Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En månad med D2x och några funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, priset är en nackdel, men trots allt billig mot konkurrenter.

Jag kör 4-Gig kort. Det behövs för att rymma nått.

Om du köper den får du kanske oxå erbjudande om att föllja med Nikon och Magnus Elander till Östra Finland och träffa Lassi Rautianen för att fota björn från gömslen.

Bara det är ju värt kameran ;)

vet inte om detta går igenom
2 olika kameror tolkar färger olika
bild 1

Bilagor

• hus1.jpg
    hus1.jpg
    46.1 KB · Visningar: 1,386
Arleklint skrev:
Om du köper den får du kanske oxå erbjudande om att föllja med Nikon och Magnus Elander till Östra Finland och träffa Lassi Rautianen för att fota björn från gömslen.

Bara det är ju värt kameran ;)
nja, jag plåtar gärna Björn. men inga björnar för mig, tack. ;o)

*taskig humor*

Huset i mitten är gult, tegelväggen till höger har chatteringar i det röda, dvs inte bara röd

Den ena är tagen med D2x den andra med 20D.
Tillsammans med min kollega LP har vi fotat sida vid sida under många år. Färgnyanser/färgdjupet , ta fram nyanser i högdager är enastående.

mvh mikael

Genom exemplet tycker jag "macrobild" åskådliggjort att det finns många faktorer att ta hänsyn till när man bedömer digitala bilder. Inte bara brus och skärpa (detaljåtergivning) som oftast diskuteras. Färg- och tonåtergivning är viktig.

Bilden som d2x är häpnansväckande bra vad det gäller att återge de flesta färger rätt, även min Canon kollega med 23 års erfarenhet är imponerad. Som alla vet kan man fixa den lite uddlösa 20D bilden till ett mycket bra resultat/enastående . Detta är alltså direkt från kameran , tolkningen av en gul vägg till rosaaktig är däremot lite svårare att få rätt.
Vi har under veckorna som gått förundrats över de bra återgivna färgerna , himmeln är däremot klart överdriven hos d2x, ungefär som med pol.filter.
Mikael

Arleklint skrev:
Genom exemplet tycker jag "macrobild" åskådliggjort att det finns många faktorer att ta hänsyn till när man bedömer digitala bilder. Inte bara brus och skärpa (detaljåtergivning) som oftast diskuteras. Färg- och tonåtergivning är viktig.

Några saker tycker jag fortfarande är förbryllande, den tonala kurvan, man får alltid lyfta nikonbilder lite i kurvor, gärna nere i skuggorna jmf med Canon.
Jag brukar skapa några kurvor att lägga in med capture. I USA heter de bla giftemåls kurva,framtagna för bröllop. Dvs att man höjer lite grand i skugg och mellanpartiet i bilden.

Himmeln överdrivs gärna, svåra kontrastrika bilder får en djup blå ton som är svår att få rätt och snygg.
Jag har skickat över orginalfiler till vår expert på SFF och vill gärna höra en kommentar från Stefan O.
Även Lars Kjellberg har fått orginalfiler.
Jag har en svag känsla av att det dynamiska omfånget i kameran i svåra kontrastrika motiv kan vara lite snäv högst upp. Det går samtidigt att gräva fram detaljer ur skuggor som jag inte har sett hos andra Nikon kameror

Färgmässigt är den enastående att ta fram nyanser och chatteringar

Vore kul med en kommentar från Stefan

Mikael

Björnar

Jag har inte fått något björn-erbjudande från Nikon, hur gör man för att få det?

färgnyanser i rött tegel, hur de kommer fram.
Nu är detta jpg och rakt ut från kameran, i raw skulle detsäkerligen se annorlunda ut.
men intressant är det för den som kör mycket jpg.

Bilagor

• chatteringar1.jpg
    chatteringar1.jpg
    46.1 KB · Visningar: 1,307
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Några saker tycker jag fortfarande är förbryllande, den tonala kurvan, man får alltid lyfta nikonbilder lite i kurvor, gärna nere i skuggorna jmf med Canon.
Jag brukar skapa några kurvor att lägga in med capture. I USA heter de bla giftemåls kurva,framtagna för bröllop. Dvs att man höjer lite grand i skugg och mellanpartiet i bilden.
ja, det där har förbryllat mig oxå, jag måste göra precis samma sak (fast jag gör det i ps), särskilt för att jag plåtar just mycket bröllop.
men man kan ju (om man orkar ;o) lägga in en egen kurva i kameran, så det är ju egentligen hyfsat lättfixat.

mikael, det är suveränt med exempelbilder för jämförelse, men det skulle vara trevligt om du skrev vilken bild som kommer från vilken kamera, bara för att vara så tydlig som möjligt.

macrobild skrev:
Jag har en svag känsla av att det dynamiska omfånget i kameran i svåra kontrastrika motiv kan vara lite snäv högst upp. Det går samtidigt att gräva fram detaljer ur skuggor som jag inte har sett hos andra Nikon kameror
Färgmässigt är den enastående att ta fram nyanser och chatteringar.

Mikael

Har suttit och lekt med Mickes bilder från D2X och från 20D och det är ju stor skillnad direkt från kameran. D2X har ju en betydligt bättre färgmättnad och färgåtergivning (i den utsträckning det går att bedöma när man inte har sett originalmotivet). Det går i och för sig rätt enkelt att dra upp färgmättnad och kontrast i Photoshop med 20D-bilden, men eftersom det är JPEG-bilder i 8 bitar gör den tuffa bearbetningen att den börjar spricka lite grann i jämna schatteringar, som i himlen.

Tror att det är mer av filosofi hos de som gjort programmeringen hos Nikon och Canon. Fördelen med Nikons lösning är ju dels att bilderna är färdiga direkt ut ur kameran, dels att bearbetningen sker på den råa infon från kameran. Nackdelen är ju att bilderna får ett tufft utseende om de är tagna i hårt ljus.

Det som förvånade mig var att kontrastomfånget på dessa bilder var så snävt. Skillnaden mellan D2X och 20D var ju så gott som obefintligt. Jämför jag en 20D med en EOS-1Ds har ju den senare kameran ett klart mycket bättre omfång, vilket gör det möjligt att skapa en mycket mjukare gradation i högdagrar.

MVH/Stefan

Estethia skrev:
vilka inställningar har det varit på D2x och 20D?

Bra fråga. En annan tanke är ju att det borde finnas betydligt större inställningsmöjligheter på kameran för de som nu tvunget ska fotografera i JPEG.

Stefan

en sak, som inte är så förvånande, är att det inte alls går att plåta IR med D2x.
den släpper inte genom nåt infrarött ljus alls.
iaf inte under en dryg minuts exponering som v ar det längsta jag testade. sen kanske...
eftersom det inte heller går att köra IR med tex. 1Ds (fast där syns iaf nåt på sensorn) så var det förväntat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar