photographer
Aktiv medlem
Skulle det inte vara en bra ide att stänga denna tråd ?
//Peter
//Peter
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skulle det inte vara en bra ide att stänga denna tråd ?
//Peter
Nej, det skulle vara en dålig idé. Den som inte är intresserad av ämnet behöver inte läsa tråden.Skulle det inte vara en bra ide att stänga denna tråd ?
Nej, det skulle vara en dålig idé. Den som inte är intresserad av ämnet behöver inte läsa tråden.
29 inlägg sedan igår lunch (och då har jag inte räknat er som är negativa till tråden), det kallar jag för en högst levande tråd.
/K
Äger ej någon 40-50D men ditt spektaktulära omdömme om skärmen, är intresant kan något vara fel på kameran. så väldigt många testare är lyriska över skärmen på Nikon-Sony som kom för mer än ett år sen. vid 2.5 tum var 230000pixlar okej. min KM5D har 115 pixlar men förstorar bara 4ggr Mvh.Bengt.Fråga till innehavare av både 50D och 40D:
Vid bildvisning på LCD-skärmen bakpå kameran, och med maximal zoomning, så frågar jag: ser bilden väsentligt skarpare ut än på 40D (förutsatt samma skarpa bild, samma Picture Style)? Annorlunda uttryckt: kan man bättre avgöra om skärpan sitter perfekt?
Diskussion: 50D har förvisso betydligt högre upplösning på LCD-skärmen än den är på 40D, men frågan är om man verkligen har nytta av den i max zoom-läge, eller om den interna renderingen i alla fall visar en sämre kvalitet än den verkliga bilden.
I LightRoom är bilden helt skarp i 1:1 utan uppskärpning. På 40D-skärmen ser bilden knivskarp ut utom i de 5 högsta zoom-lägena, men i högsta zoomläget ser bilden ut att vara direkt suddig, även då Picture Style står på Standard, och denna suddighet tycks mig vara betydligt större än den upplösning som 40D-skärmen har. Det föranleder mig att misstänka att högre skärmupplösning på skärmen inte kommer att vara till särskilt stor nytta vad gäller att avgöra om skärpan sitter perfekt?
Anmärkning: Visserligen plåtar jag bara RAW, men Picture Style påverkar hur bilden renderas på LCD-skärmen; det är därför jag blandar in den funktionen här. Jag har även prövat JPG för att se om det påverkar kamerans rendering, men det gör det knappast. Vad jag vill åt är förstås att på LCD-skärmen avgöra om skärpan sitter perfekt, eller om bilden behöver tas om.
Äger ej någon 40-50D men ditt spektaktulära omdömme om skärmen, är intresant kan något vara fel på kameran. så väldigt många testare är lyriska över skärmen på Nikon-Sony som kom för mer än ett år sen. vid 2.5 tum var 230000pixlar okej. min KM5D har 115 pixlar men förstorar bara 4ggr Mvh.Bengt.
Fråga till innehavare av både 50D och 40D:
Vid bildvisning på LCD-skärmen bakpå kameran, och med maximal zoomning, så frågar jag: ser bilden väsentligt skarpare ut än på 40D (förutsatt samma skarpa bild, samma Picture Style)? Annorlunda uttryckt: kan man bättre avgöra om skärpan sitter perfekt?
Diskussion: 50D har förvisso betydligt högre upplösning på LCD-skärmen än den är på 40D, men frågan är om man verkligen har nytta av den i max zoom-läge, eller om den interna renderingen i alla fall visar en sämre kvalitet än den verkliga bilden.
I LightRoom är bilden helt skarp i 1:1 utan uppskärpning. På 40D-skärmen ser bilden knivskarp ut utom i de 5 högsta zoom-lägena, men i högsta zoomläget ser bilden ut att vara direkt suddig, även då Picture Style står på Standard, och denna suddighet tycks mig vara betydligt större än den upplösning som 40D-skärmen har. Det föranleder mig att misstänka att högre skärmupplösning på skärmen inte kommer att vara till särskilt stor nytta vad gäller att avgöra om skärpan sitter perfekt?
Anmärkning: Visserligen plåtar jag bara RAW, men Picture Style påverkar hur bilden renderas på LCD-skärmen; det är därför jag blandar in den funktionen här. Jag har även prövat JPG för att se om det påverkar kamerans rendering, men det gör det knappast. Vad jag vill åt är förstås att på LCD-skärmen avgöra om skärpan sitter perfekt, eller om bilden behöver tas om.
En skillnad mellan 40D och 50D är att den inbäddade jpeg-filen i 40Ds råfil är enbart 1936x1288 pixlar medan den i 50Ds råfil är 4752x3168 pixlar. Troligtvis en förklaring att bilden i 40D är mjukare vid full inzoominig på kameraskärmen, förklarar nog oxå varför den är skarpare vid 5 steg mindre inzooming.
Bra, det var ungefär något sådant jag misstänkte. Fattas bara att någon verifierar det rent visuellt. Den där jpg-filen är väl en inbäddad fil som finns där i raw-filen även om man valt att bara ha ren raw utan någon jpg? Var hittade du uppgifter om storleken på denna "hemliga" fil för resp kamera?
PS: En liten lustighet är att om man plåtar sRAW, så kan man på kameran zooma in lika mycket som vid vanlig RAW, vilket klart indikerar att vad skärmen visar är inte det som ACR kommer att rendera, utan en helt separat preview.
Visst har du rätt om punkterna. Sony-Nikon har väl 640*480 och även nu 50D. Bra att du har uppmärksammat ett evt. problem Man vill veta vad man får när man går i köptankar.Mvh.BengtNja, något fel på skärmen är det nog knappast, utan det handlar mer om hur kameran renderar.
Vad gäller talen 230 000 resp 115 000 du nämner, så se upp: de avser inte alls pixlar, utan punkter! Var noga med den distinktionen! Det går åt 3 punkter för att bygga upp en pixel, och en äkta pixel innehåller alltid R,G,B. 230 000 punkter (som det är på 40D) kan låta mycket, men det är i själva verket bara 320x240 pixlar. Jämförelsevis, på en datorskärm om exvis 1920x1200 så avser dessa värden äkta pixlar och inte punkter.
I fallet 40D, kan man förstora 10 ggr jämfört med helbilden. Det betyder att man inte riktigt ser pixel för pixel (100%) utan det kommer matematiskt att motsvara 82% visning (alltså som om man hade 82% i Photoshop). Det betyder att 40D borde i princip (nästan) kunna visa bilder som avslöjar om bildskärpan är helt perfekt eller ej, om bara renderingen förmådde, vilket den uppenbarligen inte gör. Min fråga är således om Canon sett till att utnyttja den högre upplösningen i 50D-skärmen till att bättre kunna se skärpan ner till den nivå som objektivet förmår, vilket således skulle kräva en motsvarande förbättrad rendering.
Frångick man Camera raw och använde Nikons programvara så blev färgbruset än mindre , men det skedde också saker med ytorna till det sämreenligt det jag såg, vissa strukturer försvann."