Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag som skulle sälja min 5D och köra 50D som andrahus till 5D mk II inför nästa bröllopssäsong.

Tror det blir till att behålla 5D som andrahus till den nya i stället, blir dessutom enklare då jag redan har den.

jag kommer göra detsamma, nu behåller jag även 50d för den har bättre sökare, bättre bildskärm och jag har ännu inte tittat efter hur mycket bättre upplösningen är i dagsljus och lägre iso.
Någon hög isokamera tillsammans med camera raw är den inte just nu.
 
Väldigt avslöjande test Mikael, det verkar som fler pixlar på samma yta inte är bättre i detta fallet i alla fall, det skulle vara intressant att se en jämförelse med ACR och DPP, jag har läst flera andra på DP som kommit fram till samma resultat som du med ACR (Lightroom), men fått betydligt bättre resultat med Canons DPP

/kent

jag skall även testa om Canons egen rawkonverterare är bättre.De kan precis som Nikon ha dedikerat och lagt in brusreducering, bortplockande av färgbrus etc.

(gjorde faktiskt för någon minut sedan mitt första jobb med 50d. (hemma på köksbordet)
separation av blod för ett medicinskt uppslagsverk där jag är bildredaktör och det funkade bra på 800iso.)
 
Riggade lite grejer med smådetaljer, streckkoder osv utomhus.se bilden
70-200/2.8 is nerbländat till 5.6 och på ett stadigt stativ och 100iso.
Exponeringstid 1/1000sek.

Plockar ut två utsnitt från bilden. 40d bild är interpolerad till samma storlek som 50d bildfil.

Först hela bilden så man förstår djupdykningen in i detaljerna
 

Bilagor

  • hela100iso.jpg
    hela100iso.jpg
    37.5 KB · Visningar: 9,999
Jag ser ingen skilnad i upplösning trots att förutsättningarna är gynsamma, dvs kort slutartid, kamera på stativ, nerbländat till 5.6 osv, (se föregående sida) när har jag nytta av 15 miljoner pixlar? I vaje fall inte med 70-200/2,8 is nerbländat till 5.6
50d exponerar konsekvent också mer i jämförelse med 40d och 5d.
 
Senast ändrad:
Det skulle vara intressant att se en jämförelse mellan 8,2 megapixel och 50D.
Misstänker att det är många som hoppade över 40D för att steget var för litet.

När du interpolerar upp 40d till samma upplösning som 50d.
Är det för att kunna ge en rättvis jämförelse mellan de olika utsnitten?
 
Vad har Canon pysslat med sen 40d kom...dom måste lagt alla utvecklingspengarna på fikabröd och en nya kaffemaskiner!!

Undra hur mkt bättre 5d mark 2 kommer vara sin föregångare...

Detta är första gången jag riktigt börjar fundera på ett byte till Nikon...d300 verkar helt enkelt vara en bätte kamera än 50d!?

/ M
 
Jag skulle bli överlycklig av en lika ingående jämförelse mellan "gamla" 5D och 50D. För mig står valet mellan en begagnad 5D och en ny 50D, men hittills imponerar inte 50D.

Autofokusen lär väl vara betydligt bättre än 5D, men menade du att även sökaren är bättre? Trots att 5D är fullformat och borde ha större och ljusare sökare?
 
Vad händer om vi jämför 5d med 50d.
Denna gång är 50d bildfil uppskärpt vilket gynnar bilder från både 40d och 50d
Man måste även här flytta sig långt in i bilden för att se ev skilnader, om de skulle ses i 24x36 bild - nej jag tror inte det, inte ens i en 45cm stor bild.
Men här ser man skilnad på upplösning, 5d kan förmedla mer detaljer.
först 50d
 

Bilagor

  • 50dU.jpg
    50dU.jpg
    47.1 KB · Visningar: 9,769
Senast ändrad:
och 5d med samma utsnitt, se det gråa fältet, där ses att 5d kan förmedla något högre upplösning
 

Bilagor

  • 5dU.jpg
    5dU.jpg
    50.2 KB · Visningar: 9,786
Varför verkar det vara så mycket mer kromatisk abberation med 50D? Hela bilden ser ju blålila ut.

Hur upplever du handhavandeskillnaden mellan 5D och 50D? Snabbhet, sökare, autofokus etc...
 
Avslutar därmed att samma sak hände vid denna lilla utvärdering som när jag jämförde 30d med 40d, skilnader finns men de är små, och när ses de.
Eller när vi jämförde 1dsmk3 med 5d och lät 12 personer tala om vilken bild som var tagen med vad, 8 personer kunde inte se skilnader på bilderna fast de var 45cm stora, 2 gissade rätt, 2 ansåg att bilden från 5d måste vara från 1dsmk3.
 
Senast ändrad:
Svar till Martin ovan, jag har inte kommit så långt, sökaren upplever jag bättre likaså lcd skärmen, den är riktigt bra.
det är inte kromatisk abberation du ser, det är estimeringsfel från Camera raw vid interpoleringen som sker.
 
Senast ändrad:
Så vad ska man ha 50D till om den är knappt bättre än 40D men kostar därefter?

Är också nyfiken på hur autofokusen är speciellt jämfört med 40D!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.