Annons

En månad med D2x och några funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
mipert skrev:
Jodå, Stefan är en av de ytterst få jag litar på.

Efter att ha följt det han skrivit sedan många år och dessutom varit med på tre kurser där han föreläst så vet jag hur jag skall tolka det Stefan redovisar.

Respekt Stefan, du behövs.

Phil vet jag ingenting om, förutom att jag stött på hans namn. Är det han britten som skriver i dprew..?

Tackar för respekten, men tanken var väl mest att var och en av oss har våra prioriteringar och att jag därför tycker att det är viktigt att vi istället för att lite på Phil (ja, det är den killen som skriver på DPReview) eller Stefan, ska lita på oss själva :)

MVH/Stefan

En fråga! Olikheterna i kontrast kan väl oxå till viss del bero på objektiven i din test?
Sä länge man inte använder exakt samma objektiv så kan kontrasten aldrig bli likvärdig för de två olika kamerorna i testen.....Eller har jag fel?

Fläsk-Tarzan skrev:
En fråga! Olikheterna i kontrast kan väl oxå till viss del bero på objektiven i din test?
Sä länge man inte använder exakt samma objektiv så kan kontrasten aldrig bli likvärdig för de två olika kamerorna i testen.....Eller har jag fel?

Visst påverkar objektivens kontrast hur bilderna ser ut, men jag tror att programmen som räknar upp bilderna har större inverkan än objektiven.

Det är svårt att jämföra olika kameror med varandra, och till slut blir det nog rätt svårt att på ett korrekt sätt avgöra vilken som är »den bästa« kameran.

Jag har alltid varit mest intresserad av att ha grejor som jag trivs bäst med. De ska vara smidiga att arbeta med, ge ett pålitligt resultat, vara stryktåliga och ge en tillräckligt hög bildkvalitet för de användningsområden jag tänkt mig.

MVH/Stefan

Fläsk-Tarzan skrev:

Jovisst har det betydelse, men inte så stor i detta fallet. Det som är intressant att se är hur olika objektiv uppför sig.

På Canon 1DSMK2 sitter det en glugg för över 13000:- som presterar sämre i bildåtergivning/skärpa ute hörnen än en Nikon 18-35 glugg.
Skärpebortfallet är stort på 45mm.
Intressant oxå är att se hur bra D2x med en billig glugg åtger hela bildytan skarpt, dvs utan skärpebortfall i kanter eller ut mot hörnen.

Canon kameran kräver mao med sin stora sensor bättre optik än den 28-70/2.8 optik som kom med kameran .

Mikael

macrobild skrev:
Det är mer komlpiserat än så. Det du skriver stämmer, har själv påtalat detta långt före det diskuterades på dpreview. Såg det första gången 2001 med D1x.

Vad som nu tillkommit är att jag har identiskt lika tagna bilder i raw, dvs tagna manuellt med samma iso, tid , bländare. När vi sedan mäter upp bilden i lågdager,mellanparti och högdager får vi exakt samma labvärden där vi mäter. Vad vi kan se så skiljer sig inte sensorernas återgivning från vitaste till svartaste och grå yta i mellandagrarna.

Det handlar alltså mer om hur tillverkarna skriver sitt program, kurvor/kontrast/ för respektive kamera. Även hur man tar hand om det brus som uppstår.

Dessa bildfiler är också skickade till Stefan Olsson för kontroll.

mvh Mikael

Hej

Här är en som skrivit på Dpreview och menar att det är tvärtom?

"I ran a simple test on my D2X and determined that the metering is dead on but the resulting exposure is about 2/3 stop lighter than metered (i.e. the actual ISO is about 2/3 stop higher than the ISO set on the camera).

I metered an 18% grey card with the sun directly overhead on a bright, cloudless day. I had my ISO set to 100, and the lens stopped down to f/16. Per the "Sunny 16" rule, I should have gotten a meter reading of 1/100 sec, which is exactly what I got. I got the same result on both matrix and center weighted metering. I also got the same result on my D1X and F100. So as I said above, the metering is dead on.

I took a shot of the grey card at those settings and examined the histogram in Capture. The histogram of a grey card is simply a spike, and since it's a medium toned subject, the spike should be right at the mid-point of the histogram. For my test shot, however, the median value of the histogram was 164, or 2/3 stop higher than it should be (I know this is 2/3 over because it took a -2/3 ev setting in Capture to bring the histogram peak down to it's proper midtone position).

So what does this mean? Effectively, on my D2X at least, ISO 100 is more like ISO 160. I haven't tried this test at other ISOs. This is easily remedied, of course, by just dialing in a base exposure compensation of -2/3 ev.

By the way, some Canon trolls claim just the opposite, that the D2X ISO is a full stop LESS than indicated, and that to compare noise levels with Canon cameras, you have to set the D2X ISO a full stop higher than the setting on Canon cameras. This is hogwash, of course, and if anything, my test indicates just the opposite.

All part of getting to know a new piece of equipment, of course."

Jag brukat också minus kompensera med -2/3 på min Canon Mark2 för att få den exponering som jag vill ha.

MVH

Omar

Omar skrev:
Hej

Här är en som skrivit på Dpreview och menar att det är tvärtom?

"I ran a simple test on my D2X and determined that the metering is dead on but the resulting exposure is about 2/3 stop lighter than metered (i.e. the actual ISO is about 2/3 stop higher than the ISO set on the camera).

I metered an 18% grey card with the sun directly overhead on a bright, cloudless day. I had my ISO set to 100, and the lens stopped down to f/16. Per the "Sunny 16" rule, I should have gotten a meter reading of 1/100 sec, which is exactly what I got. I got the same result on both matrix and center weighted metering. I also got the same result on my D1X and F100. So as I said above, the metering is dead on.

I took a shot of the grey card at those settings and examined the histogram in Capture. The histogram of a grey card is simply a spike, and since it's a medium toned subject, the spike should be right at the mid-point of the histogram. For my test shot, however, the median value of the histogram was 164, or 2/3 stop higher than it should be (I know this is 2/3 over because it took a -2/3 ev setting in Capture to bring the histogram peak down to it's proper midtone position).

So what does this mean? Effectively, on my D2X at least, ISO 100 is more like ISO 160. I haven't tried this test at other ISOs. This is easily remedied, of course, by just dialing in a base exposure compensation of -2/3 ev.

By the way, some Canon trolls claim just the opposite, that the D2X ISO is a full stop LESS than indicated, and that to compare noise levels with Canon cameras, you have to set the D2X ISO a full stop higher than the setting on Canon cameras. This is hogwash, of course, and if anything, my test indicates just the opposite.

All part of getting to know a new piece of equipment, of course."

Jag brukat också minus kompensera med -2/3 på min Canon Mark2 för att få den exponering som jag vill ha.

MVH

Omar

Du ser! Här mäter en person och får fram ett annat värde.Där han säger att hans kamera behöver mindre ljus för att exponera bilden och ett gråvärde rätt. Jag vill se hur hans bild ser ut i sin helhet. Så vi ser och mäter samma sak.
Det är därför Stefan har fått raw bilder från de båda kamerorna.
mvh Mikael

Hej vad det gissas!

Av nyfikenhet har jag gått igenom ett antal rawfiler från Canon 1DSMK2. Samma bilder uppräknade i Capture One och Photoshop CS plugin 2.4.

Tillvägagångssättet är att detsamma att få in bilderna inom histogrammet vad det gäller svartpunkt/vitpunt.

Bilderna öppnas i Photoshop. Tar fram Levels/nivåer och kasar sakta in i histogrammet tills första vitpunkt/svartpunkt visar sig visuellt. Mäter upp och ser att jag har samma yttervärden.

Redan här kan man se att det som ligger innanför yttersta vitpunkten återges annorlunda, ett vitt papper med text i solen framkommer nyanserna något bättre i bilden framräknad av Capture One. Förstorar sedan bilden 100- 300% för att se in i skuggorna och därmed se hur olika de båda programmen gissar och fyller i färger/nyanser.

I skuggpartierna får en brun träyta en mera rödaktig färg i PS. En lila blomkruka som också står i skuggan räknas upp snyggare i Capture än vad den gör i PS. Det lila är lila och inte spräcklig i en annan färgnyans.

Det är mao inte bara kamerans och sensors förmåga att kunna återge en signal från olika ljus och ljusstyrka och därmed skapa signalnivå som är viktig, valet av rawkonverterare spelar också stor roll.

Samma bild från 1DSMK2 men med 2 olika tolkningar och där programmen visar sin förmåga att gissa rätt/fel i de olika färgerna och färgnyanserna som motivet har.

F... vad allt har blivit krångligt och valen många.

Tjena , tjena vilken rawkonverterare kör du?
jassåååruuuu
Själv så kör jag med Superglides nya NX4000 med störtskön lågdageråtergivning och svag lutande s-kurva för att få mer fräs i histogrammets botten.

Deruu

Mikael

Senast ändrad:
Teknikens under, visst är det ljuvligt.

Fast ibland undrar man varför man inte bosätter sig långt uppå ett berg i en stuga bredvid en liten sjö. En gungstol och ett fiskespö till det så... ;)

Lite ot

Har någon av er D2x användare upplevt några fokuserings problem ? (läst en del på dpreview)

Verkar inte som 70-200 vr verkar vara någon bra kombination med D2x, om nu skall tro allt man läser :)

Bara nyfiken om det är någon som har denna kombination, och vad ni upplevt ?

MVH
Paul L.

Stor digitaldag i Lund 6 april

I morgon är det den stora digitaldagen på Mattssons Foto i Lund.
Detta är Södra Sveriges största visning av nya kamera produkter. Så ett tipps för dig som bor i Skåne och är intresserad- dra till Lund , där kan du klämma och känna på alla de stora märkenas produkter.
Canon,Nikon,Pentax,Fuji,Olympus mfl
Även Adobe är där och presenterar PS elements och vad man kan göra i det bildprogrammet.

Är du på jakt efter en D2x så har Mattssons Foto lyckats få fram några exemplar till morgondagen.

Mikael

Re: Lite ot

Paul.r.Lindqvist skrev:
Har någon av er D2x användare upplevt några fokuserings problem ? (läst en del på dpreview)

Verkar inte som 70-200 vr verkar vara någon bra kombination med D2x, om nu skall tro allt man läser :)

Bara nyfiken om det är någon som har denna kombination, och vad ni upplevt ?

MVH
Paul L.
70-200 vr funkar utmärkt även i kombination med 1,7 ggr konverter. Riktigt skarpt.

Re: Re: Re: Lite ot

Paul.r.Lindqvist skrev:
Fint att höra!

Har du testat någon action plåtning ?

verkar var de situationer som personer haft problem.

MVH
Paul L.
tyvärr har jag inte det, men Arleklint har säkert prövat vid Hornborgasjön

Re: Re: Re: Re: Lite ot

Läste någonstans att nikonbojektiven är för små för en fullformats sensor. Kommer ej ihåg vart det var dock. Någon som har några synpunkter?

jag är långt ifrån nån teknisk expert, men gäller inte det bara DX-gluggarna?
dom gluggar jag har kan man köra på en fullframe (analog) kamera oxå.

Estethia skrev:
jag är långt ifrån nån teknisk expert, men gäller inte det bara DX-gluggarna?
dom gluggar jag har kan man köra på en fullframe (analog) kamera oxå.

Ingen aning, tveksam dock :) MEn kan säkert stämma å andra sidan marknadsför ju nikon sina dx gluggar rätt hårt så det vore ju dumt att släppa en FF som ej kan klara dessa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar