Annons

En månad med D2x och några funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Jag skall testa med auto och se vad jag får.
Vad jag har sett är att auto klarar av några högkontrast bilder bättre än att välja o=normal

Möjligen är auto det bästa valet i D2x.

Men som Stefan säger i ett mail
RÅ RÅ RÅ RÅ.RÅ RÅ RÅ
mikael

Okej. Ska bli spännande att se vad du kommer fram till. Jag testade själv med olika kurvor i början med D70 men till sist valde jag att köra med kamerans egen automatik just pga att den verkar justera kontrasten på ett bra sätt i läge auto.

macrobild skrev:
Om du läser denna tråd från början så har du även svaret på din fråga. Den klipper högdagrar för 1. felexponering. 2. matrixmätningen tar hänsyn till var autofocuspunkten står. 3. en rätt exponerad bild klipper inte högdagrarna.
mikael

Hehe... Ja, självklart. Om man exponerar för högt eller om man har ett motiv som har högre dynamiskt omfång än kameran klarar av att hantera så klipper alla kameror högdagrar, inget konstigt och inget fel med det.

Har dock hört att D2x skulle klippa ovanligt fult och skarpt. Men om ingen har upplevt det så är det förmodligen inget problem. Verkar vara en grymm kamera. Vem vet? Om några år när man fått jobb och inkomst så kanske man få köpa en bättre begagnad :)

Ha det gött.

Re: Re: Nikon verkar ha lyckats rätt bra!

Calle S skrev:
Eller om man som jag plåtar dans. Eller reportage. Eller musik...
Men där upplever jag D2X som snäppet bättre än 1Ds mkII med kraftiga vidvinklar, kantskärpan är helt enkelt vassare. Där har Canon en nöt att knäcka.

Tänkte visa 2 bilder och samma motiv. Båda kamerorna på 100iso objektiven nerbländade till 9.0

www.dkj.se/temp/d2x.jpg

www.dkj.se/temp/1dsmk2.jpg

Intressant är att skärpan är lagd på dörren i byggnaden. Förstora upp båda bilderna till 100 eller 200% och vandra ut till bildens övre högra hörn. eller vänstra,

Det ena är ett objektiv 18-35 för ca 5000:- det andra är ett 24-70/2.8 för 14000:-

Med detta vill jag illustera kantskärpeproblematiken,fenomenet/avtagande skärpa som ses med detta objektiv har jag också sett i 2 andra vidvinkel objektiv.En dyr zoom 16-35 och ett fast 28mm
Förutom oskärpa kan även ful CA ses. Dock ej i dessa bildexempel

24-70 objektivet är inställt på 45mm
18-35 är ställt på 30mm

Det är alltså för och nackdelar med en stor sensor precis som det är med en mindre..

Tack Daniel för hjälpen med bilderna

Mikael

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Nikon verkar ha lyckats rätt bra!

macrobild skrev:
24-70 objektivet är inställt på 45mm
18-35 är ställt på 30mm

Det är alltså för och nackdelar med en stor sensor precis som det är med en mindre..

Mikael

Hur kan det då komma sig att jag har sett alldeles utmärkta bilder från denna kamera och en 21 mm optik, visserligen då inte från Canon? Jag tror inte det handlar så mycket om sensorstorlek och annat, snarare om kvaliteten på objektiven.

Sedan tror jag efter att ha sett dina filer att det är något fel på den 24-70 mm som du använt. Det är inte ett perfekt objektiv, men bra mycket bättre än det som jag sett i de bilder du sänt till mig.

Stefan

Re: Re: Re: Re: Nikon verkar ha lyckats rätt bra!

stefohl skrev:
Sedan tror jag efter att ha sett dina filer att det är något fel på den 24-70 mm som du använt.
Det tror jag också. Den 24-70 jag använde till en test såg absolut inte ut sådär. Varken i 24mm-läget och definitivt inte på 45mm. Problemen uppstod med kraftigare vidvinklar.

Re: Re: Re: Re: Nikon verkar ha lyckats rätt bra!

stefohl skrev:
Hur kan det då komma sig att jag har sett alldeles utmärkta bilder från denna kamera och en 21 mm optik, visserligen då inte från Canon? Jag tror inte det handlar så mycket om sensorstorlek och annat, snarare om kvaliteten på objektiven.

Sedan tror jag efter att ha sett dina filer att det är något fel på den 24-70 mm som du använt. Det är inte ett perfekt objektiv, men bra mycket bättre än det som jag sett i de bilder du sänt till mig.

Stefan

Då får vi vänta tills Canon kommer ut med bra vidvinkel optik. 3 olika gluggar som jag har provat har uppvisat likartade problem + att diskussionerna går heta på de flesta fotositerna angående canons vidvinklar och prestanda.
Det skall väl inte vara nödvändigt att köpa sig en zeiss glugg?

Mikael

Re: Re: Re: Re: Re: Nikon verkar ha lyckats rätt bra!

Calle S skrev:
Det tror jag också. Den 24-70 jag använde till en test såg absolut inte ut sådär. Varken i 24mm-läget och definitivt inte på 45mm. Problemen uppstod med kraftigare vidvinklar.

och du gjorde en test med referenskamera/bild, det är mycket lätt att missa något som man inte "ser"
Jag säger därmed inte att det kan ha varit fel på optiken.

Jag fick just ett mail från en god vän och fotograf i England
Don't need to look at it at 100%
british journal of photography did some tests of all the good L zooms on the 1Ds Mk2, and they came to the conclusion that NONE of them performed well at the corners.

Mikael

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nikon verkar ha lyckats rätt bra!

macrobild skrev:
och du gjorde en test med referenskamera/bild, det är mycket lätt att missa något som man inte "ser"
Jag ser iallafall att bilderna jag har tagit med Eos 1Ds mkII och 24-70/2.8 är skarpare i kanterna än med den 24-70 du använde, vilket gör att jag drar slutsatsen, kanske förhastat, att det är fel på din optik.

Visserligen inte 1Ds mkII utan "bara" 1Ds och inte Distagon 21 utan Distagon 28 nerbländad till 8 (har bilder på 2.8 också, bäst prestanda på 5.6-8). Quick and dirty, oskärpt, iso 100, 2,5 s, raw, C1. Hela motivet:

Bilagor

• 050412_231456_1ds_fs.jpg
    050412_231456_1ds_fs.jpg
    41.7 KB · Visningar: 382
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nikon verkar ha lyckats rätt bra!

Calle S skrev:
Jag ser iallafall att bilderna jag har tagit med Eos 1Ds mkII och 24-70/2.8 är skarpare i kanterna än med den 24-70 du använde, vilket gör att jag drar slutsatsen, kanske förhastat, att det är fel på din optik.

Vi kan då dra följande "slutsatser". Den gluggen jag använde var inte på topp. British journal of photography anser i sin test att ingen av L zoomarna fungerade väl. Den som har gjort testen är Anders Uschold. Anders objektivtest skall/eller bör nog inte ifrågasättas.Inte ens av den mest inbitna Canon anhängaren.

Zeiss bygger gluggar som fungerar enligt Stefan och andra, likaså bör Leitz kunna göra det som är på fallrepet.
En VarioleitzCanonreflexkamera MK3 kanske är på antågande. Vilken kombination

mikael

niklasl skrev:
Hörn nere hö, jpeg 70:

Snygg bild , har skickat ett meddelande till dig.
Var märket Canon Distagon? (skämt)

Alltså kära kollegor, vänner skall det vara nödvändigt att sätta på optik från annan tillverkare, hur går det med ev autofocus, bländaröverföring, mm . Är det inte bökigt?

Mikael

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nikon verkar ha lyckats rätt bra!

macrobild skrev:
Vi kan då dra följande "slutsatser". Den gluggen jag använde var inte på topp. British journal of photography anser i sin test att ingen av L zoomarna fungerade väl. Den som har gjort testen är Anders Uschold. Anders objektivtest skall/eller bör nog inte ifrågasättas.Inte ens av den mest inbitna Canon anhängaren.

Zeiss bygger gluggar som fungerar enligt Stefan och andra, likaså bör Leitz kunna göra det som är på fallrepet.
En VarioleitzCanonreflexkamera MK3 kanske är på antågande. Vilken kombination

mikael
Det är inte helt okänt att Canons vidvinklar kunde vara bättre. Många av de fasta brännvidderna har nu några år på nacken (men det har iofs Zeiss-objektiven också, 21:an kom 1993 och 28:an, som bilderna togs med ovan, 1978!) eftersom Canon satsat på zoomar på senare år. Här jämförs Carl Zeiss Distagon 21/2.8 med EF 20/2.8 och EF 17-40/4, alla på 1Ds. Här skriver man i näst sista stycket att "New Carl Zeiss optics [...] professional photographers should watch out for lenses next Photokina". Undrar hur det ska tolkas? :)

Det hade varit trevligt att se en test med i de närmsta 100% resultat, jag har själv lånat ut optik för test där tidningen FOTO tog in ytterligare ett exemplar för att vara på den säkra sidan innan dom publiserade.

macrobild skrev:
Snygg bild , har skickat ett meddelande till dig.
Var märket Canon Distagon? (skämt)
Nej, Carl Kanon... :)
macrobild skrev:
Alltså kära kollegor, vänner skall det vara nödvändigt att sätta på optik från annan tillverkare, hur går det med ev autofocus, bländaröverföring, mm . Är det inte bökigt?
Från 50 och uppåt kan man inte ha några stora klagomål på Canon-optik och vissa är ypperliga om man får tro tester. Vidvinklarna är inte genomgående dåliga men det finns utrymme för förbättring.

Autofokus går givetvis inte med "främmande" optik och bländare får man ställa manuellt och mäta nerbländat. Brännvidd och bländarinfo kommer heller inte in i exif vilket är synd. Själv är jag van vid att fokusera manuellt sedan gamla tider och är det bara någorlunda ljust går det att fokusera bra även nedbländat till 5.6 där de flesta CZ-optik har sitt prestandamaximum - dessutom har 1Ds en stor och bra sökare som underlättar fokuseringen.

British journal of photography anser i sin test att ingen av L zoomarna fungerade väl.
Det som kan vara intressant att veta med ett dylikt påstående är om dels vad de jämförde mot. T.ex så är ju Canons 70-200/2.8 zoomar grymt bra för de flesta. Men de har fortfarande inte en suck jämfört med något en fast glugg såsom 200/1.8L. Ändå så räcker en "dålig" 70-200 för de allra flesta bilderna i världen utan några som helst problem.

Men visst, ska saker jämföras ska det göras ordentligt, då får man fram fakta. Sen om det kanske inte ger så stor skillnad i praktiken är en annan femm. ;)

Senast ändrad:
Damocles skrev:
Det som kan vara intressant att veta med ett dylikt påstående är om dels vad de jämförde mot. T.ex så är ju Canons 70-200/2.8 zoomar grymt bra för de flesta. Men de har fortfarande inte en suck jämfört med något en fast glugg såsom 200/1.8L. Ändå så räcker en "dålig" 70-200 för de allra flesta bilderna i världen utan några som helst problem.

Men visst, ska saker jämföras ska det göras ordentligt, då får man fram fakta. Sen om det kanske inte ger så stor skillnad i praktiken är en annan femm. ;)

Det är väl främst vidvinkeloptiken som ställer till lite problem.
Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar