ANNONS
Annons

En månad med D2x och några funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
Mikael

Uttalande som....
"Canon (1Dsm2) tillsammans med sina gluggar är rena sänket som jag kan förtöja min båt med"

....säger väl lite om dina motiv och den ton
du har valt för eventuell debatt.

Nu är ju detta ett Nikonforum. Vore kanske bättre
att lägga ut lite bete för din frustration i Canon forum istället.
Finns nog något fler 1Dsm2 användare där som kan kommentera dina testmetoder och uttalande.

Jerry

Vi är många som utan tvekan gör stora bilder även från 6megapixlare.
Calle Slättengren skriver i ett inlägg att han nyligen levererat en 130x170 till en kund från D100.
Jag gör själv ganska ofta porträtt i 50x75 från min D100.

Sitter just nu och avslutar en artikel till en tidning om uppskalning av bilder med olika metoder.
Dags att spara och ta ett sista glas Pepsi Max...

Bilagor

• a.gif
    a.gif
    4 KB · Visningar: 500
En kompis

Det kändes som man klev runt i ett minfält.Jag hade ingen aning att det var ett Nikonforum det besvarar en del av mitt huvydbry o Mikael (pondus).

Tänk på hjärtat 105 bast det kanske stannar om du kör för hårt.
Skönt att man verkar ha en kompis i alla fall tack Jerry!
Godnatt

Jerry Gladh skrev:
Mikael

Uttalande som....
"Canon (1Dsm2) tillsammans med sina gluggar är rena sänket som jag kan förtöja min båt med"

....säger väl lite om dina motiv och den ton
du har valt för eventuell debatt.

Nu är ju detta ett Nikonforum. Vore kanske bättre
att lägga ut lite bete för din frustration i Canon forum istället.
Finns nog något fler 1Dsm2 användare där som kan kommentera dina testmetoder och uttalande.

Jerry

Obs
Detta är en personlig reflektion, också ett försök att säga. varför så tung?.
De flesta av min kollegor som jag träffar tycker att deras utrustningar väger alldeles för mycket.
Även D2x huset är tungt.

Jag känner flertal fotografer som idag har ont i både armbågsleder, handleder och rygg.

Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Obs
Detta är en personlig reflektion, också ett försök att säga. varför så tungt.
De flesta av min kollegor som jag träffar tycker att deras utrustningar väger alldeles för mycket.
Även D2x huset är tungt.

Jag känner flertal fotografer som har ont i både armbågsleder, handleder och rygg.

Mikael
1.6 Kg är på tok för tungt för ett kamerahus, helt klart.

Re: Re: Får du provison av Nikon?

Estethia skrev:
det är fascinerande hur upprörda vuxna män kan bli, samt bli pinsamt otrevliga, om man så bara råkar säga det minsta lilla negativt om deras käraste ägodelar.
är det verkligen så viktigt att någon annan måste tycka och uppleva samma sak om det man själv trivs med?
det är väl viktigare vad man själv tycker om sina prylar än vad nån i ett forum säger?
eller är det verkligen så illa att folk kan bli förolämpade för att någon föredrar en nikon framför en canon?
*grymt fascinerad*

drick en kopp te och ta det lugnt.

Varför gnälla och jämföra varandras kameror? Jag väljer den kameran/systemet som underlättar mest för mig. I nuläget är det så att jag valt Canon och pga pengar investerade i optik kommer jag även fortsätta välja Canon. Hade jag dock inte haft någon tidigare utrustning hade valet fallit självklart på Nikon d2x då den verkar ge otroligt mkt för pengarnan.

Som jag ser det nu är det bara kanon att Nikon kan konkurrera med Canons värsting. Endast fördelar för oss konsumenter.

I slutändan är ju ändå valet fritt.

En nackdel med D2X är vikten (1150 g). Även om det finns mycket tyngre hus, skulle jag gärna kapa bort det inbyggda vertikalgreppet om det skulle dra ner vikten.

Arleklint skrev:
En nackdel med D2X är vikten (1150 g). Även om det finns mycket tyngre hus, skulle jag gärna kapa bort det inbyggda vertikalgreppet om det skulle dra ner vikten.

Då får du nog vara beredd påattkapa bort en del finesser och kretsar med. Husen brukar vr fulltade. Batteriet upptar ju i princip halv volymen vvertikalgreppet..

Kim: 1.6kg ?? Antar att du syftar på 1D-versionerna?
1D MkII väger faktiskt "bara" 1220 gram ;)

Man är klart avis på att D2x "bara" väger 1070.

Skillnaden blir väsentligt större när man sätter i batteriet och objektiv, eftersom både batteri och objektiv väger mer hos Canon (ex.vis 17-40/4L vs 12-24/4).

Det hjälper ju att ha batteri och objektiv på när man ska plåta.. så arbetsvikten lär ju hamna runt 2 kg med Canon.. Kanske runt 1,5-1.6 med Nikon?

Varför envisas både tillverkare och de flesta som testar kameror, att ange vikt utan batteri och minneskort? Finns det någon anledning som jag missat, eller?

Torda skrev:
Varför envisas både tillverkare och de flesta som testar kameror, att ange vikt utan batteri och minneskort? Finns det någon anledning som jag missat, eller?
Jag är inte säker, men en anledning kan ju vara att en del kameramodeller kan använda dels det medföljande uppladdningsbara batteriet, men även AA-batterier. Det kan då ge olika vikt.

nja,

tycker inte att ni verkar förstå...

Percy Nilegård hade en av de allra första mobiltelefonerna som gick att uppbringa, dvs nästintill bakelit lur och en låda stor o tung som två tegelstenar... han förstod inte alls trenden med mindre o mindre telefoner.. det ska för f..n synas att man har lyckats var hans enkla kommentar...

Tycker fö att det är synd att nästintill inga bildex har illustrerat diskussionen tidigare i tråden...

Torda skrev:

Tjah.. ingen aning.. Tänk på oss som kör med dubbla minneskort i kamera.. ujj ;)

Fast iofs så är skillnaden mellan 1D MkII och 10D med vertikalgrepp och dubbla batterier inte så stor som man kan tro..

10D med grepp och 2 batterier = 1250 gram
1D MkII med batteri = 1550 gram

Men visst känns det i armarna efter en dags frihandsfotograferande med ett 70-200/2.8L..

Jag tror att både Nikon och Canon kommer att utveckla nya material och batterier för att få ner vikten så mycket som möjligt. Samtidigt så tror jag inte de kan tumma alltför mycket, eftersom marknaden resonerar lätta kameror=inte hållbar...och en proffs/yrkeskamera måste ju vara hållbar. Ungefär som med tvättmaskiner och dammsugare, det måste ta en viss tid/låta en viss del...annrs tror konsumenten inte att den fungerar..

Torda skrev:

Hej

Tex till Canon 1Dmark2 med följer en nätverksadapter, som man sätter in i kameran istället för batteriet och den väger nästan ingenting. Så för en studiofotograf som använder nätverksadaptern stämmer vikten mer utan batteri än med. En tanke bara. På D2X är det väl bara en sladd in i kameran, och då behöver man nog inte ha batteriet i?

Vad vet jag?

Synd att inte Canon kan släppa ett lättare batteri, tex i litium för att få ner vikten. Men litium kanske inte funkar till Canons proffshus, med spänningar och annat.

MVH

Omar Brännström

Senast ändrad:
Listan börjar bli lång nu som hyllar Nikons D2x i jmf med Canon 1DSMK2
Bjorn Rorslett
Imaging Review/Resource
Ron Reznick
Chasseur d'Images
British Journal of Photography

Jag vill vara mer försiktig och säga att jag är glad att Nikon har gjort en bra kamera, så bra att den står upp mot 1DSMK2.

För mig betyder det att jag inte längre behöver snegla åt Canon hållet,det skulle bli ett dyrt kapitel att gå över, väntan har varit lång, frustrationen stor.
Jag har nu gjort ett antal arbeten med kameran, med mycket goda resultat.
Provade färg läge 1 men gick tillbaka till färgläge 2.
Kört upp till 640 iso utan problem. Kameran klarar blandljus jäkligt snyggt. Börjar att trivas ordentligt med kameran.

Mikael

macrobild skrev:
Listan börjar bli lång nu som hyllar Nikons D2x i jmf med Canon 1DSMK2
Bjorn Rorslett
Imaging Review/Resource
Ron Reznick
Chasseur d'Images
British Journal of Photography

Jag vill vara mer försiktig och säga att jag är glad att Nikon har gjort en bra kamera, så bra att den står upp mot 1DSMK2.

För mig betyder det att jag inte längre behöver snegla åt Canon hållet,det skulle bli ett dyrt kapitel att gå över, väntan har varit lång, frustrationen stor.
Jag har nu gjort ett antal arbeten med kameran, med mycket goda resultat.
Provade färg läge 1 men gick tillbaka till färgläge 2.
Kört upp till 640 iso utan problem. Kameran klarar blandljus jäkligt snyggt. Börjar att trivas ordentligt med kameran.

Mikael

Bara att gratulera till en bra kamera.

Har just stått och betraktat en del utskrifter modell större från min 1dsm2. Har också skrivit ut lite från kompisens D2x så man har lite att jämföra med. Strålande resultat från båda kamerorna.
Man konstaterar snabbt att Canonkameran är alldeles för dyr.

mvh

Jerry

Jerry Gladh skrev:
Bara att gratulera till en bra kamera.

Har just stått och betraktat en del utskrifter modell större från min 1dsm2. Har också skrivit ut lite från kompisens D2x så man har lite att jämföra med. Strålande resultat från båda kamerorna.
Man konstaterar snabbt att Canonkameran är alldeles för dyr.

mvh

Jerry

Härligt att du säger det.
Det behövs lite medvind.
"konkurrensen" gör också att kamerorna kommer förhoppningsvis kommer ner till en vetttig prisnivå.

Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Härligt att du säger det.
Det behövs lite medvind.
"konkurrensen" gör också att kamerorna kommer förhoppningsvis kommer ner till en vetttig prisnivå.

Mikael

Exaktamente...och utan tvekan så har ju Nikon redan börjat det racet.
I princip likvärdig men 16k billigare vilket ju kommer att tvinga ner Canons nästa modell om man inte vill förlora marknadsandelar. Äntligen!

Tror inte heller att Canons nästa modell kommer att ha några uppseendeväckande förbättringar.
Ex ny 1dm2 12mp 9fps kommer inte att ge samma motivation för nyinvestering som tidigare nu när även optiken börjar begränsa sensorutvecklingen.

Min personliga åsikt är att vi konsumenter genom vårt idoga försvarande och upphöjande av respektive märke gör oss själva en ekonomisk björntjänst.

Själv struntar jag fullständigt i vad det står på kameran så länge den ger mig optimala utskrifter

Istället borde vi kanske förbruka betydligt mer energi på att spela ut konkurrenterna mot varandra för att sänka priserna.

Kunden har ju som bekant alltid rätt.......

Trevlig helg

Jerry

macrobild skrev:

Mikael

Tyvärr tror jag att det kommer dröja ett slag. Idag kan inte Canon leverera kameran till alla som vill ha den. Varför skulle de då sänka priset? Jag önskar att det skulle vara annorlunda, men ser inte riktigt en orsak för Canon att göra det.

Har äntligen fått till en jämförbar konvertering av de bilder som jag fått av Mikael. Jag tror ju inte att de fotografer som är intresserade av att få ut maxkvalitet av bilderna kommer att använda annat än råformat, framförallt när vi nu ser hur fler och fler konverteringsprogram kommer att göra arbetsgången mycket smidigare.

Därför har jag inte brytt mig så mycket om de JPEG-bilder som jag sett från respektive kamera. Ville inte heller jämföra bilder konverterade av två olika program, eftersom det gör så stor skillnad beroende på vilket program som används.

Det enda jag hittade är RawShooter. Så nu har jag konverterat bilderna i den, sedan öppnat dem i Photoshop och satt svart- och vitpunkt och lagt på en svag S-kurva. Sedan skrev jag ut dem på blankt papper med en upplösning på 360 ppi för bilden från Canon-kameran och 300 ppi från Nikon. Då fick de samma storlek. Cirka 35 cm bredd.

Sedan har några tittat på dem. Det var bara jag som visste vilken bild som kom från vilken kamera, så hag höll rätt tyst. Det som först förvånar är hur lika de är i kontrast och färgåtergivning, det var inte mycket som skilde dem åt. Gräset var en aning varmare och mer mättat hos Canon, för övrigt så gott som identiska färger. Skillnaden är så liten att det är omöjligt att dra några slutsatser. Det skulle man behöva en ordentlig test med en färgkarta för att se.

Jag belv förvånad att se att kontraståtergivningen var så lika, där hade jag förväntat mig att Canon skulle ha ett försprång. Likadant här, skillnaden är så liten att det krävs en noggrannare testning för att verkligen avgöra vilken som är bäst.

Sedan till detaljåtergivningen. Och här kan jag förstå Mikaels reaktioner över den dåliga kantskärpan på Canon. Jag har provat det objektivet tidigare och inte sett att det var så dåligt. Jag misstänker att det är ett måndagsex som du har använt, Mikael.

I centrum tror jag att båda kamerornas objektiv förmår att ge tillräckligt hög upplsning för att motsvara sensorernas kvalitet. Här tycker jag att Canon har ett litet men klart förspårong framför Nikon. Små mikrodetaljer återges distinktare, framförallt i det lite mörkare partierna.

Slutsatsen är nog denna att både Nikon och Canon har två utmärkta kameror, som med råge överträffar den bildkvalitet som vi kunde få ut ur en småbildskamera laddad även med de bästa färgfilmerna.

Ge oss nu bara objektiv som klarar av att återge tillräckligt mycket av detaljer.

MVH/Stefan

Exaktamente...och utan tvekan så har ju Nikon redan börjat det racet.
I princip likvärdig men 16k billigare vilket ju kommer att tvinga ner Canons nästa modell om man inte vill förlora marknadsandelar. Äntligen!
Nu är ju marknadsandelarna delvis också betingade att 85% av försäljningen utgörs av det segment som är D70 och 350D, och för övriga som inte är förstagångsköpare så är det nog inte så många som byter system om de redan har optik i det ena systemet. Men därimot är D2x en klar idol då det förmår de som funderat på att byta från Nikon till den "andra sidan" att stanna kvar. Det är ju trots allt Nikons första SLR med över 6MP, vilket börjar kännas lite gammalt när Canon redan har 4a modeller med fler ute, men MP är ju långt ifrån allt. Det finns ju många som varit jättenöjda med både D1x och D2h länge. Detsamma gäller ju både 1D och 1D mk2 där Canon precis sänke priset.

Tveksamt om det kommer vara en enda som byter system från det ena till det andra nu när båda sidorna har bra kameror. Men konkurrens gynnar ju kunderna i slutändan.

Men det viktigaste av allt. D2x verkar vara en grym kamera i ett väldigt bra hus. För de flesta så både räcker dne och blir över.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar