kampi
Medlem
IR D2X
här kan du se vad Björn Rörslett skriver om IR och D2X http://www.naturfotograf.com/index2.html
här kan du se vad Björn Rörslett skriver om IR och D2X http://www.naturfotograf.com/index2.html
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Estethia skrev:
en sak, som inte är så förvånande, är att det inte alls går att plåta IR med D2x.
den släpper inte genom nåt infrarött ljus alls.
behov? måste man ha behov för att plåta? jag plåtar väldigt ofta bara för att det är kul - inte för att jag behöver det eller att det finns nåt syfte med plåtningen.dalle skrev:
Intressant inlägg Christel,
Men nu undrar jag hur ofta är du i behov av att fotografera du IR-ljus? Och i vilka tillfällen?
Jag har faktiskt inte gjort det.
självklart. Dstefohl skrev:
Kanske genom att de har ett så effektivt IR-spärrfilter som de får en så bra färgåtergivning.
MVH/Stefan
personligen uppskattar jag mer när informationen är tydlig.macrobild skrev:
Jag har medvetet inte sagt något om vilken kamera som presenterar vad.Det skall vara upp till betraktaren att först titta och ev reagera. Canon ger mer onyanserade färger överlag vid fotografering i jpg, exv som här där rött tegel presenteras som en mer onyanserad färgmassa. Även den gula tegelborden framträder sämre. Flera andra färger som cyaner, gult återges alltså inte lika välnyanserat. Här hjälper det alltså inte att öka färgintesitet etc.
ja, det första intrycket var enormt bra.picturethis.nu skrev:
Eldrim;
Du verkar ju väldigt förtjust i D2Xkameran.
jag gillade D100 jättemycket och tycker fortfarande det var en mycket bra kamera när den kom 2002. jag värdesatte mycket den analoga känslan jag ändå fick, som gick från gamla FM2 direkt till D100.picturethis.nu skrev:
Jag har oxå en D100 (som jag inte riktigt gillar, lite för liten i handen. Funkar inte riktigt som jag hade tänkt mig nör jag köpte den för 27.000
jag tycker D2x ligger väldigt bra i handen, mycket bättre än en D100 med vertikalgrepp, men D2x är tyngre.picturethis.nu skrev:
Om man är van vid F4 och F5, är kanske D2X lika go att hålla i?
alltså, jag kan ju bara tala för mig själv, men för mig är den defintivt värd pengarna. jag behöver alla dess fördelar i mitt jobb.picturethis.nu skrev:
Om man borser från priset på kameran, är den värd att införskaffa?
det kommer ju alltid nåt nytt och bättre. testa kameran, och införskaffa den om du gillar den och har råd.picturethis.nu skrev:
Det kommer säkerligen en enklare variant inom ett par månader, typ D90/D200.
Har svårt att tro att D2x kommer sjunka i pris de närmaste åren.
Och att vänta på D90/D200, som kanske inte ens kommer, är ju en chansning.
nja, jag har plåtat med hasselblad och sinarback, men det var längesen och jag plåtade inte särskilt mycket med den. personligen har jag aldrig gillat mellanformatskamerorna. dom är för tunga och klumpiga och HB krånglar dessutom alldeles för mycket.picturethis.nu skrev:
Du plåtar väl även mellanformat?
Hur känner du att den står sig mot MF?
Den ä goare!picturethis.nu skrev:
Om man är van vid F4 och F5, är kanske D2X lika go att hålla i?
Damocles skrev:
Mikael
Hur väl vissa typer av chatteringar återges borde väl delvis hänga ihop med hur nära upplösningen på kameran mönstret ligger. Har du färre pixlar så tror jag en del av nyanserna försvinner delvis i uppräkningen kontra om du har många fler pixlar. Det borde gå att se genom att helt sonika zooma in lite mer på enbart tegelväggen för att kolla färgbalansen i chatteringarna.
Sen undrar jag vad du har kört vitbalansen på. Jag har för mig att Canons kameror tenderar att gå åt det lite svalare(blåare) hållet som standard. De brukar även vara lite platta rent kontrastmässigt.
D2x verkar å andra sidan vara en av de bästa kamerorna rent färgmässigt, speciellt i JPEG-läget.
macrobild skrev:
Min slutsats: färgmässigt fungerar sensorn mycket väl, färgerna återges med en helt annat liv/dynamik än Canon.
Chatteringar ,nyanser i olika strukturer, ses klarare och tydligare.
Enda frågetecknet är kamerans förmåga att återge kontrastrika bilder. Exponeras bilden rätt så är kameran färgmässigt klart bättre än allt jag tidigare har sett.
Mikael
stefohl skrev:
Jag brukar testa färgåtergivning på en kamera genom att fotografera av en ColorChecker-karta och sedan mäta upp de värden som bilden har. Dessa jämför jag med de värden som kartan faktiskt har. Sedan matar jag in dessa i Measure Tool, en del av ProfileMaker.
Om jag använder CaptureOne för konverteringen, då är ju profilen som används en väldigt viktig komponent för färgåtergivningen. Använder jag Camera Raw försöker jag hitta fram till de bästa inställningarna för den kameran jag testar under Kalibrera. Det ändrar färgen ofta rätt ordentligt.
MVH/Stefan
Estethia skrev:
personligen uppskattar jag mer när informationen är tydlig.
vad har du haft för inställningar i kamerorna när du plåtat? jag utgår ifrån att dom har varit likvärdiga, men jag är ändå nyfiken på vilka inställningar du använt.
Estethia skrev:
behov? måste man ha behov för att plåta? jag plåtar väldigt ofta bara för att det är kul - inte för att jag behöver det eller att det finns nåt syfte med plåtningen.
jag hann tyvärr inte plåta så mycket IR förra sommaren (IR gör sig bäst/tydligast en typiskt vacker sommardag ute i naturen) men några bilder hann jag iaf med.
man kan bli bra sugen på att plåta IR när man ser det här, bara för att ta ett exempel.
men när jag införskaffar en D2x så kommer jag ändå ha en D100 kvar, så jag kan fortsätta plåta IR när jag vill, och det känns skönt.
testa själv, du kommer inte ångra det. det är hur kul som helst att plåta IR!