Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En månad med D2x och några funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
skicka en bildfil till [email protected] med det värsta du har så får jag kolla.

Samtidigt så tar d2x fram det sämsta med dålig optik=avslöjar fel och brister som du aldrig har sett tidigare.
mikael
skickat.

det är faktiskt första gången jag fått höra att dom gluggar jag har är dålig optik.
har jag blivit lurad eller är det verkligen så att man måste lägga ut över 20k för att få optik som gör D2x rättvisa?

Re: Kurva

leffep skrev:
Men har kurvor någon betydelse när jag kör Nef?
Vid jpeg har jag inställt på 1/6 i custom.
Rätt exponering fordras naturligtvis i båda fallen.

Du lägger antingen en kurva i efterarbetet i PS eller direkt i kameran.I kameran finns det kurvor inlagda.Mer kontrast, mindre kontrast etc. Oavsett det är en bild i Nef eller Jpg så skall bilden 1. exponeras rätt, inom histogrammet vad det gäller vitpunkt, svartpunkt.
2. Därefter justeras bilden i nivåer/kurvor och de partier du vill påverka beroende på hur du vill att bilden skall se ut.

Att exponera efter högdagern betyder att teckningen i de ljus partierna finns men att skuggorna/mellanpartiet blir något hoptryckt. En svag s kurva lättar upp skugg och mellanpartiet.
Här har d2x en styrka, bruset är lågt och ej fult i de mörkare partiet av bilden. Bilden tål att tänjas/spretas i histogrammet mer än en d70 bild.

Vill man få bättre teckning från början i en kontrastrik bild och exponerar efter skugg,mellanparti i bilden så räcker inte det dynamiska omfånget till att teckna ut högdagrarna.

Ett sätt är då att ta en rawfil, korrigera dra ner exponeringen , få in högdagern inom histogrammet , gör om förfarandet med samma bild men lätta upp skuggor , slå samman dessa. Då får man en bild med betydligt större DR.Använd suddgummi med stor pixelyta 120 och måla fram de strukturer du vill ha .

Mikael

Estethia skrev:

har jag blivit lurad eller är det verkligen så att man måste lägga ut över 20k för att få optik som gör D2x rättvisa?

Jag vet inte vad du har för gluggar, men D2x och flera Canonmodeller kräver de bästa gluggarna för att få ut allt som kameran kan ge. Särskilt på vidvinkel- och zoomfrånten krävs det bra prylar.

Nikons 12-24 och 17-55:a är riktigt bra i alla fall.

Estethia skrev:
skickat.

det är faktiskt första gången jag fått höra att dom gluggar jag har är dålig optik.

Det beror på vad du menar. jag har en 18-35 som är suverän på D70, på d2x ser jag hemska CA fel.
Jag har en Miccro Nikkor som inte har några bildfel överhuvudtaget. Jag har en 80-200 som uppvisat minimalt med CA. Jag provade en billig 85/1.8 som var perfekt. Jag har en 28-105 som faktiskt fungerar hyffsat. Jag fotograferade i studion med 24-70/2.8 utan att se några fulheter överhuvudtaget.
Tilläggas kan att objektiven är inte jämna. Jag provade Nikons nya vidvinkelzoom 12-24 och tyckte inte alls om det objektivet. Ful CA. Samtidigt så har andra fått utmärkta resultat av sitt ex.

Mikael

Estethia skrev:

Ingen sensor kan ju vara bättre än den signal den får. Värstingsensor bör få värstingobjektiv.

macrobild skrev:
Det beror på vad du menar. jag har en 18-35 som är suverän på D70, på d2x ser jag hemska CA fel.
Jag har en Miccro Nikkor som inte har några bildfel överhuvudtaget. Jag har en 80-200 som uppvisat minimalt med CA. Jag provade en billig 85/1.8 som var perfekt. Jag har en 28-105 som faktiskt fungerar hyffsat. Jag fotograferade i studion med 24-70/2.8 utan att se några fulheter överhuvudtaget.
Tilläggas kan att objektiven är inte jämna. Jag provade Nikons nya vidvinkelzoom 12-24 och tyckte inte alls om det objektivet. Ful CA. Samtidigt så har andra fått utmärkta resultat från sitt ex.

Mikael

jag förtydligar igen att jag har dessa objektiv.

vidvinkelzoomen

den korta telen

normalen

normalen har jag dock inte testat på D2x.
är det bara att kassera telen och vidvinkeln å köpa nytt när jag införskaffar en D2x?
kan jag få tips på "värsting"gluggar, som är likvärdiga i brännvidd, skärpa och ljuskänslighet, som funkar bättre på en D2x.

Estethia skrev:
jag förtydligar igen att jag har dessa objektiv.

vidvinkelzoomen

den korta telen

normalen

normalen har jag dock inte testat på D2x.
är det bara att kassera telen och vidvinkeln å köpa nytt när jag införskaffar en D2x?
kan jag få tips på "värsting"gluggar, som är likvärdiga i brännvidd, skärpa och ljuskänslighet, som funkar bättre på en D2x.

Christel
Jag har kollat dina 2 bilder. Bild 1 är överexponerad med ett rejält avhugget histogram
Bild2. är överexponerad , se piken i Histogrammet.

Det dynamiska omfånget räcker inte till att dels ta med skuggorna och de ljusa detaljer som finns i bilden. Detta är en felexponering med utfrätta högdagrar.
Med den uppsättning objektiv du har så är det inte objektiven som ställer till det. De är suveräna.

Här handlar det om att läsa histogrammet, se att bilderna är överexponerade, hade du underexponerat bilden 1 steg så hade du inte haft problem med den överstrålning och utblommningen av detaljer.
Den som har läst tråden, vet att jag tyckte kameran var en pina med exponeringen, fick snödetaljer utfrätta.Därför har jag ställt ner matrixmätningen generellt i b7. Det har tagit lång tid att förstå den topp i histogrammet som planar ut med en plötslig pik i slutet. Det gäller att få in denna pik så får man inte dessa fula utblommningseffekter. Se min tröjbild tidigare.Den illustrerar vad en rätt exponering gör med bilden

Senast ändrad:
Testat gluggar

Jag har nu provat AF Nikkor 28 2,8D/ AF Nikkor 50 1,4D/ AF Nikkor 85 1,8D/ AF-S Nikkor 80-200 2,8D
Och kan konstatera att CA felet uppkommer bara med 28:an, och den anses ju inte bra.
Jag fotade med samma utsnitt en kromad fälgsida mot en mörk vägg, bländare 5,6 på alla, och rätt exponerad högdager.
Dom stora problem jag såg igår var tagna med Sigma optik. Provade dessutom en budget Sigma 28-105 för att se hur den betedde sig, och det var bedrövlig CA.
Jag är benägen att hålla med Risedal om problemet sitter i optiken. Dom fasta gluggarna funkar bra, och 80-200 zoomen.
Maila mig, så kan jag skicka utsnitten.

Vad det gäller Christels bilder var de överexponerade, och motivet hade alldeles för stort dynamiskt omfång.
Därav överblommningen
Mikael

Här är 3 bilder med miccro nikkor.
Ingen fulhet kan ses. Bild 1 normalt ecponerad. bild2 -0.5 steg. bild 3 -1 steg.

Se histogrammet, piken till höger innanför ytteränden till höger. Dessa värden kryper in inom histogrammet med ökad underexponering. första bilden av 3

Bilagor

• hiso1.jpg
    hiso1.jpg
    37.5 KB · Visningar: 189
bild3
Lägg märke till att ytterliggare underexponering krävs att få in all högdagerdata inom histogrammet. Piken har blivit mindre men finns fortfarande kvar.
D2x är hyperkänslig och måste exponeras rätt vad det gäller högdagrar, blänk etc
Mikael

Bilagor

• histo3.jpg
    histo3.jpg
    42.1 KB · Visningar: 262
Nikon d2x skiljer sig sålunda från bla d70. Högdagerinformation ses i histogrammet som ett långt utdraget streck. D70. 20D har inte denna utdragenhet.

D2x är känsligare för felaktig exponering. En felaktig exponering och i kombination med optik som har CA ger därmed fulaktiga förstärkta artefakter där det saknas färginformation i en eller flera RGB kanaler.

Det är därför viktigt att bilden exponeras mer rätt än med exv d70.Förstå att exponera bilden efter högdager. Slarv avslöjas direkt.

Samtidigt som hela bilden förefaller underexponerad tål bildfilen att den justeras upp i de mörka/skugga och mellan partierna.

Många av dessa svåra motiv skall därför också fotograferas med mindre kontrastkurva. Eller egen kurva.

Mikael

Du har glömt att uppdatera ditt histogram...

Kanske har det betydelse, kanske inte. (Ja, inte för bilden alltså...)

mipert skrev:
Du har glömt att uppdatera ditt histogram...

Kanske har det betydelse, kanske inte. (Ja, inte för bilden alltså...)

Nej-titta på det tunna strecket som går med stapeln till höger. Det har sjunkit ner en bit. Det är denna informationspik som är så viktig. Den lilla snutten som vandrar med stapeln uppåt.
Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar