Annons

En månad med D2x och några funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
inge skrev:
Givetvis men skall man jobba som ett djur för att hitta ett snabbt och fungerande program så väntar jag tills det är utvecklat. Jag har alltid använt RAW innan, men till D2X känns det för jobbigt och trögt som det är nu. Som privatperson kan man ju inte köpa alla program på vinst och förlust som du nog förstår. Det som Nikon skickar med en så pass dyr kamera är ju skrattretande, och det hoppas jag du håller med om.

Kör du mac .Prova Bibble, Kör du pc prova Rawshooter,gratis tills det löser sig med Adobe.

Nuvarande Nikon Capture är inget alternativ, segt och tar mycket minne i anspråk.

Mikael
 
Instämmer till fullo med föregående talare. Varför sitta och vänta? Det finns ju redan program som är ett nöje att använda.
 
stefohl skrev:
Jag lägger nog aldrig ner en större möda på att granska histogrammet i kameran så noga. Det histogram som finns där visar den bild som jag hade fått om jag fotograferade i JPEG. Den har alltså gjort om informationen i stor utsträckning, precis som du skriver.

Eftersom jag ser på min råa fil som ett neg, en utgångspunkt för min färdiga bild kollar jag bara att exponering ligger rätt, det vill säga lång till höger.

MVH/Stefan

Jag vill ta upp vad Stefan skriver. Dvs att ge mer exponering, att exponeringen ligger rätt. Det betyder i själva verket att man överexponerar bilden,ger mer tid , eller öppnar upp bländaren när man jmf med det histogram kameran presenterar genom sin mätning.
Visar ett exempel: Denna bild är tagen med matrixmätning. Histogrammet visar att det avfotograferade motivet och informationen från det svartaste till det vitaste finns med i bilden. Men bildens histogram ligger till vänster. Dvs bilden är något underexponerad. Se histogram
 

Bilagor

  • vänsterförskutethisto.jpg
    vänsterförskutethisto.jpg
    42.2 KB · Visningar: 492
Senast ändrad:
Här kommer samma bild men med något mer /rikligare exponering. Detta betyder att i de fall det går att exponera motivet rikligare ( det beror på kontrastförhållandet och omfånget ser ut bilden) så är ett högerförskutet histogram att föredra.
Varför? Jo , bruset minskar i bildens skuggor med en rikligare exponering. Dvs man får bättre brusfriare information ur skuggorna när man senare separerar bilden från svart till vitpunkt. Genom att högerförskuta histogrammet=betyder att man exponerar efter ett lägre iso så blir hela bildens förutsättningar bättre, från det svartaste till det vitaste. Alltså: exponera bilden så rikligt det går men se samtidigt till att högdagrarna är inom histogrammets ytterände/stapel
Mikael.
 

Bilagor

  • högerförskutet histo.jpg
    högerförskutet histo.jpg
    43.1 KB · Visningar: 494
Senast ändrad:
Nikon har en tendens att uppvisa vänsterförskutet histogram jmf med Canon.
Dettta är en medveten filosofi, inga brända högdagrar.
Men i de fall där motivet tillåter, högerförskut histogrammet, bilden blir rikligare exponerad, bruset minskar och bilden snyggare.
Nu skall jag se Sverige -Kanada
mikael
 
D2x styrka jmf med tidigare Nikonkameror är att man kan gräva fram mycket mer information i skuggorna ur en underexponeerad bild. Detta utan att brusnivån blir för hög/ful. Denna bild 1. är exponerad efter högdagrarna ,vatnnet och svanen i mitten av bilden. Resten av bilden blir därmed mycket underexponerad.
Bild2. visar mittutsnittet av samma bild i 100% efter lite arbete med bilden. Det finns mao mycket information i en till synes svår och underexponerad bild.
 

Bilagor

  • litensva1.jpg
    litensva1.jpg
    48.6 KB · Visningar: 421
Nu kommer jag med något som vi har diskuterat tidigare. Ett fenomen som jag själv inte blir klok på. Rent erfarenhetsmässigt så kändes bilder från D2x som om de inte tog med bagrunden lika tydligt som D70 gör. Som om D2x har ett kortare skärpedjup.

Min D70 har varit utlånad en längre tid, men ikväll gjorde jag följande test.
Manuell tid 1/100sek bl 5 på Miccro Nikkor 60mm och fokusering på en vattenkanna. I bildens slut syns grannens tak i fjärran. Kamerorna på samma plats, det enda som skiljer är att D2x är något högre upp.

Det råder inget tvivel på att vid samma bländare och objektiv så uppträder de två kamerorna olika. D70 bilden uppräknad till samma storlek som D2x

Medsänder bild. D70 till vänster, D2x till höger
Mikael
 

Bilagor

  • bakskärpa.jpg
    bakskärpa.jpg
    46.4 KB · Visningar: 299
Senast ändrad:
Calle S skrev:
Detta var intressant. Vad kan det bero på?

Jag har ingen som helst förklaring. Jag vet dock genom erfarenhet att mina D2x bilder uppträdde med mera oskärpa bakom skärpeplanet än D70.
Nu när jag testade detta specifikt så fick fram detta resultat. Jag får mer frigjorda bilder /separerade från bakgrunden med D2x
mikael
 
macrobild skrev:
Jag har ingen som helst förklaring. Jag vet dock genom erfarenhet att mina D2x bilder uppträdde med mera oskärpa bakom skärpeplanet än D70.
Nu när jag testade detta specifikt så fick fram detta resultat. Jag får mer frigjorda bilder /separerade från bakgrunden med D2x
mikael
...vilket ju kan vara en fördel för porträttfotografen. Men man vill ju gärna veta orsaken.
 
jag har talat med många vänner som är duktiga , ingen har kommit med en bra förklaring.

jag skall göra om testen i morgon med ett annat objektiv, 200mm för att se om det är detsamma.

Mikael
 
Vad fräckt, man kan köra med sb 800 blixt upp till 1/80000 sek. Visserligen avtar blixtljuset betänkligt men en upplättningsblixt vid en snabb slutartid en sommardag är guld värd
Mikael.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.