Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Hälsningar från Chicago

Jag har en kompis som sitter ensam på en tidningsmässa i Chicago som undrar över skilnaden på crop jämfört med 40d, han är fågelfotograf , så Anders här kommer en parabolantenn istället,antennhuvudet är pippin. 50d har högre upplösning än 40d. 50d exponerar konsekvent något mer än 40d, återkommer om känslighet senare.
80-200/2,8 is 200mm med stativ.

Tack för att du tar dig tid Micke. Å andra sidan vet jag ju att det här är det bästa du vet. Bildexemplet från parabolen säger mig inte så mycket, ser inte ut att vara den jätteskillnad jag hade räknat med. Men framförallt brustesterna får mig att baxna. Så här långt har jag tac vare dina tester bestämt mig för att behålla min 40 D och istället invänta ett 400 mm/4 IS från Canon.

Hälsningar från en ensam amatörfotograf som gillar att plåta fågel (fågelfotograf är att ta i) i hjärtat av Chicago (där 50 D ännu inte har släppts.
 
Bandning

Bra att du hårdkör kamerorna Risedal!

Är det bara jag som ser bandning på 50D?

Jag som Pentax K20D-snubbe är lite nyfiken på jämförelsen 50D - K20D... men det kanske är en Helt annan historia....

Ha det fint
 
ja det är stor skilnad mellan en 24x36 och APS sensor, 5d har nästan en 2.5 ggr större sensor.

Hur stämmer dessa 40D/50D-tester med de slutsatser man gjort i maratontråden "Fler pixlar ger inte alltid sämre bild" (som jag inte orkat läsa).

Kan man få en universell och kortfattad sammanfattning till varför 50D inte presterar bättre (så att jag kan vara besserwisser i samanhang med mindre påläst folk ;-)) ?
 
Jag som skulle sälja min 5D och köra 50D som andrahus till 5D mk II inför nästa bröllopssäsong.

Tror det blir till att behålla 5D som andrahus till den nya i stället, blir dessutom enklare då jag redan har den.
 
Bandningen är ju tydlig och det är bland det värsta jag vet. Brus är ok, men bandning är riktigt trist. Tänk, jag var oobservant och såg inte att det var 5D och 50D som provades och tänkte att: "jaha, i det testet ryckte 50D upp sig i jämförelse med 40D", men nej.

Helt klart intressant att se vad den nya 5D kan prestera. Då kanske en begagnad 5D kan var intressant.
 
Hur stämmer dessa 40D/50D-tester med de slutsatser man gjort i maratontråden "Fler pixlar ger inte alltid sämre bild" (som jag inte orkat läsa).

Kan man få en universell och kortfattad sammanfattning till varför 50D inte presterar bättre (så att jag kan vara besserwisser i samanhang med mindre påläst folk ;-)) ?

Mig veterligen blev det aldrig något konsensus i maratontråden du nämner. Glöm bara inte att 5D mot 50D inte är något som maratontråden handlade om eg. Det är ju två olika stora sensorer man jämför i fallet 5D vs 50D. Däremot är det ju inte rolig läsning att 50D står sig så pass dåligt mot 40D. Hade de varit "lika" så hade ju 50D varit ett steg framåt eftersom den innehåller fler pixlar. Men efter vad jag kan se och förstå här ibland risedals bilder och inlägg så har 50D tappat mot 40D vad gäller brus/ljuskänslighet. Tråkigt. Bådar inte så gott för 5D2 tycker jag...
 
Tack mikael för dina jämförelser!

Bytte upp mig från en 30D till 40D några veckor innan 50D släpptes,(enormt nöjd med det bytet) och var lite sur och på väg sälja 40D:n och byta till en 50D, men känner mindre panik göra det nu, ska avvakta mer tester och recensioner.

/B
 
Köpsuget försvann. 40D får duga. Visst vore det väl bra med AF-justering för ett antal objektiv men det får gå utan.
Undrar om det dröjer 18månader innan nästa modell kommer eller om det kommer en ny varje år i fortsättningen.
En beg. 5D kanske kan vara nåt för bildkvalitetens skull?
 
Mig veterligen blev det aldrig något konsensus i maratontråden du nämner. Glöm bara inte att 5D mot 50D inte är något som maratontråden handlade om eg. Det är ju två olika stora sensorer man jämför i fallet 5D vs 50D. Däremot är det ju inte rolig läsning att 50D står sig så pass dåligt mot 40D. Hade de varit "lika" så hade ju 50D varit ett steg framåt eftersom den innehåller fler pixlar. Men efter vad jag kan se och förstå här ibland risedals bilder och inlägg så har 50D tappat mot 40D vad gäller brus/ljuskänslighet. Tråkigt. Bådar inte så gott för 5D2 tycker jag...

Det är jämförelsen med samma sensoryta som jag menar.

Jag tillåter mig filosofera lite hur Canon tänker...
Dom vet ju forståss att kameranördar som oss snabbt gör korrekta jämförelser mot tidigare modeller och konkurrenter. Det går inte att lura en community som Fotosidan. Försöker man med det tappar man i förståss i trovärdighet. Nu är ju inte alla personer med i foto-communities.

Hur tänker då Canon ?
Vi måste komma med något nytt (det gäller alltid).
Vi måste klå tidigare modell och konkurrenter (det gäller alltid).
Vi klara nog bara av att klå konkurrenterna på pixel-fronten, vi drämmer till med 15 Mpix, det ser bra ut i specarna ?
Vi vässar brus-reduceringen för att dölja de problem som de mindre pixlarna skapar ?

Jag kommer att köpa 50D hursomhelst eftersom jag byter från 350D och värderar övriga förbättringar mot 40D.

Men frågan kvarstår, hur resonerar Canon ? Hur handskas med frågan kring trovärdighet (tänker på utlovade 1.5 stegs bättre ISO) ?

Sen kanske vi bör ha lite is i magen och invänta fler oberoende tester.
All ära till dig dock Risedal, som var först (i Sverige ?)
 
Senast ändrad:
Som sagt, det är en beta raw konverter som har använts.
Det kan hända att Capture one, lightroom, eller en uppdaterad ACR, osv klarar att räkna upp 50d'ns filer bättre. Vem vet?

Men jag håller med, vad är det för poäng att bombadera en APS sensor med så mkt pixlar?, känns som att det är fel väg att gå.
 
Som sagt, det är en beta raw konverter som har använts.
Det kan hända att Capture one, lightroom, eller en uppdaterad ACR, osv klarar att räkna upp 50d'ns filer bättre. Vem vet?

Men jag håller med, vad är det för poäng att bombadera en APS sensor med så mkt pixlar?, känns som att det är fel väg att gå.

Lite dålig smak i munnen får jag när jag tänker på G10 och 1/1.7" sensor med 15 Mpix. Även på kompaktfronten är jag i behov av uppgradering.
 
Tack för superintressant test!

Kan du inte testa att köra bilderna genom DPP istället för ACR, så får vi se skillnaden där?
 
Skal bli intressant att se om det gör någon skillnad när raw konverteraren blir stabil (dvs inte beta) och när första firmware-uppgraderingen till 50D kommit.

Det finns ju en risk att första serien av 50D inte är riktigt klara. Har ju varit uppe i den stora 50D tråden...


//Tomas
 
Kan du inte testa att köra bilderna genom DPP istället för ACR, så får vi se skillnaden där?
Även jag är mycket intresserad av hur resultatet blir om man använder den DPP som medföljer 50D istället för nya ACR 4.6 betan som har inofficiellt stöd för 50D. Jag har sett flera uttalanden om att denna betaversion av ACR inte fungerar bra med RAW-bilderna från 50D och att bättre resultat har erhållits med DPP - även om all brusreducering är avslagen i DPP.
 
Senast ändrad:
Om man tar jämförelsen mellan 40D och 50D så har ju samtidigt 50D högre upplösning, medan 40D-bilderna ser mer utsmetat,samma effekt som man får vid brusreducering. Jag provade att brusreducera 50D bilderna (de som var i början av tråden) i efterhand till samma skärpeintryck som 40D har och då ser 50D bilderna renare ut, dock med lite mer färgbrus.
 
Väldigt avslöjande test Mikael, det verkar som fler pixlar på samma yta inte är bättre i detta fallet i alla fall, det skulle vara intressant att se en jämförelse med ACR och DPP, jag har läst flera andra på DP som kommit fram till samma resultat som du med ACR (Lightroom), men fått betydligt bättre resultat med Canons DPP

/kent
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.