Flash Gordon
Aktiv medlem
Det är sant att den inte har mikrofon. Men den inbyggda mikrofonen på 5DMKII är inte heller något vidare enligt de som testat.
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen!
Visst är steget från 350D till 50D stort. Skärm, sökare, hantering, menyer, AF, snabbhet - ja allt det så kommer du att märka stor skillnad.
När det gäller direkt bildkvalité så gissar jag att steget är betydligt mindre. När jag gick från 350D till 400D såg jag ingen direkt skillnad. När jag sedemera bytte till 40D hade jag läst så mycket om att 30D/40D "var en helt annan kamera" och mina förväntningar var stora. I praktiken såg jag liten eller ingen skillnad på mina bilder.
Att se skillnader mellan olika kamerahus är svårt - däremot tycker jag mig direkt kunna se när jag använt ett topp-objektiv jämfört med ett lite billigare.
Köp gärna nytt men ha inte alltför stora förväntningar vad gäller själva bildkvalitén, då är det bättre att spendera pengar på objektiven.
Mvh
Anders
Det är möjligt, men 5DII har ju mic-ingång. Ska man göra ljudfilm med en hackad 40D så måste man ha en separat ljudinspelningsapparat och synka i efterhand vid redigeringen.Det är sant att den inte har mikrofon. Men den inbyggda mikrofonen på 5DMKII är inte heller något vidare enligt de som testat.
Jag har interpolerat upp en hårdkomprimerad 2Mp bild på 0.4Mb till 5Mp, tagen med en digitalkompakt, till A4 storlek, sepiatonat.Det är ingen skillnad i "framtidssäkerhet" mellan 450D och 40D/50D. Det är ytterst få saker som du kan göra med storebröderna som du inte kan göra med 450D.
Megapixlarna har liten betydelse. Det går att skriva ut mycket större bilder från få pixlar än vad man tror. A3 är inga som helst problem från någon av de kameror som du funderar över. Tänk på att ju större utskrift, desto längre betraktningsavstånd brukar man ha.
Mvh
Anders
Jag har interpolerat upp en hårdkomprimerad 2Mp bild på 0.4Mb till 5Mp, tagen med en digitalkompakt, till A4 storlek, sepiatonat.
Jag har inte fått några som helst klagomål på kvalitén, de flesta tror att det är taget med småbildsnegativ.
Då kan man ju tänka hur långt en 3Mp jpg från en systemkamera räcker, för att inte tala om 4Mp, 6Mp räcker nästan hur långt som helst och 8Mp är i det flesta fall helt onödigt mycket.
Gjorde en helt ovetenskaplig test mellan beta 6.4 och den medskickade dpp mjukvaran till min 50D. bilden är conventerad rakt upp och ner i båda converterarna, fotot är taget med kamerans leveransinställningarisedan 50d i orginal storlek. DPP med 0 i brusreducering. samma tendens som med Camera raw.Röd blotchigt brus.
Tack för svaret! Ja, jag misstänkte nästan att jag egentligen bara "vill ha" 50d för att den är dyrare, och där gav du mig svaret på det Med andra ord är 450D en bra kamera även om man blir mer seriös lite längre fram?
AF och bildhastighet skiljer också mellan 450D och 40D. Det är oväsentligt för en del, men mycket viktigt för andra.
AF och bildhastighet skiljer också mellan 450D och 40D. Det är oväsentligt för en del, men mycket viktigt för andra.
Det är inte bara snabbheten på AF mot stillastående mål som är viktig. Förmågan att följa t.ex. en fågel beror mycket på hur AF-punkterna är konstruerade och hur snabb AF-processor kameran har. Känsligheten hos AF-punkterna för olika sorters detaljer i motivet kan variera en hel del mellan olika kameror också.
Gjorde en helt ovetenskaplig test mellan beta 6.4 och den medskickade dpp mjukvaran till min 50D. bilden är conventerad rakt upp och ner i båda converterarna, fotot är taget med kamerans leveransinställningari
P-läget.
DPP- bilden blir något skarpare, men med rosa färgbrus.
Kan någon se andra detaljer för eller emot koverterarna?
Det är inte bara snabbheten på AF mot stillastående mål som är viktig. Förmågan att följa t.ex. en fågel beror mycket på hur AF-punkterna är konstruerade och hur snabb AF-processor kameran har. Känsligheten hos AF-punkterna för olika sorters detaljer i motivet kan variera en hel del mellan olika kameror också.