Arleklint skrev:
Ja, den kurva jag har i kameran får vara som den är, i D100 och nu i D2X, men gissa om jag lär mig exponera bilden som jag vill ha den!
Men hur du än exponerar kommer denna kurva påverka bildens utseende. Denna kurva som finns laddad i kameran är inte en objektivt bestämd enhet, det är en lika subjektiv bedömning vad som ser snyggast ut utifrån ett stort antal bilder. Skillnaden är att du kan överlåta att bestämma hur den ser ut åt någon annan eller ta kontroll över den själv.
Kom till Island, men lär dig att exponera med kamerans ljusmätning först!
Så mycket trevligare diskussionerna här vore om de inte alltid sjunker ner på den här nivån.
För det första, jag kan exponeringsmäta rätt bra. har arbetat med och utbildat många i zonsystemet, vilket kräver en hel del kunskap om grunderna i exponeringsmätningen.
För det andra, jag har inte sagt att jag alltid använder histogrammet som hjälpmedel. Jag försöker utnyttja de kunskaper jag har för att få fram en så bra exponering som möjligt. Ganska ofta har jag möjlighet att kontrollera histogrammet för att se om det blev bra. Sedan ska man ju veta om att histogramvisningen inte ger hela sanningen. Det är en representation av hur bilden skulle bli exponerad om jag använder JPEG. Det innebär att jag också måste utvärdera histogrammet med en hel del kunskap om vad som skiljer jpeg- och råbilder.
För det tredje, jag har också varit på Island. Jag har också fotograferat under snabbt föränderliga förhållanden. Det är inte alltid man kan använda histogrammet, men när man kan ger den ytterligare en del information av hur bilden har registrerats.
Att välja bort att använda sig av den informationen, ja det kan man ju göra. Jag hade idén att jag inte skulle använda exponeringsmätaren under en rätt lång tid. Tänkte att jag skulle lära mig att bedöma exponeringen visuellt. Det blev inte så bra. Men om du vill driva denna linje om att skita i histogrammet ska du väl egentligen ta avstånd från alla dessa artificiella hjälpmedel som står mellan oss och bilden som exponeringsmätare med mera.
Vill du kunna förändra bilden i efterhand i datorn så står dig valet fritt. Lär dig bara exponera efter ljusmätaren! Då kan du fixa till det även på sport och flygande fågel.
Att köra efter histogram är för mig att köra mer "trial and error" än att veta vad man gör.
Sluta nu med dessa personangrepp, de är så tröttsamma.
Jag kan exponeringsmäta, jag gör det alltid. Jag använder histogrammet när jag har möjlighet för att få lite mer information om bilden. Denna information är bara en del av den totala bedömning som jag gör när jag bestämmer hur bilden ska fotograferas. Och varför jag inte skulle kunna använda det om jag fotograferar fågel eller sport förstår jag inte. Jag tar en bild innan händelsen om ljuset är svårt. Jag utvärderar hur den bilden ser ut, bland annat med hjälp av histogrammet.
Det är svårare i ljussituationer som på Island, när ljuset ändras snabbt. Då kan jag inte använda histogrammet. Nå då så, då får jag använda allt annat som jag kan för att få till det.
Sedan är det den grundläggande skillnaden mellan dig och mig att jag betraktar den bild som jag registrerat på sensorn som en utgångspunkt för den bild som jag sedan ska framställa. Du vill ju inte röra den i efterhand. Jag har inget emot att göra en bild som fräter ut i högdagrarna eller beckar igen i skuggorna, men det gör jag i efterhand. Jag vill ha med mig så mycket information som möjligt till den slutliga bearbetningen.
Stefan