Jag har under hela dagen fotograferat med Canon 1dsMK2 och D2x. Jag har fotograferat vardagsmiljöer . Alldagliga bilder såsom husfasader , park, stadsmiljöer, närbilder mm
Bilder som innerhåller detaljer, färger, skugga, högdagrar.
Jag vet inte hur jag skall framföra detta budskap så neutralt som möjligt efter att gått igenom bilder som fotograferats med de båda kamerorna och samma motiv.
Jo- budskapet blir. D2x är en j..... bra kamera.
Det finns ingen anledning att ens snegla åt Canon 1dmk2 vad det gäller återgivning/skärpa färgåtergivning och bilder tagna i 100Iso och samma motiv. OBS detta är min personliga åsikt
Samtidigt så har jag testat och fotograferat bilder på 800Iso,Jpg och raw. Canon kameran uppvisar en lägre/ mindre brusbild, men var är detaljåtergivningen? Detaljer försvinner, suddas ut.
Nikon d2x uppvisar en kvalitet och jämn skärpa över hela återgivna bildytan. Objektiv 18-35 =billig glugg. På Canon bilderna kan jag se att att medföljande objektivet 24-70 /2,8 uppvisar skärpeförluster ut mot kanter och hörn vid bl 8.
Parametrarna/inställningsmöjligheterna är många på de båda kamerorna och därmed är det lätt att göra fel när två kameror testas sida vid sida.
Det jag har sett och konstaterat vad det gäller bildåtergivning från D2x är enastående , främst vad det gäller detaljåtergivning och färgåtergivning.
Hela sanningen vad det gäller bildkvalitet/brus /återgivning kommer att förhoppningsvis att återspeglas i en test av bla Phil Askey.
Whaoooo
Mikael