FlyerOne
Aktiv medlem
Sannolikt från marknadsföringsavdelningen......
Vad Canon fått 1.5 steg förbättring ifrån {för 50D över 40D} kan man väl fråga sig.
...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sannolikt från marknadsföringsavdelningen......
Vad Canon fått 1.5 steg förbättring ifrån {för 50D över 40D} kan man väl fråga sig.
...
På min (kalibrerade) skärm ser den vänstra bilden bättre (=naturligare) ut än den högra vad gäller vitbalans.Jag har tagit lite jpg och raw med 50d, jpg large med standardinställning.
Jag använder aldrig jpg från Canon då jag tycker det är ett jäkla gidder med en massa parametrar och att få till bilden så som jag vill ha den.Varken tonkurvor eller färgåtergivning blir optimal.
Till vänster jpg, till höger raw med en enkel justering av färgtemperaturen.
Vi skall sedan se på foton brus i himlen och jpg
Jpg till vänster.
På min (kalibrerade) skärm ser den vänstra bilden bättre (=naturligare) ut än den högra vad gäller vitbalans.
Lite dålig smak i munnen får jag när jag tänker på G10 och 1/1.7" sensor med 15 Mpix. Även på kompaktfronten är jag i behov av uppgradering.
Fujifilm har en ny variant på gång:Jag har en (sedan länge hädangången) Fujifilm F31fd, 6Mp. Jag är fortfarande förbluffad över dess hög-iso prestanda. Undrar när det kommer något liknande..?
Fotonbrus, jag har 30d, 40d och 5d, jag har aldrig vid 200iso sett sådana fulheter så tidigt i någon av kamerorna, hoppas det går fram.
D30, D60, och 10D gav alla silkeslen himmel vid ISO 100. 20D ger nästintill perfekta himlar vid ISO 100 (knappt märkbart sämre än 10D). Efterföljarna har jag inte testat, men efter att ha sett exempelbilder från både 30D och 40D känns det som det gått utför med brusnivåerna, och 50D är den värsta hittills.nej det menar jag inte, den enda kameran jag har sett som gav silkeslena himlar är canon 10d (eller hette den d10?)
Jag säger att av de Canonkameror jag har just nu så ses mer knaster i 50d än de andra .
30D har exakt samma sensor som 20D. Även samma Digic II-processor. Har inte märkt av någon skillnad i bildkvalitet dem emellan (i varje fall inte i RAW, som är det jag använder).20D ger nästintill perfekta himlar vid ISO 100 (knappt märkbart sämre än 10D). Efterföljarna har jag inte testat, men efter att ha sett exempelbilder från både 30D och 40D känns det som det gått utför med brusnivåerna, och 50D är den värsta hittills.
Kanske en smula OT:
Brusbilderna på 50 D ger det en indikation på hur bruset hade sett ut på 5dMKII om man plockat in 39 MP istället för 21 MP eller tänker jag fel?