jonvi skrev:
The Brittish Journal of Photography jämför Canon EOS 1Ds MkII med Nikon D2X i sitt senaste nummer, se länk nedan. Ni kan registrera er för två veckors provtid gratis.
http://db.riskwaters.com/public/showPage.html?page=14705
Innan jag läser denna test så skall jag förmedla vad jag har sett efter att ha provat Canon 1DSMK2 under 2 dagar och jmf den med Nikon D2x.
Först vill jag börja med bildåtergivning och det som presenteras rakt ut från kameran och jpg.
Nikon blåser Canon av banan vad det gäller återgivning, färger livfullhet, i samma bild. Som mina Canon kollegor konstaterar, bilden behöver knappt åtgärdas.
När det gäller detalj återgivning: Canon kameran kan ta fram och återge något mer detaljer i bildens mitt, detaljer så fina och så subtila att det krävs stor förstoring att se dessa. Samtidigt är det så att Canon förlorar återgivning i hörn och kanter. Jag har provat 2 olika objektiv, dyra vidvinkel zoomar med samma resultat. Skärpan faller fult i hörn och kanter.
Vad det gäller DR. Denna fråga är svår. Kamerorna har olika kurvor . Jag trodde ett tag att Nikon dynamiska omfång var dåligt. Nu när jag har tittat på bilder, justerat , efterliknat Canons kurvor och mätt kan jag inte se att den ena eller andra kameran är bättre på de bilder jag har tagit. De är olika.Kamerorna har olika kurvor, Nikon ger något kontrastrikare, mörkare resultat.
Vi får se vad Lars kommer fram till som mer vetenskapligt har tittat på ett antal kameror, bakstycke och jmf med film.
Jag har jmf rawfiler, samma motiv från de båda kamerorna. Mätt och letat efter skillnader i DR. De bilder jag har tagit kan inte återge någon skillnad från de båda kamerorna .Bilder som är tagna för just att visa skillnader, dvs från svart till vitt. Bilderna är dessutom exponerade med samma tid och bländare.
Vad det gäller ljusmätning: jag har tidigare kritiserat matrixljusmätaren i D2x , detta utifrån lång erfarenhet med D1x och D70. Nikon klarar av snapshoots klart bättre än Canon kameran.Vid snabb jpg fotografering mäta upp ett komplext motiv. Flera bilder från Canon återgavs för ljust och kan inte räddas. Nikon med sin matrixmätning klarar dessa motiv klart bättre.
Brus: Nu kommer vi till Canons styrka. D2x hänger med bra från 100-400iso. Redan vid 800 ses stora skillnader i brus från de båda kamerorna. Färgbruset är lika men bilderna från canon är fortfarande lena som en barnru,,,.
På 1600 iso ses stora skillnader i skuggor. Canon återger klart bättre detaljer och mer brusfritt.Färgbruset är stort sett lika men av olika karaktär
Handhavande: Här klår Nikon Canon lätt. Canon känns som en krånglig PC. massor av underligga knapptryckningar, in i menyer, snurra på rattar och konfimera med ok.
Sökare. bättre i Canon kameran. FF och ljusstark .Nikon sökaren är inte dålig. Att senare titta i en 20D eller D70 är plågsamt efter att blivit van vid D2x.
Det är alltså 2 olika kameror, 2 olika priser.'
Bildmässigt är kamerorna mycket bra, Nikons bilder känns fräschare, med enorm färgåtergivning i jpg och rakt ut från kameran.
Canon vinner brusracet. Att använda D2x upp till 800 iso är inget problem. men redan vid 800 iso ses skillnader mellan de båda till canons fördel
Canon tillsammans med sina gluggar är rena sänket som jag kan förtöja min båt med.
Jag har därmed kommit fram till att jag behåller Nikon kameran . Den är tillräckligt bra bildmässigt och en värdig efterträdare till min pensionerade D1x.
Hälsningar från en bias nikonanvändare sedan 1974
Mikael