Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En månad med D2x och några funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du lust att länka till den tråden?

- Robust och tålig som inget annat. Jag kommer våga fota i skitväder på Island med den utan att oroa mig.
- Snabb respons i alla funktioner. Mot minneskort, i uppstart, mellan bilder. Den svarar bums vad du än gör.
- En fantastisk färgåtergivning som jag inte upplevt tidigare.
- En "skitsnabb" AF men välplacerade fokuspunkter
- En oerhörd detaljåtergivning.
- Stor tydlig LCD
- Ljus och fin sökare
- En evinnerlig batteritid.
Vilket inte skiljer sig nämnvärt mot motsvarande andra kameror i samma klass förrutom färgåtergivningen vid jpg. Sen har den andra fördelar som du nämner. Men jag är glad att Nikon har fått till D2x, den är utan tvekan en grym kamera och för de som inte redan sitter i ett system är den troligen det bästa idag.

macrobild skrev:
Angående Nef.
Det ligger nu ett svar från Nikon på Dpreview

mikael

Det svaret gav jag inte mycket för. Vad dom sa var att man ska använda deras SDK. DEt är ju då egentligen som att lägga ett annat »skin« på Nikon Capture. Det är nog inte det som Adobe och PhaseOne vill göra.

Nikon menar att man gjort detta för att se till att kvaliteten på kamerans bildfiler bevaras. Jag tycker ju att det är ett beslut som de bör överlåta åt mig. Jag har tidigare provat ett antal olika konverterare och då inte sett fördelar med Nikon Capture. Det är möjigt att programmet blivit betydligt bättre, men ända bör Nikon låta bli att försöka tvinga mig att använda Capture eller andra program som använder samma kärna.

MVH/Stefan

Jag har fått information att Nikon håller på att skriva om hela sitt NC program.
Detta betyder att pengar har lagts i ett projekt som de vill ha tillbaka. Alltså tycker Nikon att vi som kör Nikon skall använda deras programvara.

Mycket har förändrats under senare tid. Det har säkerligen PhaseOne och andra programtillverkare uppfattat som har tagit betalt för sina rawkonverterare.

Numera finns det gratisprogram och plugin till Photoshop som fungerar utmärkt. Även Apple kommer med en rawkonverterare i sitt utbud vad jag förstår.

Enligt min mening är detta enbart ett sätt att tjäna pengar från Nikons sida. Ett beslut baserat på hur det såg ut för något år sedan.

Hur många program säljer PhaseOne till fullpris idag?
Vem vill betala en stor summa för NC ?

Mikael

macrobild skrev:
Ilkka Nissilä är läsvärd
Han har intressanta synpunkter på vad som kan vara fördelen att använda Nikons programvara.
Mikael
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1000&message=13218962

http://forums.dpreview.com/forums/postersprofile.asp?poster=hiimihiuhxid

Tycker fortfarande inställningen att om jag köper en hårdvara ska jag tvingas att använda en mjukvara är helt fel. Jag hoppas ju att vi får en standard för hur råfiler ska vara uppbyggda, så att vi kan kombinera den hårdvara och mjukvara som passar mig bäst.

Det rätta sättet för Nikon är ju att göra en programvara som är tillräckligt bra så att jag lockas att använda den. Eller hur?

Stefan

stefohl skrev:
Tycker fortfarande inställningen att om jag köper en hårdvara ska jag tvingas att använda en mjukvara är helt fel. Jag hoppas ju att vi får en standard för hur råfiler ska vara uppbyggda, så att vi kan kombinera den hårdvara och mjukvara som passar mig bäst.

Det rätta sättet för Nikon är ju att göra en programvara som är tillräckligt bra så att jag lockas att använda den. Eller hur?

Stefan

Det finns tydligen mervärden i Nikon programmet (vilket inte jag har sett) gällande vitbalans och fönstret som detekterar omgivningsljuset på d2x och D2H. Kruxet verkar vara även uppräkningen, att den skulle vara bättre, vissa artefakter ses ej i NC enligt "Finnen " som jag relaterade till ovan.

Vi får se vad Nikon gör. De tycks vara ovilliga att släppa "dessa fördelar" som finns i NC .
Mikael

stefohl skrev:

Stefan

Jag håller med, tycker Nikons inställning brister på principiella grunder. När bilden är tagen är all information fotografens, att göra vad han vill med. Det känns märkligt och nonchalant att de på detta sätt försvårar användningen.

Har råformatskonverterarna drabbats mycket av piratkopiering? I sådana fall kan det vara ett sätt för Nikon att skydda nedlagt arbete (pengar) för utvecklingen av programvaran, samt för att erbjuda marknaden en deras version av ett optimerat paket för bildskapande.

Situationen för musikprogram har gått några steg längre med hårdvarulås för programvaran. Numera säljs mycket programvara i värdeskapande paket tillsammans med dedikerad hårdvara. Tex ljudkort med DSP-kraft som enbart tar och fungerar med viss programvara och som tillsammans har en optimerad prestanda. Vi kanske ska börja se hårvara (kamera) och mjukvara från samma tillverkare som en integrerad lösning än som två separata produkter, åtminstone är det så Nikon verkar vilja se det.

Men, det är marknaden som bestämmer, och det finns andra mer öppna lösningar, liksom det finns ljudkort för musikskapare för flera olika typer av musikprogram från olika tillverkare.

Istället för musikindustrin kan en liknande analogi, men kanske något haltande, dras till den gamla analoga tekniken (som fortfarande är min teknik...). Filmtillverkare optimerade sina filmer tillsammans med deras framkallare (vissa med hemliga recept tex Rodinal) för att ge sin version på hur filmen och i förlängningen bilderna ska ska vara. Det hindrar inte andra att tillverka och använda andra framkallare med ett annat resultat.

Jag förstår Nikon logik (om Nikon resonerar som jag tror att de gör) men jag undrar om de själva inte biter sig i svansen. Om de ska lyckas måste deras programvara vara mycket bra, snudd om inte bäst. Annars kommer marknaden att bedömma deras lösning utifrån hela paketet (kamera+program) såsom en sämre lösning än andra erbjudanden.

Sumpen skrev:
Har råformatskonverterarna drabbats mycket av piratkopiering? I sådana fall kan det vara ett sätt för Nikon att skydda nedlagt arbete (pengar) för utvecklingen av programvaran, samt för att erbjuda marknaden en deras version av ett optimerat paket för bildskapande.

Piratkopiering av Nikon Capture? Att försvåra läsning av vitbalansvärdet förhindrar ju inte kopiering av deras mjukvara. Eller missförstår jag dig?

jonvi skrev:
Piratkopiering av Nikon Capture? Att försvåra läsning av vitbalansvärdet förhindrar ju inte kopiering av deras mjukvara. Eller missförstår jag dig?

Jag är inte så hemma vad de exakt har skyddat i sin kod. Jag siktade mer in på det allmänna problemet med piratkopiering av mjukvara och lösningen att bundla dem hårdare till hårdvara till ett paket - en lösning. Jag vet att Photoshop tankas ner friskt men jag vet inte om andra råformatskonverterare har liknande problem.

Sumpen skrev:
Jag är inte så hemma vad de exakt har skyddat i sin kod. Jag siktade mer in på det allmänna problemet med piratkopiering av mjukvara och lösningen att bundla dem hårdare till hårdvara till ett paket - en lösning. Jag vet att Photoshop tankas ner friskt men jag vet inte om andra råformatskonverterare har liknande problem.

En liten tanke där angående CS respektive NC, så misstänker jag att det finns många som köpt Nikon dslr-hus som tankat ner CS olagligt eftersom Nikon inte skickar med NC tillsammans med kameran.

/Jesper som kör Suse 9.3 + The Gimp + dcraw tills Nikon släpper Capture för Linux :)

Jag tänker återanknyta lite till D2x som kamera.

Efter att ha jobbat med kameran ett tag så är det par saker som jag vill ta fram. AWB och blandljus: kameran ger oftast så bra resultat att inget efterarbete behövs vad det gäller färgkorrigering.
Det andra är att jag använder kameran mer utan stöd av blixt. Bilderna blir snygga och brusfria upp till 800iso. Fotografering i JPG blir så bra att Raw inte känns lika meningsfullt som med exv d70. Dvs bildkvaliteten är fullt tillräcklig för de flesta arbeten och vållar inga bekymmer så länge bilden är rätt exponerad.
Jag har inte fått mera utfrätta högdagrar med d2x än med d1x efter att jag justerade ner matrixmätningen med 2/6.

Jag har upprepat testen med tonkurvor och fått liknande resultat som tidigare. Sämsta resultat ut från kameran och jpg får jag med 0=normal.

Vid studiotagningar fungerar kameran utan problem.
Uppmätt blixtvärde exv bl 11 får korrigeras med ett bländarsteg nerbländning ytterliggare för bästa resultat efter kontroll av histogrammet.

Mikael

När det gäller kontrastkurvan och D2X i bästa Jpeg-läge, vilken presetinställning ger bäst tonomfång i stösta allmänhet? (Beror såklart mycket på optik och ljusförhållanden också)

Har du fler tips på bra D2X-inställningar i Jpeg?

Har inte hunnit testa något själv än men det låter lovande att slippa mycket av efterbearbetningen och få tid över till plåtandet
istället! Nackdelen med digital fotografi tycker jag är allt tid vid datorn. Längtar ofta rejält tillbaka till gamla hederliga mörkrummet!

M.v.h
/Micke E

Senast ändrad:
Mike E-son skrev:
Har inte hunnit testa något själv än men det låter lovande att slippa mycket av efterbearbetningen och få tid över till plåtandet
istället! Nackdelen med digital fotografi tycker jag är allt tid vid datorn. Längtar ofta rejält tillbaka till gamla hederliga mörkrummet!

Det här är något jag hör från en del fotografer och jag förstår ingenting. Du kan väl inte mena att du gjorde en förstoring snabbare och enklare än vad du gör i ordning en bild i datorn? Även om man arbetar med råfiler går det ju betydligt snabbare att få till en snygg bild i datorn än vad det gjorde i mörkrummet. Det gäller ju bara att utnyttja de möjligheter till automatisering och grupperingsbearbetning som finns i programmet :)

Stefan

Att generellt spika vilka inställningar som är bäst funkar inte. Om det fanns en generell inställning som alltid funkade oavsett vad vi plåtar så skulle D2X ha enbart den inställningen.

Alla måste tyvärr prova sig fram själva.

Sorry Mikael! Därmed sågar jag även din kurva :(

Arleklint skrev:
Att generellt spika vilka inställningar som är bäst funkar inte. Om det fanns en generell inställning som alltid funkade oavsett vad vi plåtar så skulle D2X ha enbart den inställningen.

Självklart är det så, men det innebär ju inte att man måste ställa in varje bild helt unikt. Åtminstone arbetar jag så att jag tar ett antal bilder under samma ljus och med samma exponering, vilket gör att jag kan konvertera dem från råformat till tiff i ett enda moment. Likaså kan jag lägga på ett generellt kurvjusteringslager som jag sedan anpassar till varje unik bild. Ofta ganska små ändringar som behövs.

Stefan

Arleklint skrev:

Sorry Mikael! Därmed sågar jag även din kurva :(

Det är samma sak som att såga alla kurvor. Men visst använder även du en kurva?

Mike E-son skrev:
istället! Nackdelen med digital fotografi tycker jag är allt tid vid datorn. Längtar ofta rejält tillbaka till gamla hederliga mörkrummet

Det där låter inte logiskt. Så datorn skulle ta mer tid än mörkrummet? Aldrig.

Själv strävar jag absolut inte att få färdiga bilder ur datorn eftersom jag vill efterbelysa som en del av bildberättandet, precis som i mörkrummet.

Jag vet att den del uppdragsgivare kräver bilderna nästan direkt, men då är ju inte bilderna mer än halvfärdiga.

Jag kör RAW till 99 procent och det är en fröjd. Men med sega Nikon Capture dog glädjen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar