Damocles
Aktiv medlem
Så här ligger det till för närvarade. Adobe stöder NEF, det enda som inte stöds från D2x är den lagrade vitbalanseringen från plåtningen som Nikon har krypterat. För övrigt stöds filerna fullt ut. Det innebär alltså att du kan inte få vitbalanseringen automatiskt från fotograferingstillfället utan måste ställa denna manuellt.Aha, ok tack.
Jag hoppas Adobe löser det hela och får fullt stöd för framtida NEF-filer från Nikon, utan att behöva konvertera på det sättet. Kör jag NEF med min D100 öppnar jag via CS och inte Capture. Capture upplever jag som sämre i återgivningen av de ljusa delarna i bilden.
Adobe har gått ut med att D2x och 350D bara stöds från och med Adobe Camera RAW 3.1 som bara kan användas i CS2. I CS gäller som bekant de äldre Adobe Camera RAW(2.x).
För att kringå dett kan man ladda ner den senaste DNG konverter och konvertera sinda D2x/350D filer till DNG, som sedan går att använda i Adobe Camera RAW 2.4 för CS. Alternativet är att uppgradera till CS2 och ADC 3.1.
Mest för att förtydliga det lite halvluddiga resonemanget som förflutit i tråden nu sista sidorna.
Sedan spelar ju inte filstorleken speciellt mycket roll utan det viktia är hur den komprimeras, förlustfri kompression är ju bara bra.