macrobild
Avslutat medlemskap
Oj oj vilken skillnad,,,
ja det är stor skilnad mellan en 24x36 och APS sensor, 5d har nästan en 2.5 ggr större sensor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Oj oj vilken skillnad,,,
Jag har en kompis som sitter ensam på en tidningsmässa i Chicago som undrar över skilnaden på crop jämfört med 40d, han är fågelfotograf , så Anders här kommer en parabolantenn istället,antennhuvudet är pippin. 50d har högre upplösning än 40d. 50d exponerar konsekvent något mer än 40d, återkommer om känslighet senare.
80-200/2,8 is 200mm med stativ.
ja det är stor skilnad mellan en 24x36 och APS sensor, 5d har nästan en 2.5 ggr större sensor.
Nej, det är inte bara du.Är det bara jag som ser bandning på 50D?
Hur stämmer dessa 40D/50D-tester med de slutsatser man gjort i maratontråden "Fler pixlar ger inte alltid sämre bild" (som jag inte orkat läsa).
Kan man få en universell och kortfattad sammanfattning till varför 50D inte presterar bättre (så att jag kan vara besserwisser i samanhang med mindre påläst folk ;-)) ?
Mig veterligen blev det aldrig något konsensus i maratontråden du nämner. Glöm bara inte att 5D mot 50D inte är något som maratontråden handlade om eg. Det är ju två olika stora sensorer man jämför i fallet 5D vs 50D. Däremot är det ju inte rolig läsning att 50D står sig så pass dåligt mot 40D. Hade de varit "lika" så hade ju 50D varit ett steg framåt eftersom den innehåller fler pixlar. Men efter vad jag kan se och förstå här ibland risedals bilder och inlägg så har 50D tappat mot 40D vad gäller brus/ljuskänslighet. Tråkigt. Bådar inte så gott för 5D2 tycker jag...
Som sagt, det är en beta raw konverter som har använts.
Det kan hända att Capture one, lightroom, eller en uppdaterad ACR, osv klarar att räkna upp 50d'ns filer bättre. Vem vet?
Men jag håller med, vad är det för poäng att bombadera en APS sensor med så mkt pixlar?, känns som att det är fel väg att gå.
Även jag är mycket intresserad av hur resultatet blir om man använder den DPP som medföljer 50D istället för nya ACR 4.6 betan som har inofficiellt stöd för 50D. Jag har sett flera uttalanden om att denna betaversion av ACR inte fungerar bra med RAW-bilderna från 50D och att bättre resultat har erhållits med DPP - även om all brusreducering är avslagen i DPP.Kan du inte testa att köra bilderna genom DPP istället för ACR, så får vi se skillnaden där?