Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
En månad med D2x och några funderingar
- Trådstartare macrobild
- Start datum
macrobild
Avslutat medlemskap
Hambern skrev:
Har på några bilder tagna med D2x sett att den klipper högdagrar tämligen fult ibland. Tänkte höra om någon av er har märkt av detta och om ni har några kommentarer angående det?
Om du läser denna tråd från början så har du även svaret på din fråga. Den klipper högdagrar för 1. felexponering. 2. matrixmätningen tar hänsyn till var autofocuspunkten står. 3. en rätt exponerad bild klipper inte högdagrarna.
mikael
macrobild
Avslutat medlemskap
Efter att läst om hur mycket sämre d2x är på högre iso tal bestämde jag mig för ytterliggare en test.
En av mina kunder sedan 20år tillbaka (Fackförening) har en tidning. Denna tidning består ofta av arbetsplatsreportage, det kan var lager, affärer mm.
Alltså dåligt upplysta lokaler. Därför åkte jag ner till AG Favör i Lund och tog ett antal testbilder för att testa min egna inlagda kurva i kameran.
Med den inlagda kurvan fick jag mycket snygga bildfiler. Bildfiler som nu betraktas i 100% och skulle fungera i vilket tryck som helst.
Bilden har en viss kornighet, liknande den som en film uppvisar. För den som har scannat negative så ser 1600iso bilden bättre ut än en inscannad negativ bild på 400iso.
Jag ställer mig därför mycket frågande till dom som säger att bilden är för brusig.
Även här, en rätt exponerad bild uppvisar kvalitet som går utmärkt att publisera.
Mikael
En av mina kunder sedan 20år tillbaka (Fackförening) har en tidning. Denna tidning består ofta av arbetsplatsreportage, det kan var lager, affärer mm.
Alltså dåligt upplysta lokaler. Därför åkte jag ner till AG Favör i Lund och tog ett antal testbilder för att testa min egna inlagda kurva i kameran.
Med den inlagda kurvan fick jag mycket snygga bildfiler. Bildfiler som nu betraktas i 100% och skulle fungera i vilket tryck som helst.
Bilden har en viss kornighet, liknande den som en film uppvisar. För den som har scannat negative så ser 1600iso bilden bättre ut än en inscannad negativ bild på 400iso.
Jag ställer mig därför mycket frågande till dom som säger att bilden är för brusig.
Även här, en rätt exponerad bild uppvisar kvalitet som går utmärkt att publisera.
Mikael
"För brusig" är ju relativt. Jag plåtar ganska mycket dans och igår plåtade jag i dåligt scenljus, motsvarande ISO3200 på mina D100r. Brusigt, men det funkar till det bilderna ska användas till, en morgontidning.macrobild skrev:
Mikael
D2X är inte oduglig på ISO3200, troligen bättre än min D100. Men min uppfattning är att 1Ds mkII klarar det bättre.
macrobild
Avslutat medlemskap
Calle S skrev:
"För brusig" är ju relativt. Jag plåtar ganska mycket dans och igår plåtade jag i dåligt scenljus, motsvarande ISO3200 på mina D100r. Brusigt, men det funkar till det bilderna ska användas till, en morgontidning.
D2X är inte oduglig på ISO3200, troligen bättre än min D100. Men min uppfattning är att 1Ds mkII klarar det bättre.
Min med
Mikael
snap
Aktiv medlem
Nikon verkar ha lyckats rätt bra!
Flertal tester visar att Nikon är likvärdig Canon i det mesta skiljer mindre än vad man kunde tro.
Bruset verkar Canon vara klart bättre om tex tittar på bilderna i Allt om digitalfoto.Jag själv kan bara konstatera att flertalet av mina kunder blir närmast chockade när jag talar om att tex att denna kvällsbild är tagen på 1600 iso.
Jämfört med gamla 1ds så är nya canon1ds mark 2 överlägset bättre på högre isotal.Redan från iso 400 skiljer det synbart.
Det är nog inte så vanligt att man kör med så höga isotal om man inte är sportfotograf.
Du verkar ligga i hårt Mikael snabba nya tester egna kurvor etc fast frågan är då om det tex går att ställa in tex en annan kurva så att tex Canon kameran blir ännu vassare?
mvh Ove
Flertal tester visar att Nikon är likvärdig Canon i det mesta skiljer mindre än vad man kunde tro.
Bruset verkar Canon vara klart bättre om tex tittar på bilderna i Allt om digitalfoto.Jag själv kan bara konstatera att flertalet av mina kunder blir närmast chockade när jag talar om att tex att denna kvällsbild är tagen på 1600 iso.
Jämfört med gamla 1ds så är nya canon1ds mark 2 överlägset bättre på högre isotal.Redan från iso 400 skiljer det synbart.
Det är nog inte så vanligt att man kör med så höga isotal om man inte är sportfotograf.
Du verkar ligga i hårt Mikael snabba nya tester egna kurvor etc fast frågan är då om det tex går att ställa in tex en annan kurva så att tex Canon kameran blir ännu vassare?
mvh Ove
macrobild
Avslutat medlemskap
Re: Nikon verkar ha lyckats rätt bra!
Canon har en bra kurva inlagd från början, detta kan ses i bilderna som är mjukare, men samtidigt lite uddlösa.Vilket kan förbättras i PS. Nikon är mer "klara" att användas.
Mikael
snap skrev:
mvh Ove
Canon har en bra kurva inlagd från början, detta kan ses i bilderna som är mjukare, men samtidigt lite uddlösa.Vilket kan förbättras i PS. Nikon är mer "klara" att användas.
Mikael
Re: Nikon verkar ha lyckats rätt bra!
Men där upplever jag D2X som snäppet bättre än 1Ds mkII med kraftiga vidvinklar, kantskärpan är helt enkelt vassare. Där har Canon en nöt att knäcka.
Eller om man som jag plåtar dans. Eller reportage. Eller musik...snap skrev:
Men där upplever jag D2X som snäppet bättre än 1Ds mkII med kraftiga vidvinklar, kantskärpan är helt enkelt vassare. Där har Canon en nöt att knäcka.
macrobild
Avslutat medlemskap
Re: Re: Nikon verkar ha lyckats rätt bra!
Och då är vi inne på varför bla jag mfl hellre hade sett att kameratillverkarna började om från grunden. Nytt kamerahus med större bajonettfattning och objektiv anpassade till detta system
Just nu är det en kompromiss.
Det är endast Hasselblad och Olympus som har byggt kameror och optik anpassat och uträknat efter digital bild.
mikael
Calle S skrev:
Eller om man som jag plåtar dans. Eller reportage. Eller musik...
Och då är vi inne på varför bla jag mfl hellre hade sett att kameratillverkarna började om från grunden. Nytt kamerahus med större bajonettfattning och objektiv anpassade till detta system
Det är endast Hasselblad och Olympus som har byggt kameror och optik anpassat och uträknat efter digital bild.
mikael
Slowfinger
Aktiv medlem
Hjälp! Säg inte man ska behöva byta objektiv till ännu ett nytt format. Det får räcka med DX tack...
stefohl
Aktiv medlem
Jag har sett bilder tagna med Zeiss 21 mm med EOS-1Ds mk II, som var perfekt skärpa på ända ut i kanten. Tror inte det beror på FF- eller DX-format på sensorn, snarare att Canon måste se till att de får lika bra vidvinklar som de har telen.
MVH/Stefan
Calle S skrev:
Jag har sett bilder tagna med Zeiss 21 mm med EOS-1Ds mk II, som var perfekt skärpa på ända ut i kanten. Tror inte det beror på FF- eller DX-format på sensorn, snarare att Canon måste se till att de får lika bra vidvinklar som de har telen.
MVH/Stefan
stefohl
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Nikon verkar ha lyckats rätt bra!
Jämför en Nikon- och en Canonbajonett och fundera sedan på varför Nikon bestämt sig för DX och Canon för fullframe
Stefan
macrobild skrev:
mikael
Jämför en Nikon- och en Canonbajonett och fundera sedan på varför Nikon bestämt sig för DX och Canon för fullframe
Stefan
macrobild
Avslutat medlemskap
Jag har fått mail att man nu kan se bilder och lite av vad jag menar om tonkurvor i D2x på dessa länkar.
Tack så mycket för hjälpen Daniel.
Mikael
vad det gäller första bilden , ta ner den till PS och lätta upp/dra den lite med kurvor om du inte ser skillnaderna i exv dörren bakom stolen.
Nästa länk visar hur lika en rawfil ser ut från de båda kamerorna
och sista visar skillnaderna i en inlagd tonkurva jmd med 0= normal
www.dkj.se/temp/kontrast_stolar2.jpg
www.dkj.se/temp/bildfranraw.jpg
www.dkj.se/temp/tonkurvastadsbild.jpg
Tack så mycket för hjälpen Daniel.
Mikael
vad det gäller första bilden , ta ner den till PS och lätta upp/dra den lite med kurvor om du inte ser skillnaderna i exv dörren bakom stolen.
Nästa länk visar hur lika en rawfil ser ut från de båda kamerorna
och sista visar skillnaderna i en inlagd tonkurva jmd med 0= normal
www.dkj.se/temp/kontrast_stolar2.jpg
www.dkj.se/temp/bildfranraw.jpg
www.dkj.se/temp/tonkurvastadsbild.jpg
Senast ändrad:
Slowfinger
Aktiv medlem
Ser ut som om din kurva produerar ett liknande resultat som "Auto". Är det helt enkelt inte så att det är enklast att ha Auto inställt? Jag antar att det är som på D70 att kameran justerar kurvan lite beroende på motiv?
niklasl
Aktiv medlem
Alla tre innebär väl samma sak: felexponering (vad gäller högdagrarna)?macrobild skrev:
Om du läser denna tråd från början så har du även svaret på din fråga. Den klipper högdagrar för 1. felexponering. 2. matrixmätningen tar hänsyn till var autofocuspunkten står. 3. en rätt exponerad bild klipper inte högdagrarna.
mikael
geronimo13
Aktiv medlem
Kan det troligen ha att göra med att d2h fått grymt mkt kritik av pressfotografer runtom i världen att den är rentav dålig att man önskar att man hade kanon istället.
(vet iaf en bildbyrå och en stor tidning i sverige som anser detta )
macrobild skrev:
Mikael
Kan det troligen ha att göra med att d2h fått grymt mkt kritik av pressfotografer runtom i världen att den är rentav dålig att man önskar att man hade kanon istället.
(vet iaf en bildbyrå och en stor tidning i sverige som anser detta )
geronimo13
Aktiv medlem
Undra om nikons gluggar varit lika skarpa på en fullframe nikon
Calle S skrev:
stefohl
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Nikon verkar ha lyckats rätt bra!
Prova dem på en Kodak, fullframe med Nikonbajonett.
MVH/Stefan
geronimo13 skrev:
Prova dem på en Kodak, fullframe med Nikonbajonett.
MVH/Stefan
macrobild
Avslutat medlemskap
Slowfinger skrev:
Ser ut som om din kurva produerar ett liknande resultat som "Auto". Är det helt enkelt inte så att det är enklast att ha Auto inställt? Jag antar att det är som på D70 att kameran justerar kurvan lite beroende på motiv?
Jag skall testa med auto och se vad jag får.
Vad jag har sett är att auto klarar av några högkontrast bilder bättre än att välja o=normal
Möjligen är auto det bästa valet i D2x.
Men som Stefan säger i ett mail
RÅ RÅ RÅ RÅ.RÅ RÅ RÅ
mikael