Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En månad med D2x och några funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
detta är väl inget nytt.. eller missar jag nåt.. eller är det nya att slutartiden är den extremt korta 1/80000!!! HighSpeed sync har väl funnits länge..
Mvh
Johan

macrobild skrev:
Vad fräckt, man kan köra med sb 800 blixt upp till 1/80000 sek. Visserligen avtar blixtljuset betänkligt men en upplättningsblixt vid en snabb slutartid en sommardag är guld värd
Mikael.
 
För mig var/är det nytt eftersom det inte gick med min gamla d1x
(vad jag kommer ihåg) såld sedan några månader.

Mikael
 
en fråga om D2x... om man låser exponeringen och sedan omkomponerar bilden, visas eventuella exponeringsavsteg mot det låsta värdet då?
 
provade på programautomatik, där låste jag ett värde/motiv, komponerade om /vände kameran mot ett mörkare motiv men fick ej upp vining i skillnad på exponeringen, som vid manuell mätning, omkomponering och ljusmätaren visar hur mycket det skiljer +-

Mikael
 
Slowfinger skrev:
Skämt åsido. Fin bild. Bra histogram också ;-)

Kul att histogrammet funkar, jag har inte tittat på det själv. Ärligt talat så fotar jag mer utifrån min egen känsla. Det brukar funka. Histogram använder jag bara i extremt svårfotade (kontrastrika) lägen.
 
Sitter och leker med CS-2. Rawkonvertern är mycket bra. Jag öppnar 2 bildfiler, en från Canon 1dsmk2 och en från D2x.
Bildfilerna ligger uppe och kan tankas ner. Alla kan därför göra om mitt förfarande
Låter samma program CS2 raw räkna upp bildfilerna.

Tittar i skuggorna och markerar ett område, därefter autonivåer. Låter alltså PS beräkna utsnittet
D2x ger ett bättre resultat på denna bild än 1dsMK2.
Bilderna är exponerad efter samma tid bländare och isotal. Färgrenhet och faktiskt mindre färg brus i d2x.
Mikael
 

Bilagor

  • cs2.jpg
    cs2.jpg
    39.7 KB · Visningar: 285
Senast ändrad:
tittar även på det vitaste, högdager.
samma bildutsnitt.
1DSMK2 till vänster, D2x till höger.
Mikael
 

Bilagor

  • high2.jpg
    high2.jpg
    46.4 KB · Visningar: 286
samt detaljnivå.
1dsmk2 till vänster, d2x till höger
Mikael
 

Bilagor

  • detaljnivå.jpg
    detaljnivå.jpg
    47.8 KB · Visningar: 281
Så kul. Att öppna 2 bilder , en från D2x och en från 1DSmk2.och använda samma programvara, CS-2. Kom ihåg att referensbilderna finns att ladda ner.Du kan göra om förfarandet/testen.
Bilder tagna med samma iso=100, tid och bländare.Handhållen mätare som referens .
Dessa två bilder är uppräknade med samma programvara, dvs PS CS 2. Bilderna är uppräknade linjärt, dvs att båda bilderna från svart till vitt har en rak kurva vald i PS2.

Därefter ett utsnitt valt med PS CS 2 och autolevels.
Detta betyder att PS analyserar utsnittet , räknar fram en vitpunkt och en svartpunkt.

Brus 100 iso . Vi som har d2x behöver ej bekymmra oss så mycket om vad konkurrenten 1dsMK2 kan återge mer.
Renheten i färguppräkning och skuggor.
Mikael
 

Bilagor

  • 1b.jpg
    1b.jpg
    47.1 KB · Visningar: 263
Senast ändrad:
Och till sist. As shoot är vald i båda kamerorna.
renheten i D2x filen går inte att ta misste på. Färgbruset är olika i de båda kamerorna.

Återigen, bildfilerna finns att ladda ner- och du kan själv kontrollera hur de båda kamerorna beter sig under samma förutsättningar.
Mikael


Till sist: jag skall försöka få loss en en Canon IdsMk2 för att se/testa hur bildfilerna blir i högre iso tal. CapDesign har redan flaggat att bildfiler från D2x ser mycket bra ut jmf med 1DSmk2 i 800 och 1600iso.
 

Bilagor

  • brushus.jpg
    brushus.jpg
    45.9 KB · Visningar: 253
Senast ändrad:
Håller med om att det är kul att jämföra så här.

Lite kommentarer:
- Eftersom det vitaste inte är utfrätt i högdagerbilden är det enbart ett test på mjukvaran.
- Vad jag förstått ska D2X klara av att registrera lite mer detaljrikedom med samma optik och brännvidd. I de här två bilderna tror jag optiken på D2X inte är lika skarp som Canon-gluggen.
- Canon-sensorn är ca 2/3 steg mindre känslig än Nikon-sensorn vid samma ISO så jämförelsen här för omfångsgränsen mot svart är inte helt rättvis. Dock går det att konstatera att svartpunkten ser lite olika ut (gråare för D2X) och att D2X har mindre brus.

Gällande brusjämförelse vid högre ISO så finns råfiler på www.outbackphoto.com.
 
Senast ändrad:
Skala 200% ointerpolerat.
 

Bilagor

  • detalj.jpg
    detalj.jpg
    29.1 KB · Visningar: 492
Senast ändrad:
kaw skrev:
Håller med om att det är kul att jämföra så här.

Lite kommentarer:
- Eftersom det vitaste inte är utfrätt i högdagerbilden är det enbart ett test på mjukvaran.
- Vad jag förstått ska D2X klara av att registrera lite mer detaljrikedom med samma optik och brännvidd. I de här två bilderna tror jag optiken på D2X inte är lika skarp som Canon-gluggen.
- Canon-sensorn är ca 2/3 steg mindre känslig än Nikon-sensorn vid samma ISO så jämförelsen här för omfångsgränsen mot svart är inte helt rättvis. Dock går det att konstatera att svartpunkten ser lite olika ut (gråare för D2X) och att D2X har mindre brus.

Gällande brusjämförelse vid högre ISO så finns råfiler på www.outbackphoto.com.

Nu får du förklara dig. Bilderna är exponerade efter samma förutsättningar.Histogrammen är dessutom likvärdiga, dvs ligger snyggt och prydligt inom staplarna, även där likvärdigt, inget av dom är vä eller högerförskutet. Alltså kan jag inte se att canonsensorn har registrerat mindre ljus, dvs skulle vara underexponerad.
mikael
 
macrobild skrev:
Alltså kan jag inte se att canonsensorn har registrerat mindre ljus, dvs skulle vara underexponerad.
Jo, mitt påstående kan verka konstigt, speciellt efter att jag sett här hur ACR hanterar de båda bildernas högdagrar. Likväl är det så att Canon-bilden är lite mörkare om man tittar på hur rådatat faktiskt ser ut (typiskt med hjälp av dcraw).
 
kaw skrev:
Jo, mitt påstående kan verka konstigt, speciellt efter att jag sett här hur ACR hanterar de båda bildernas högdagrar. Likväl är det så att Canon-bilden är lite mörkare om man tittar på hur rådatat faktiskt ser ut (typiskt med hjälp av dcraw).

Vad du säger är att 100iso vad det gäller 1dsmk2 är då i själva verket ca 50 iso ?

(lite kuriosa: 200iso verkar vara det optimala iso tal för 1DSmk2 enligt BJF test. detta gäller då brus, DR )
 
macrobild skrev:
Vad du säger är att 100iso vad det gäller 1dsmk2 är då i själva verket ca 50 iso?
Ja, om man använde Nikons kurva på Canon-rådatat. En kraftfull kurvfunktion i kameran skulle ange ISO-värdet för vald kurva, eftersom det ändras om man med kurvan ändrar ljusheten får medelgrått.

De jämförelser jag gör utifrån rådatat är för övrigt lite flummiga eftersom datat från Canon- resp. Nikon-kameror inte är bearbetat på samma sätt. Just för 1DsII är det lite extra struligt då vitpunkten av någon anledning inte ligger på 2^12 - 1 = 4095, utan 0,2 steg lägre...
 
DPreview har kommit med sin test av D2x.Phil jmf med Canon 1DSMK2
"Antagligen har Phil lånat samma objektiv av Svenska Canon som jag". Han liksom jag fick inte 1DSMK2 bilderna skarpa i hörn och kanter med sitt test objektiv.


Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.