandinavian photo bytte snabbt och enkelt ut kameran mot en ny D2X. Någon som råkat ut för samma grej? Men sammanfattningsvis är det en riktig superkamera med alla grejer på rätta stället!

Men nu har jag ett nytt problem, gluggbyte:
Står nu med en ett år gammal D70 med kit optik 18 -70, x-tra batteri, fjärrkontroll, polfilter och vinkelsökare. Dessutom vill jag sälja min några månader gamla Sigma 12 -24. Totalt är nypriset runt 18.200:- idag. (Fast jag gav 13.000:- bara för D70 huset)
Vad kan jag begära för pris idag??? Min tanke är att byta jämnt mot en Nikor 17-55, 2,8.
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Hur knyter du fast plasteländet till d2x ?
Mikael
som sagt, det blir inte lika smidigt som på D100, men det funkar om man kör nåt slitstarkt.. som persiennsnöre tex.
man bränner knutarna sen så sitter snöret som berget.
den bör sitta lite lösare dock då man måste fästa snöret i remmen till kameran och inte i själva kameran som på D100.
jag gissar att man får byta ut snöret lite då och då eftersom det slits mer av rörligheten och att det är lite fastklämt.

eftersom D2x'en släppt skyddet otaliga gånger på bara några månader och på mina D100 kanske 5-6 gånger sammanlagt på drygt tre år, så kan jag ju säga att D2x'ens skydd sitter oacceptabelt megadåligt medan det sitter som allra bäst på D100. D70 hamnar nånstans däremellan.
iaf enligt mina erfarenheter.
 

Bilagor

  • dsc_2057.jpg
    dsc_2057.jpg
    21 KB · Visningar: 451
Efter att ha tappat det svindyra locket till min D70 har jag kört med hushållssnöre. Har funkat i ett halvår nu! Billigt som attan! :))
 
Estethia skrev:
som sagt, det blir inte lika smidigt som på D100, men det funkar om man kör nåt slitstarkt.. som persiennsnöre tex.
man bränner knutarna sen så sitter snöret som berget.
den bör sitta lite lösare dock då man måste fästa snöret i remmen till kameran och inte i själva kameran som på D100.
jag gissar att man får byta ut snöret lite då och då eftersom det slits mer av rörligheten och att det är lite fastklämt.

eftersom D2x'en släppt skyddet otaliga gånger på bara några månader och på mina D100 kanske 5-6 gånger sammanlagt på drygt tre år, så kan jag ju säga att D2x'ens skydd sitter oacceptabelt megadåligt medan det sitter som allra bäst på D100. D70 hamnar nånstans däremellan.
iaf enligt mina erfarenheter.

Själv tejpade jag plastbiten, men som alla vet letar sig damm och smuts mellan plastbiten och lcd

Skall testa ditt förslag.
Tack
Mikael
 
macrobild skrev:
Själv tejpade jag plastbiten, men som alla vet letar sig damm och smuts mellan plastbiten och lcd

Skall testa ditt förslag.
Tack
Mikael
jo, det blir väl smidigast på så sätt att man slipper ett snöre över knapparna.
men som du säger så måste man ju ta bort den då och då för att torka bort dammet.
ett snöre över knapparna vänjer man sig dessutom vid, så testa gärna det.
och persiennsnöre är en hit.
provade med björntråd först, men det var som ett skämt. höll bara i två veckor.
 
Skicka in bilden till Nikon i Japan. Fråga hur det kan komma sig att en kamera med tillbehör för 5000USD eller 49000 SEK behöver en bit snöre för att fungera propert.

Mikael
 
Ännu intressantare är väl kanske att en liten ynklig plastbit, vars syfte är att agera skydd, ska vara så dyr att man nästan måste ha ett skydd för skydda skyddet.
Man vill ju inte gärna ha en repa på Nikons LCD-plastskydd....
 
Jag löste problemet med plastlocket på detta vis, Hoodman mycket enklare att läsa LCD också.
Leif
 

Bilagor

  • hoodman-d2x.jpg
    hoodman-d2x.jpg
    25.8 KB · Visningar: 583
Nu ett halvt år senare börjar gummibitarna släppa på kamerahuset.Först ut är det som sitter på minnesluckan . Lika irriterande som när gummit släppte på D1x.
Ganska uselt på ett kamerahus som kostar nästan 50000:-
Någon mer som råkat ut för detta?
Mikael
 
Nopp! Jag har haft D2X längre/lika länge som du, Jag ser ingen tendens till att gummit skulle släppa

Om det släppt på din kamera så är mitt tips att åka till Nikon i Upplands Väsby.

De är hur tillmötesgående som helst, och kommer lösa ditt problem bums.

/Janne
 
Senast ändrad:
Gummibeklädnaden släppte på min F5 efter några år. Det fixades i Gbg och kostade min nära 1000:-

De hävdade, kanske har de rätt?, att handsvetten på Europeer skljer sig från den asiatiska och det kunde medverka till att gummit släppte (???)
 
picturethis.nu skrev:
Gummibeklädnaden släppte på min F5 efter några år. Det fixades i Gbg och kostade min nära 1000:-

De hävdade, kanske har de rätt?, att handsvetten på Europeer skljer sig från den asiatiska och det kunde medverka till att gummit släppte (???)

Då kanske de inte heller borde sälja kamerorna till europeer, om de nu inte är anpassade efter oss.

/ep
 
I mitt fall så var kameran redan gammal, jag var den andra ägaren. Men ni som har D2X, kanske har en chans på garantin?

Försäkringsbolagen kanske frågar om ens matvanor innan man får skriva på om försäkringar i forts?

Snabbmat vs. sushi?
 
Jag tycker det är skräp att Nikon inte har lärt sig av problemen med D1x där gummidetaljer släppte lite överallt.
Jag kommer att skicka upp kameran för kontroll av focus samt fastlimning av gummidetaljer som börjar ge sig. Skall därmed utverka att få ner en lånekamera innan min egen åker Stockholm -Lund tor .

Mikael
 
Ni som haft era D2x ett tag, skulle ni göra om köpet idag?
Nu har ju kameran fallit lite i pris, ca 43000:- ligger den väl på idag?

För mig är det fortfarande en del pengar, men känner att jag behöver uppgradera från min D100 och kanske ställa min Mamiya 67 på hyllan ett tag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.