Annons

En månad med D2x och några funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Nu tycker jag att du är snäll

Ett objektiv som inte tecknar ut och skärpeskillnaden är så stor som jag såg i bilderna med 1DSMK2 och 24-70/2.8 då är skillnaderna alldeles för stora för min smak. Om dessa skillnader kan ses i mindre bilder upp till 20 x 30 låter jag vara osagt. Men en gruppbild med människor och bilden dras upp då skulle oskärpan ut mot kanter och hörn avslöjas direkt.

Tycker inte att jag är snäll. Jag har många gånger sagt att vi måste få bättre optik om vi ska kunna utnyttja den upplösning som de digitala kamerorna har fått. Men jag tycker ibland att man verkar tro att det blir sämre nu än på film.

Det är ju så att den film som vi normalt använder har en upplösning som är ganska begränsad. Det innebär att det finns egentligen ingen anledning att tillverka optik med avsevärt mycket högre upplösning än vad filmen sedan kan återge.

Nu har vi fått en ny teknik som, använd på rätt sätt, kan registrera mycket mer detaljer. Men för den som var nöjd med en 16-35 mm på film har ju inte objektivet blivit sämre. Vi ser mer detaljer i de centrala delarna av bilden och ungefär lika mycket i kanten som vi såg när vi använde denna optik och fotograferade på film. Det är inte en oanvändbar upplösning.

Men vad som händer nu är ju att fotografer börjar använda DSLR-kameror och vidvinkelzoomar där de tidigare skulle ha använt mellanformat och fasta brännvidder. Distorsionen är för hög och skärpan i kanten räcker absolut inte för att fotografera till exempel arkitektur. Så det handlar mest om rätt grejor till rätt tillfälle.

Sedan vill jag fortfarande ha bättre objektiv, så att jag kan använda min utrustning i fler sammanhang.

MVH/Stefan

Arleklint skrev:
Men var tyst tills du har nått att säga. Har du firma skall du ta det via fs-redax, annars är det reklam.

Jag förstår inte riktigt den här synpunkten. Tycker tråden varit ovanligt substantiell och mycket intressant. Att i ett sammanhang berätta att man kommer med mer info snart är upplysande för de som följer diskussionen.

jonvi skrev:
The Brittish Journal of Photography jämför Canon EOS 1Ds MkII med Nikon D2X i sitt senaste nummer, se länk nedan. Ni kan registrera er för två veckors provtid gratis.

http://db.riskwaters.com/public/showPage.html?page=14705

Innan jag läser denna test så skall jag förmedla vad jag har sett efter att ha provat Canon 1DSMK2 under 2 dagar och jmf den med Nikon D2x.

Först vill jag börja med bildåtergivning och det som presenteras rakt ut från kameran och jpg.
Nikon blåser Canon av banan vad det gäller återgivning, färger livfullhet, i samma bild. Som mina Canon kollegor konstaterar, bilden behöver knappt åtgärdas.

När det gäller detalj återgivning: Canon kameran kan ta fram och återge något mer detaljer i bildens mitt, detaljer så fina och så subtila att det krävs stor förstoring att se dessa. Samtidigt är det så att Canon förlorar återgivning i hörn och kanter. Jag har provat 2 olika objektiv, dyra vidvinkel zoomar med samma resultat. Skärpan faller fult i hörn och kanter.

Vad det gäller DR. Denna fråga är svår. Kamerorna har olika kurvor . Jag trodde ett tag att Nikon dynamiska omfång var dåligt. Nu när jag har tittat på bilder, justerat , efterliknat Canons kurvor och mätt kan jag inte se att den ena eller andra kameran är bättre på de bilder jag har tagit. De är olika.Kamerorna har olika kurvor, Nikon ger något kontrastrikare, mörkare resultat.
Vi får se vad Lars kommer fram till som mer vetenskapligt har tittat på ett antal kameror, bakstycke och jmf med film.
Jag har jmf rawfiler, samma motiv från de båda kamerorna. Mätt och letat efter skillnader i DR. De bilder jag har tagit kan inte återge någon skillnad från de båda kamerorna .Bilder som är tagna för just att visa skillnader, dvs från svart till vitt. Bilderna är dessutom exponerade med samma tid och bländare.

Vad det gäller ljusmätning: jag har tidigare kritiserat matrixljusmätaren i D2x , detta utifrån lång erfarenhet med D1x och D70. Nikon klarar av snapshoots klart bättre än Canon kameran.Vid snabb jpg fotografering mäta upp ett komplext motiv. Flera bilder från Canon återgavs för ljust och kan inte räddas. Nikon med sin matrixmätning klarar dessa motiv klart bättre.

Brus: Nu kommer vi till Canons styrka. D2x hänger med bra från 100-400iso. Redan vid 800 ses stora skillnader i brus från de båda kamerorna. Färgbruset är lika men bilderna från canon är fortfarande lena som en barnru,,,.
På 1600 iso ses stora skillnader i skuggor. Canon återger klart bättre detaljer och mer brusfritt.Färgbruset är stort sett lika men av olika karaktär

Handhavande: Här klår Nikon Canon lätt. Canon känns som en krånglig PC. massor av underligga knapptryckningar, in i menyer, snurra på rattar och konfimera med ok.
Sökare. bättre i Canon kameran. FF och ljusstark .Nikon sökaren är inte dålig. Att senare titta i en 20D eller D70 är plågsamt efter att blivit van vid D2x.

Det är alltså 2 olika kameror, 2 olika priser.'

Bildmässigt är kamerorna mycket bra, Nikons bilder känns fräschare, med enorm färgåtergivning i jpg och rakt ut från kameran.

Canon vinner brusracet. Att använda D2x upp till 800 iso är inget problem. men redan vid 800 iso ses skillnader mellan de båda till canons fördel

Canon tillsammans med sina gluggar är rena sänket som jag kan förtöja min båt med.

Jag har därmed kommit fram till att jag behåller Nikon kameran . Den är tillräckligt bra bildmässigt och en värdig efterträdare till min pensionerade D1x.

Hälsningar från en bias nikonanvändare sedan 1974
Mikael

Jag har läst igenom artikeln i The Brittish Journal of Photography .
Den är skriven av Anders Ushold. Anders föreläste i Stockholm i vintras på ett seminarium om digitalbild som Lars Kjellberg var värd för.
På kvällen åt vi middag tillsammans och jag fick chansen att ställa en rad frågor.
Anders har ett testinstitut i Tyskland och är en av de främsta att utvärdera digitalkameror.

Testen är mycket positiv för Nikons räkning.

Mikael

Får du provison av Nikon?

Jag har inte haft några problem med att lära mig Canon kameran Jag var igång efter en kvart vad är det du tycker var svårt?
Angående ditt resonemang av bildåtergivningen vilken färgmatris körde du på Canon kameran?
Om du tex kör färgrymd nr 3 så får du en färgmättnad som är hög o en så färdig bild som möjligt som kräver lite efterarbete men om du ska kräma ur max så ställer du färgmatris nr 4 Adobe RGB då får du fram en neutral bild ur kameran som du ställer själv i 16 bitar etc o får ut ett kanonresultat.

Du säger att Canon kameran återger skarpare i mitten bara , jag har haft min Canon sen december månad o tagit 7000 bilder o har inte märkt det stora skärpebortfallet ens på A3 + utskrifter.

Ljusmätningen gör mig ännu mer förundrad jag har inte sumpat en enda bild som blivit så totalt överexponerad som du tydligen har råkat ut för.
Det är nog bra att du behåller Nikon kameran eftersom du inte klarar av att handhava en Canon samt du behöver inte investera i nya objektiv då heller o spar 20000.

Att välja en Kamera är nog som att välja en bil smaken är väldigt olika men det som du har sagt tycker jag inte är verklighetstroget däremot väntar jag med spänning på vad Stefan kommer fram till.

Han känns betydligt mer neutral än dig o trovärdig.
Mvh Ove

Re: Får du provison av Nikon?

snap skrev:
Jag har inte haft några problem med att lära mig Canon kameran Jag var igång efter en kvart vad är det du tycker var svårt?
Angående ditt resonemang av bildåtergivningen vilken färgmatris körde du på Canon kameran?
Om du tex kör färgrymd nr 3 så får du en färgmättnad som är hög o en så färdig bild som möjligt som kräver lite efterarbete men om du ska kräma ur max så ställer du färgmatris nr 4 Adobe RGB då får du fram en neutral bild ur kameran som du ställer själv i 16 bitar etc o får ut ett kanonresultat.

Du säger att Canon kameran återger skarpare i mitten bara , jag har haft min Canon sen december månad o tagit 7000 bilder o har inte märkt det stora skärpebortfallet ens på A3 + utskrifter.

Ljusmätningen gör mig ännu mer förundrad jag har inte sumpat en enda bild som blivit så totalt överexponerad som du tydligen har råkat ut för.
Det är nog bra att du behåller Nikon kameran eftersom du inte klarar av att handhava en Canon samt du behöver inte investera i nya objektiv då heller o spar 20000.

Att välja en Kamera är nog som att välja en bil smaken är väldigt olika men det som du har sagt tycker jag inte är verklighetstroget däremot väntar jag med spänning på vad Stefan kommer fram till.

Mvh Ove

Jag skriver att det är från en bias nikonanvändare.

Även du kan ju du redogöra vad du finner efter att ha kört båda kamerorna samtidigt under 2 dagar brevid varandra, Skriv gärna om hur du upplever de båda kamerorna.
Jag blir inte sur även om du nu skulle favorisera Canon.
Ta det lugnt och ta det för vad det är, en personlig redogörelse med vissa fakta inslag vad det gäller bilder. Och bilderna kan du även få för utvärdering. Eller -ännu hellre gör den själv
mvh

Senast ändrad:
Re: Får du provison av Nikon?

snap skrev:

Mvh Ove
det är fascinerande hur upprörda vuxna män kan bli, samt bli pinsamt otrevliga, om man så bara råkar säga det minsta lilla negativt om deras käraste ägodelar.
är det verkligen så viktigt att någon annan måste tycka och uppleva samma sak om det man själv trivs med?
det är väl viktigare vad man själv tycker om sina prylar än vad nån i ett forum säger?
eller är det verkligen så illa att folk kan bli förolämpade för att någon föredrar en nikon framför en canon?
*grymt fascinerad*

drick en kopp te och ta det lugnt.

Re: Re: Får du provison av Nikon?

Estethia skrev:
det är fascinerande hur upprörda vuxna män kan bli, samt bli pinsamt otrevliga, om man så bara råkar säga det minsta lilla negativt om deras käraste ägodelar.
är det verkligen så viktigt att någon annan måste tycka och uppleva samma sak om det man själv trivs med?
det är väl viktigare vad man själv tycker om sina prylar än vad nån i ett forum säger?
eller är det verkligen så illa att folk kan bli förolämpade för att någon föredrar en nikon framför en canon?
*grymt fascinerad*

drick en kopp te och ta det lugnt.

Vi skrev ungefär samma sak fast du var snabbare,
Hälsning Mikael

6 månader

Jag har kört Canon i 6 månader o har inte upplevt det du har märkt o lyckats med på 2 dar.Svara gärna på mina frågor om tex färgmatrisen samt skärpan.

Var Canon skarpare än Nikon?Men bara i mitten av bilden?
Sedan till Cristel så har man väl sin fulla rätt att säga om man tycker det som skrivs ej stämmer med verkligheten .Samt som sagt var ingen än jag blir gladare än jag om konkurrensen blir tuffare bland proffskamerorna för det medför lägre priser.
Jag har kört dom flesta kameror allt från Hasselblad till Pentax o jag bryr mig inte om vad det är för märke bara den är bra att jobba med samt levererar kvalite.

Jag skulle tex inte köra bröllop med en 6 miljoners kamera det skulle inte kännas ärligt om kunden vill ha en 50x70 bild tex.Mvh Ove

Re: 6 månader

snap skrev:
Jag har kört Canon i 6 månader o har inte upplevt det du har märkt o lyckats med på 2 dar.Svara gärna på mina frågor om tex färgmatrisen samt skärpan.

Sedan till Cristel så har man väl sin fulla rätt att säga om man tycker det som skrivs ej stämmer med verkligheten .Samt som sagt var ingen än jag blir gladare än jag om konkurrensen blir tuffare bland proffskamerorna för det medför lägre priser.
Jag har kört dom flesta kameror allt från Hasselblad till Pentax o jag bryr mig inte om vad det är för märke bara den är bra att jobba med samt levererar kvalite.

Jag skulle tex inte köra bröllop med en 6 miljoners kamera det skulle inte kännas ärligt om kunden vill ha en 50x70 bild tex.Mvh Ove

Ditt tonläge är onödigt otrevligt, du kan säga att du inte håller med utan krigiska övertoner.

Mikael är heller inte den enda som kommit till liknande resultat, läs gärna länken jag gav några meddelanden upp.

snap skrev:

Ove . Jag mailar dig gärna bilder från 1dsMK2 och D2x så får du utvärdera vad jag menar. Stefan Olsson har samma bilder. Bilder med 24-70/2.8. nerbländad till 9.5 och ställd på 45mm

Du når mig på [email protected] så svarar jag med två bilder var från de olika kamerorna.

Otrevlig

Det enda otrevliga är väl Nikonprovisionen resten är min erfarenhet samt några frågor som jag skulle vilja ha svar på fast det är tydligen inget intressant att svara på dom.Att Mikael är Nikon fans det är rätt uppenbart men jag som sagt var bryr mig inte om vad det står på kameran det var länge sedan man brydde sig om det
Här på fs så är det uppenbart ett Nikonläger jämte Canon.Tex allt tjafs om tex 20d 70 d o nu 350.

Det enda jag tog upp är att jag inte upplevt dom problemen men tydligen blir man otrevlig då.

snap skrev:

jag försöker vara vuxen nog att jobba hårt för att inte falla ner i otrevliga toner här i forumet.
det är så lätt att hugga till med de första ilskna tankarna man tänker, när man inte står öga mot öga med personen man svarar och det gäller att tänka till och greppa att det man säger läses av kanske flera hundra personer och kommer finnas kvar i många år, fritt för vem som helst att läsa.
ödmjukhet och trevlighet är A och O om man vill bli lyssnad på.

<ironi>
du kanske vill ringa mina kunder och tala om för dom hur okunniga dom är som är nöjda med sina 50x70 bilder från 6MP kameror?
</ironi>
(edit: förtydligade mig i ironin, som man egentligen inte får använda här i forumet. hehe pinsamt.)

Senast ändrad:
Re: Otrevlig

snap skrev:

Det enda jag tog upp är att jag inte upplevt dom problemen men tydligen blir man otrevlig då.
på nätet kan vi inte se dina ansiktsuttryck och/eller gester.
det gäller alltså att väga sina ord på guldvåg för det är extremt lätt för andra att missförstå när det inte finns nåt tonläge i det man skriver.

Re: Otrevlig

snap skrev:
Det enda otrevliga är väl Nikonprovisionen resten är min erfarenhet samt några frågor som jag skulle vilja ha svar på fast det är tydligen inget intressant att svara på dom.Att Mikael är Nikon fans det är rätt uppenbart men jag som sagt var bryr mig inte om vad det står på kameran det var länge sedan man brydde sig om det
Här på fs så är det uppenbart ett Nikonläger jämte Canon.Tex allt tjafs om tex 20d 70 d o nu 350.

Ove. Vill du se hur 2 dyra Canon vidvinkel zoomar uppträder på en ff-sensor? Med en referens bild tagen med en annan kamera blir det mycket tydligt.

Återigen jag skickar gärna över bilderna.

Och ja- jag är en djävul att få fram saker vid testande även om jag bara har haft en kamera i 2 dagar, ibland underlättar det om man vet vad man skall leta efter.

Mikael

My first lens tests showed sensational results: the D2X provided more total detail reproduction with 12.4 million pixels than the 1Ds Mk II did with 16.7 million pixels. I will expand on the results from my D2X lens tests at a later date, but suffice to say the camera is well suited to the most sophisticated applications.

Har man inte bra vidvinkelzoomar/objektiv som kan teckna ut hela ytan så återges ej heller några 16milj pixlar.

Två av de objektiv som jag testade kostar 14 resp 16000:- och klarar inte detta.

För mig eller vissa andra som är här på forumet är detta inget nytt. Men jag fick möjlighet att själv testa och se resultatet under 2 dagar..

Mikael

Ursäkt till Christel

Mikael jag kör själv bara med l-optik o min mejl krånglar just nu så antagligen väntar jag på Stefans utlåtande eller så återkommer jag när jag fått igång den.Jag skulle vilja säga att du är lite hetsig på det här men det är kul fast som sagt va vi kanske ska försöka vara trevliga ändå.

O ännu en gång om nu Nikon fått till det så gynnar det oss alla så vi får hoppas på det.Fast vad det än kommer visa så har det digitala kört om filmen på småbild kraftigt o hoppa nu inte på mig alla filmälskare kör med vad ni vill ok!

Christel ursäkkt till dig jag hade ingen aning om att du gör 50x70 bilder från digitalkamera.
Klev jag på dina tår så ber jag om ursäkt.
För visst kan man få till snygga utskrifer till 50 x70 med 6 miljoners dk o är kunden nöjd så är allt ok.
Det viktigaste är trots allt bilden o jag var inne på din portfolio o tittade på dina bilder nu o du tar kanonbilder.Några skulle kanske jag vilja ha ett större skärpedjup på men det är en smaksak.Mvh Ove

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar