Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En månad med D2x och några funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
Uttalandet som det med att förtöja en båt skall ses som en personlig reflexion hur tung den kameran är. Inget annat. Jag har även sagt detsamma om min gamla D1x.

Jag inledde tråden med . En månad med D2x och några funderingar.
Detta är ingen test. Ej heller underlag till en test. Jag har däremot presenterat en del fynd under resans gång.
Men nån test är det inte, och aldrig varit fråga om.

Jag har ej heller generaliserat och sagt att en mindre sensor skulle vara bättre. jag har påtalat brister med objektiv, vidvinkel till den större sensorn

Ge gärna ett exempel där jag har generaliserat och där det behöver modereras.
Ev faktafel emottages tacksamt.

Det verkar som ömma tår har blivit trampade på.

Mikael

Mikael, jag måste nog hålla med Ove i en del avseenden. Utrop som "Canon tillsammans med sina gluggar är rena sänket som jag kan förtöja min båt med" känns inte riktigt seriöst. Inte heller generaliseringen att APS-C-sensorer är bättre än fullframe-sensorer eftersom de senare inte kan klara bildåtergivningen i hörnen (det är en del objektiv som inte klarar det och detta fenomen gäller ju även APS-C-optik på dito sensor). Det stämmer kanske att du "är en djävul att få fram saker vid testande" men många slutsatser som kastas fram måste modereras av t ex Stefan O och andra innan du själv inser att det var förhastat. Om man ska vara kritisk ska man vara det inte minst mot sig själv och sina egna slutsatser, ska man jämföra två kameror bör man anstränga sig lika mycket med båda för att ta fram inställningar för den bästa bilden, inte bara den ena, om man använder olika objektiv kan man inte dra slutsatsen att det är sensorn som ger skillnaden i bildresultat, osv.

Inte desto mindre har det varit roligt att se den frenesi med vilken du granskar din nya kamera och hur du vill dela med dig av dina erfarenheter. Det kanske rentav är bra att du är provocerande ibland och ställer saker på sin spets. Det är också roligt, även för en Canon-ägare som mig, att Nikon tycks ha lyckats så bra med sin nya kameramodell.
[/QUOTE]

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Men nån test är det inte, och aldrig varit fråga om.
Det var du som skrev i ett inlägg att "jag är en djävul att få fram saker vid testande" och i mail till mig i förrgår skrev du att du och Lars Kjellberg testat objektiv sedan 1978. Dessutom ligger tråden i ett vs-forum.
macrobild skrev:
Jag har ej heller generaliserat och sagt att en mindre sensor skulle vara bättre. jag har påtalat brister med objektiv, vidvinkel till den större sensorn
"Det är alltså för och nackdelar med en stor sensor" skrev du när det gällde dålig kantskärpa med det exemplar av 24-70 som du lånat från Canon. Att det kan vara fel på ditt låneex misstänktes tidigt och att det finns svagheter med en del av Canons vidvinkeloptik (och bra dito från andra märken) kom fram senare i tråden.
macrobild skrev:
Det verkar som ömma tår har blivit trampade på.
När någon drar slutsatser ("fynd", som det kallas här) som är oriktiga är det väl OK att skriva det? Det är givetvis inte meningen att trampa någon på tårna.

Till Ove

Jag gick tillbaka till sidan 10 och visst var det du som tidigt hoppade på mig. Då var det Christel som påpekade några läsvärda saker. Redan då förklarade jag att detta var en högst personlig reflextion som jag nu härmed avslutar.

Mvh
Mikael

niklasl skrev:
Det var du som skrev i ett inlägg att "jag är en djävul att få fram saker vid testande" och i mail till mig i förrgår skrev du att du och Lars Kjellberg testat objektiv sedan 1978. Dessutom ligger tråden i ett vs-forum.
"Det är alltså för och nackdelar med en stor sensor" skrev du när det gällde dålig kantskärpa med det exemplar av 24-70 som du lånat från Canon. Att det kan vara fel på ditt låneex misstänktes tidigt och att det finns svagheter med en del av Canons vidvinkeloptik (och bra dito från andra märken) kom fram senare i tråden.
När någon drar slutsatser ("fynd", som det kallas här) som är oriktiga är det väl OK att skriva det? Det är givetvis inte meningen att trampa någon på tårna.

Niklas vad jag skriver i ett mail till dig privat som svar efter att du mailat mig, anser du att det är offentligt?

Jag har varit frågande varför tråden flyttades ?

Vad det gäller zoomarna så har Englands äldsta fototidning skrivit samma sak.Kollegor till mig har påtalat problemet med oskarpa hörn och kantskärpa.
Detta faktum kan tydligen inte tas emot hos vissa.
Hur stort eller litet problemet är, är upp till var och en att bedömma. Jag hade inte accepterat vad jag har sett.

Själv så visade jag min första test vad det gäller objektiv redan 1976 för janne malmsten , dåtida testredaktör för tidningen Foto. Om du nu skall dra in Lars i det hela, som var svar på ett privat mail till dig, så träffade jag Lars och Björn ca 1978.

Till sist: jag tycker det är anmärkningsvärt att du tar med ett privat svar in i denna diskussion. Det vittnar om att jag har trampat dig, Ove med flera så hårt på tårna att jag därmed drar mig ur denna tråd.
Det är inte längre fråga om en diskussion, tankar, det börjar likna personligt påhopp och misskreditering

Mikael

Värt att nämnas om 20D!

När det gäller cmos så har den en fil faktor på ca 30% , dvs ca 30% av den enskillda ljusmottagaren/pixeln är fylld med ljuskänsligt material, resten går åt till elektronik.En ccd kan ha upp till 100% fil faktor, vanligtvis ligger de på ca 75%. detta betyder att en CCD kan ge en signalnivå som är större än en cmos.
För att öka cmosens känslighet har man därför satt på små förstoringsglas framför varje pixel.
Det som är intressant är ju att 20D har lägre brusnivå än tidigare modeller, trots fler pixlar. Dels är det för att signalbehandlingen är förbättrad, dels ligger det också i att mikrolinserna som sitter på sensor har förbättras så den effektiva ljussamlande ytan på varje pixel faktiskt är lika stor som på 10D(trots fler pixlar). Har för mig att skälet var att de kunde minska mellanrummen mellan mikrolinserna som var orsaken till det.

In the latest issue of the german FOTO MAGAZIN Nr. 5 there is a five page test report of D2X and 1Ds Mk II titled "Fight of the Titans" including an praxis report of the photographer Michael Weber and the winner is : NIKON D2X !!!!!

The final judgements are : 1Ds Mk II - sehr gut **** (4 stars - very good) and D2X - super *****( 5 stars

Nu har vi en Engelsk, en Fransk och en Tysk foto tidning som således har en annan uppfattning än Cap Design. Till detta kan läggas Björn Rörsletts test.

Jag undrar vad för onyanserade argument denna Tyska tidnig har fört fram . Även dessa kanske skall modereras.

Nä - fram med hink och spade så kan vi sprätta mera sand på varandra och slå gärna med spaden i nacken om det går.

SAAB är bättre än Volvo.
Mac är bättre än PC

Därmed tack och godnatt.

Mikael

Re: Värt att nämnas om 20D!

Damocles skrev:
Det som är intressant är ju att 20D har lägre brusnivå än tidigare modeller, trots fler pixlar. Dels är det för att signalbehandlingen är förbättrad, dels ligger det också i att mikrolinserna som sitter på sensor har förbättras så den effektiva ljussamlande ytan på varje pixel faktiskt är lika stor som på 10D(trots fler pixlar). Har för mig att skälet var att de kunde minska mellanrummen mellan mikrolinserna som var orsaken till det.

Jag har också läst det du skriver. Skillnaden mellan exv 1dmk2 och 20D är att 20D har senaste generationen av brusredusering. 1dMK2 kom i skarven och har den äldre varianten.
När jag började att prova d2x så var min första fråga hur har Nikon löst signalmottagandet på den lilla pixelytan. Efter samtal med Lasse Pettersson så fick jag reda på att även Sonysensorn har mikrolinser. (vilket är logiskt och ett måste)

Att sedan Canon har ytterliggare några finurligheter angående brus och bilder i högre iso vittnar deras bildresultat om. Det ser visuellt bättre ut.
Grundbruset från sensorn är det ingen större skillnad på. Det ryktas om att en nogrann jmf görs redan på sensorytan, där varje pixels signalnivå jmf med den andra och korrigeras.
I denna korrigering ligger nog svaret på varför Canon kan leverera snyggare bilder tagna på höga iso tal.

Mikael

Senast ändrad:
Vi ska inte skotta sand utan föra debatten framåt

Mikael min avsikt var aldrig att hoppa på någon du var nog lika god kålsupare i såna fall.
Däremot om man läser saker som man aldrig själv upplevt ställer man sig frågande.Vill påpeka sin egen erfarenhet jag har trots allt plåtat med den i nästan 6 månader i olika miljöer.
Dom som känner mig vet att jag är ett mellanformatsfreak var sen in på digitalt o var skeptisk i början.
Jag är inte en Canonfreak tycker deras zoomar är dåliga i motjus samt riktigt vidvinkliga inte håller hela vägen då tänker jag på tex 16-35 samt 17-40.
Däremot vet jag att kvaliten på ett mellanformatsdia är vassare än småbild.
Och att bildkvaliten på en större digitalsensor är bättre än en mindre.
Men det finns undantag på filmsidan sopar långa telen banan ren samt canons fframe är vassare än ett 220000 kr bakstycke på iso tider över 400 i bildkvalite tack vare mindre brus.

Re: Vi ska inte skotta sand utan föra debatten framåt

snap skrev:
Jag är inte en Canonfreak tycker deras zoomar är dåliga i motjus samt riktigt vidvinkliga inte håller hela vägen då tänker jag på tex 16-35 samt 17-40.
Hm, nu blir jag konfunderad, 17-40/4L är det vidvinkelzoomobjektiv som är helt i särklass det bästa jag använt vad gäller motljusegenskaper.

Har ytterst sällan haft något problem med motljus tillsammans med det objektivet, jag är mäkta imponerad av motljusegenskaperna.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=203071

Re: Vi ska inte skotta sand utan föra debatten framåt

snap skrev:
Mikael min avsikt var aldrig att hoppa på någon du var nog lika god kålsupare i såna fall.
Däremot om man läser saker som man aldrig själv upplevt ställer man sig frågande.Vill påpeka sin egen erfarenhet jag har trots allt plåtat med den i nästan 6 månader i olika miljöer.
Dom som känner mig vet att jag är ett mellanformatsfreak var sen in på digitalt o var skeptisk i början.
Däremot vet jag att kvaliten på ett mellanformatsdia är vassare än småbild.
Och att bildkvaliten på en större digitalsensor är bättre än en mindre.
Men det finns undantag på filmsidan sopar långa telen banan ren samt canons fframe är vassare än ett 220000 kr bakstycke på iso tider över 400 i bildkvalite tack vare mindre brus.

Vad diskuterar vi?

Bildresultat eller brus på högre isotal.
Ett Imacon bakstycke som presskamera?

BRUS: Om Imacon ,PhaseOne eller andra ansåg att det skulle vara viktigt att kunna fotografera med högt iso så är de fysikaliska förutsättningarna bättre från deras bakstycken eftersom signalnivån är högre. Nu är deras bakstycken inte avsedda/tänkta för denna typ av fotografering.

Mikael

Tester är mycket tycke o smak

I ett test när man ytser en vinnare är det oftast flera faktorer som spelar in tex kamerans pris bildkvalite och modernhet etc.
Det finns några saker som återkommer o det är
1 dmk 2 är bättre på (Mindre bildbrus,Högre upplösning) - tung kamera ,dyrare

Nikon D2x Lättare hus,modernare, bättre batterikapacitet.
-lite sämre bildkvalite framförallt vid högre isotal

Det som däremot kommit fram är att bägge kamerorna är väldigt bra.Det är mest tycke o smak vilken man ska välja.Däremot om man ska köra högre isotal kanske Canon är ett bättre val.
Jag personligen tycker det kul att Nikon är på banan igen.
Det är alltid kul med eldskälar Mikael du kanske har väckt Canon att ta fram en riktigt bra supervidvinkel vem vet?

Jag menade inte motjusegenskaperna på 17-40 däremot har jag upplevt problem med 24-70 samt 70-200 vid solnedgångsbilder.Inte alltid men det händer.
Tex med pentax 6x7 och 55 vidvinkel objektiv lika med 28 på småbild fick jag aldrig det.
Och misstolka mig inte kantskärpan räcker till i dom flesta fall ialla fall till uppslag.Fast det vore trevligt om dom plockar fram en lika bra vidvinkel som teleglugg ändå ut.

Re: Tester är mycket tycke o smak

snap skrev:
I ett test när man ytser en vinnare är det oftast flera faktorer som spelar in tex kamerans pris bildkvalite och modernhet etc.
Det finns några saker som återkommer o det är
1 dmk 2 är bättre på (Mindre bildbrus,Högre upplösning) - tung kamera ,dyrare

Nikon D2x Lättare hus,modernare, bättre batterikapacitet.
-lite sämre bildkvalite framförallt vid högre isotal

Det som däremot kommit fram är att bägge kamerorna är väldigt bra.Det är mest tycke o smak vilken man ska välja.Däremot om man ska köra högre isotal kanske Canon är ett bättre val.
Jag personligen tycker det kul att Nikon är på banan igen.
Det är alltid kul med eldskälar Mikael du kanske har väckt Canon att ta fram en riktigt bra supervidvinkel vem vet?
[/QUOTE

Nu börjar det likna något.Nyanserat, det finns mao ingen kamera som är bäst på allt. Det finns fysikaliska förutsättningar som sätter gränser. Ett litet chips= mer brus, objektivkonstruktioner som inte tecknar ut en större sensoryta. Ökade felaktighetr vad det gäller brytningsfel, CA mm och som kan lättare ses med en sensoryta.

Bruset kan maskeras genom viss omräkning,döljande. Det är svårare att fuska med en bildyta som inte är skarp i hörn och kanter och som uppvisar fula brytningsfel.

Jag diskuterar därmed gärna fysikaliska förutsättningar eller andra förutsättningar till en bättre bild.

Mikael

snap skrev:
Jag menade inte motjusegenskaperna på 17-40
Okej, tänkte väl det :D
snap skrev:
Och misstolka mig inte kantskärpan räcker till i dom flesta fall ialla fall till uppslag.Fast det vore trevligt om dom plockar fram en lika bra vidvinkel som teleglugg ändå ut.
Jo, jag har sett av FOTO:s test att skärpan mer eller mindre försvinner helt i hörnen, inget jag har problem med dock, då jag har 1.6x sensorkamera :D

macrobild skrev:
Man kan ha tur med allt. Eftersom sensorn är aktiv så är nästa gång kanske helt annorlunda
Mikael
Jag kontaktade Nikon Service och fick detta svaret om det är någon som funderar på att rengöra själv:

Hej Inge,

De e inga problem att blåsa rent CCD med bulb funktionen.

PS: Vi rekomenderar endast att du blåser på sensorn med en gummiblåsa och
inte vidrör sensorn med någon duk eller vätska. Om du skulle råka skade CCD på
något sätt så kan det bli väldigt dyrt då garantin inte täcker en sådan skada.

Mvh

Gulfaz Khan

inge skrev:
Jag kontaktade Nikon Service och fick detta svaret om det är någon som funderar på att rengöra själv:

Hej Inge,

De e inga problem att blåsa rent CCD med bulb funktionen.

PS: Vi rekomenderar endast att du blåser på sensorn med en gummiblåsa och
inte vidrör sensorn med någon duk eller vätska. Om du skulle råka skade CCD på
något sätt så kan det bli väldigt dyrt då garantin inte täcker en sådan skada.

Mvh

Gulfaz Khan

Det är inget problem
Så länge du har friska nyladdade batterier, skulle du få spänningsfall och slutaren respektive spegeln slår igen så står du där och gör vad med gummiblåsen.

Problemet är att sensorn är aktiv i bulbläget, dvs står och exponerar, laddar/statisk. Du kan därmed få mer skit på sensorn än vad du hade förut.

Om du nu skall rengöra sensorn så rekommenderar jag att du köper en ac -adapter.

Mikael

macrobild skrev:
Det är inget problem
Så länge du har friska nyladdade batterier, skulle du få spänningsfall och slutaren respektive spegeln slår igen så står du där och gör vad med gummiblåsen.

Problemet är att sensorn är aktiv i bulbläget, dvs står och exponerar, laddar/statisk. Du kan därmed få mer skit på sensorn än vad du hade förut.

Om du nu skall rengöra sensorn så rekommenderar jag att du köper en ac -adapter.

Mikael
Ok kanske säkrast så.

macrobild skrev:
In the latest issue of the german FOTO MAGAZIN Nr. 5 there is a five page test report of D2X and 1Ds Mk II titled "Fight of the Titans" including an praxis report of the photographer Michael Weber and the winner is : NIKON D2X !!!!!

The final judgements are : 1Ds Mk II - sehr gut **** (4 stars - very good) and D2X - super *****( 5 stars

Nu har vi en Engelsk, en Fransk och en Tysk foto tidning som således har en annan uppfattning än Cap Design. Till detta kan läggas Björn Rörsletts test.

Jag undrar vad för onyanserade argument denna Tyska tidnig har fört fram . Även dessa kanske skall modereras.

Nä - fram med hink och spade så kan vi sprätta mera sand på varandra och slå gärna med spaden i nacken om det går.

SAAB är bättre än Volvo.
Mac är bättre än PC

Därmed tack och godnatt.

Mikael

Om man påtalar sin egen förträfflighet i den takt som du gör och samtidigt ständigt reviderar ex antal provokativa påstående så bör man nog inte vara så snarstucken när man blir emotsagd.

Dina inlägg i denna tråd är ju tidernas bidrag till märkeshysterin.

Din förmåga att sortera information angående andras tester och jämförelser kan knappast förknippas med objektivitet.

Jag hade fel, denna tråd skulle stannat i Nikonforum.

Jerry

Riktigt, att visa att det även går att arbeta med något annat än Canon. eller?

Vad det gäller sin egen föträfflighet, provokativa uttalanden är det just upp till läsaren att tolka i denna denna subjektiva tråd, kom gärna med konstruktiv kritik.
För mig så verkar flertal Canon ägare inte kunna ta en uns av kritik ang sitt eget systems förträfflighet.
Tvärtom så har väl tonen varit något styva i korken och tittat ner på andra märken med viss von åben attityd.

Som det kan va- Jerry

Mikael

Senast ändrad:
Slowfinger skrev:
Rätt. Köpte eländet på rea igår. Snacka om ursegt! När man vant sig vid suveräna och snabba gratisprogrammet Rawshooter går det inte att använda Nikon Capture. Om man nu inte älskar att läsa meningen "processing image" bak och framlänges i all oändlighet förstås...

Måste nyansera mitt tidigare inlägg om Nikon Capture efter att ha använt det några dagar nu:
Mycket bra program med suveräna funktioner minst i klass med Rawshooter. Brusreduceringen t.ex. är bättre liksom kurvor. Prisvärt om man har en digital Nikonkamera. Men - synd att det är så segt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar