Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Uppskärpningen är kraftigare i DPP än i Camera raw.
Räkna fram bilderna igen och 0 ställ DPP vad det gäller brusreducering, gör likadant med Camera raw, då ser du hur bruset ser ut men också att filen är kraftigare uppskärpt i DPP.
Jag får lägga till uppskärpning i efterhand i Photoshop om jag tar fram bilden i camera raw för att få samma visuella intryck av skärpa.
Noll ställ dessa parametrar, observera också mängden av brusreducering i 50d filen
Okey, tack för påpekandet, kollade alldrig grundinställningarna.
 
Hej Macrobild. Tack för alla intressanta testbilder.

Jag tänkte bara fråga om ALO var av eller på i dina bilder?
Det har tydligen dramatisk inverkan på bruset.
se post:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=29540554
Lustigt, jag satt för en stund sedan och diskuterade detta med en Canon kollega som också har plockat ut en 50d.Och om detta kan vara orsaken till att mellantonera ser så hissade ut i JPG
Jag har inte frångått standardinställningen och efter att jag har sett fotbollen i kväll så skall jag genast testa funktionen och se vad denna innebär och vilka skilnader som ev kan kan ses med DPP som läser metadatan från kameran...
 
Lustigt, jag satt för en stund sedan och diskuterade detta med en Canon kollega som också har plockat ut en 50d.Och om detta kan vara orsaken till att mellantonera ser så hissade ut i JPG
Jag har inte frångått standardinställningen och efter att jag har sett fotbollen i kväll så skall jag genast testa funktionen och se vad denna innebär och vilka skilnader som ev kan kan ses med DPP som läser metadatan från kameran...

Efter fotbollen? vad har du för prioriteter människa?



:p
 
Ska bli jätte kul å se vad det blir för resultat.
Jag beställde en 50D idag :D förhoppningsvis får jag den redan imorgon!!
 
Du blir jättenöjd

Ska bli jätte kul å se vad det blir för resultat.
Jag beställde en 50D idag :D förhoppningsvis får jag den redan imorgon!!
Haft min i två veckor nu, fotar mycke motorsport bla. cross och enduro. Kameran är outstanding när det gäller att hitta blixtsnabb fokus och 6bps gör inte saken sämre. har kommit underfund med att
kamerans sRAW läge 7,5MP räcker bra för sådana aktiviteter där man har med sig 300-400 bilder hem. Stora RAW tar mycket längre tid att redigera med DPP.
Hade en 40D också men sålde den nu.
 
Jo men mittpunkten är identiskt konstruerad.
Nej, de är olika.

EOS 40D har en korsformig sensor som är aktiv från f/5.6 och uppåt, medan EOS 450D har en korsformig sensor som är aktiv från f/2.8 och uppåt. EOS 40D har dessutom en extra diagonal korsformig sensor som är aktiv från f/2.8 och uppåt.

Samma processor i båda kamerorna.
Bildprocessor, ja. Jag vet inte vilken slags processor som används för AF i de båda kamerorna. Vet du?

Ska du plåta fågel låter AI servo och mittpunktsfokus rimligt.
Der är nog ännu rimligare att använda flera fokuspunkter. Man vill inte att kameran ska tappa fokus om fågeln hamnar utanför mittenfokuspunkten. Poängen med flera fokuspunkter och kontinuerlig autofokus är att det ska bli lättare att följa ett snabbrörligt föremål och behålla fokus på det.
 
EOS 40D har en korsformig sensor som är aktiv från f/5.6 och uppåt, medan EOS 450D har en korsformig sensor som är aktiv från f/2.8 och uppåt. EOS 40D har dessutom en extra diagonal korsformig sensor som är aktiv från f/2.8 och uppåt.
Det där tyckte jag var förvirrande. Dessutom är det inte sant.

För EOS 40D gäller att alla punkter är korsformiga och klarar att fokusera med optik med ljusstyrka f/5,6 eller bättre.
Dessutom klarar mittpunkten att fokusera med högre precision med optik med f/2,8 eller bättre. Den är då fortfarande korsformig[/], då det ligger en extra korsformig AF-punkt med 45° vinkel gentemot den "normala".
40D har dessutom tre linjeformade sensorer (kolumnen i mitten), där linjesensorn är dubbel, i sick-sack, för att lättare hitta rätt när optiken är långt från rätt fokus.
40D har också en AF-processor som är 30% snabbare än 30D. Detta gör att 40D klarar av att följa fokus på något som rör sig med 50 km/h ner till 8 meters avstånd från kameran med 6,5 bilder per sekund, där 30D klarar till 10 meter med 5 bilder/sekund. Låter kanske som en futtig skillnad, men relativt sett är skillnaden avsevärd.

400D har samma AF-sensor som 30D. Detta innebär en linjesensor, känslig för horisontella linjer, med dubbla sensorer i sick-sack, i mitten, som fungerar från f/5,6.
Dessutom finns en enkel, vertikalt känslig punkt i mitten, som också fungerar från f/5,6.
Slutligen finns en dubbelt så lång, vertikalt känslig linje i mitten, som ger högre känslighet men då kräver f/2,8.
Summan av detta är att mittsensorn i 400D är korsformig med normal känslighet med optik med bländare f/5,6 och större, såvida in optiken är f/2,8 eller större. I så fall ändras den till högre precision men enbart linjär (vertikal).

400D har också samma AF-processor som 30D, en RISC-baserad arkitektur med 32 bitars databredd. Men i 400D är algoritmerna anpassade till den lägre hastigheten på 3 bilder/sekund. Fokusföljning specificeras identisk som för 30D, fast med färre bilder per sekund.
Detta var en rejäl uppdatering från 350D. Tyvärr har jag inte hittat någon lika detaljerad beskrivning från Canon för 450D, men allt som jag har hittat tyder på att 450D har en närmast identisk autofokusprestanda jämfört med 400D, dock säkert finputsad för att klara 3,5 bilder/sekund.
Skillnaden mot 40D är väsentlig, och sen är det ett bra skutt till upp till en 1D Mark III. Den klarar att följa föremål som rör sig lika fort som 40D klarar, men här med 10 bilder/sekund. Dessutom har den fler punkter och betydligt fler inställningsmöjligheter för autofokus och slutligen en dedikerad RISC-processor för AF, inte en som delas med övriga funktioner i kameran.

Många, inklusive websidor som The Digital Picture lider av missuppfattningen att en kamera med DIGIC III har bättre AF-prestanda än de med DIGIC II. I själva verket spelar det ingen roll alls, utom för de kameror som kan fokusera på kontrasten i Live view. Men för övrigt används inte DIGIC-processorn till fokuseringen.
 
nu i stor förstoring, fortfarande ses inga skilnader mellan de två.
ALO standard, ALO avstängd. se bild även på förra sidan
 

Bilagor

  • xxxxxxY.jpg
    xxxxxxY.jpg
    34.9 KB · Visningar: 836
Senast ändrad:
Jag vet inte hur personen på dpreview har kommit fram till sitt resultat,här djupt nere i skuggan ses inga skilnader , ej heller i gråkortet från vitt till svart.
 

Bilagor

  • Bild-8.jpg
    Bild-8.jpg
    32.3 KB · Visningar: 823
Nu till auto lightning funktionen i DPP. förra testen var om kamerans parametrar påverkade bilden.

Auto lightning optimizer påverkar inte mina testbilder med gråkort
se bild med standard och av.
Andra bilder som inte innehåller en given svartpunkt, grått och vitt påverkas mer av funktionen. Så i mitt lilla testsammanhang har inte funktionen tillfört mer eller mindre brus
 

Bilagor

  • aa-1.jpg
    aa-1.jpg
    32 KB · Visningar: 810
Auto lightning funktionen är en hjälp om man inte är van att lägga kurvor själv, exv få hjälp att lyfta bildens skuggparti i en bild vilket då resulterar till ökat synligt brus, det är alltså inget konstigt eller märkligt med denna hjälpfunktion i DPP.
 
Senast ändrad:
Senast ändrad:
Nu skall jag lägga mig, men nu vet jag vad AOL är och vad denna funktion gör.
Den är till hjälp att försöka optimera en bild med stort kontrastomfång ungefär som autonivåer i PS och du kan sedan välja kontrast/gamma kurva, dvs lyfta lite eller lite mer i skuggor och sänka högdager samt lägga en mellantonskurva så att bilden ser bra ut i alla nivåer .
Lite av Autonivåer + kombination av högdager/skugg verktyget.
God natt
 
Senast ändrad:
Det där tyckte jag var förvirrande. Dessutom är det inte sant.
Förvirrnade kanske, men helt sant. Du beskrev ju sen samma sak fast utförligare.

Observera att jag bara skrev om den mittersta fokuspunkten eftersom det var den som Wilhelm Frank påstod var "identiskt konstruerad" på 40D och 450D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.