macrobild skrev:
"konkurrensen" gör också att kamerorna kommer förhoppningsvis kommer ner till en vetttig prisnivå.
Mikael
Tyvärr tror jag att det kommer dröja ett slag. Idag kan inte Canon leverera kameran till alla som vill ha den. Varför skulle de då sänka priset? Jag önskar att det skulle vara annorlunda, men ser inte riktigt en orsak för Canon att göra det.
Har äntligen fått till en jämförbar konvertering av de bilder som jag fått av Mikael. Jag tror ju inte att de fotografer som är intresserade av att få ut maxkvalitet av bilderna kommer att använda annat än råformat, framförallt när vi nu ser hur fler och fler konverteringsprogram kommer att göra arbetsgången mycket smidigare.
Därför har jag inte brytt mig så mycket om de JPEG-bilder som jag sett från respektive kamera. Ville inte heller jämföra bilder konverterade av två olika program, eftersom det gör så stor skillnad beroende på vilket program som används.
Det enda jag hittade är RawShooter. Så nu har jag konverterat bilderna i den, sedan öppnat dem i Photoshop och satt svart- och vitpunkt och lagt på en svag S-kurva. Sedan skrev jag ut dem på blankt papper med en upplösning på 360 ppi för bilden från Canon-kameran och 300 ppi från Nikon. Då fick de samma storlek. Cirka 35 cm bredd.
Sedan har några tittat på dem. Det var bara jag som visste vilken bild som kom från vilken kamera, så hag höll rätt tyst. Det som först förvånar är hur lika de är i kontrast och färgåtergivning, det var inte mycket som skilde dem åt. Gräset var en aning varmare och mer mättat hos Canon, för övrigt så gott som identiska färger. Skillnaden är så liten att det är omöjligt att dra några slutsatser. Det skulle man behöva en ordentlig test med en färgkarta för att se.
Jag belv förvånad att se att kontraståtergivningen var så lika, där hade jag förväntat mig att Canon skulle ha ett försprång. Likadant här, skillnaden är så liten att det krävs en noggrannare testning för att verkligen avgöra vilken som är bäst.
Sedan till detaljåtergivningen. Och här kan jag förstå Mikaels reaktioner över den dåliga kantskärpan på Canon. Jag har provat det objektivet tidigare och inte sett att det var så dåligt. Jag misstänker att det är ett måndagsex som du har använt, Mikael.
I centrum tror jag att båda kamerornas objektiv förmår att ge tillräckligt hög upplsning för att motsvara sensorernas kvalitet. Här tycker jag att Canon har ett litet men klart förspårong framför Nikon. Små mikrodetaljer återges distinktare, framförallt i det lite mörkare partierna.
Slutsatsen är nog denna att både Nikon och Canon har två utmärkta kameror, som med råge överträffar den bildkvalitet som vi kunde få ut ur en småbildskamera laddad även med de bästa färgfilmerna.
Ge oss nu bara objektiv som klarar av att återge tillräckligt mycket av detaljer.
MVH/Stefan