Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
och så kom dpreview med sin test av 50d

We're by no means saying the 50Ds image quality is bad but it's simply not significantly better than the ten megapixel 40D. In some areas such as dynamic range and high ISO performance it's actually worse and that simply makes you wonder if the EOS 50D could have been an (even) better camera if its sensor had a slightly more moderate resolution.
 
och så kom dpreview med sin test av 50d

Alla som tvivlat på dina testmetoder istället för kameran har ju nu ännu en test att studera. Förfarandet verkar likartat. Sida 18:

RAW noise
Finally let's take a look a the raw output of the EOS50D next to the ten megapixel 40D. Removing any in-camera noise reduction and processing the images using Adobe Camera Raw (without NR) gives us the nearest thing to a 'level playing field' for assessing the relative noise levels of the two cameras' sensors. Despite the fact that the 50D is the newer camera it shows visibly more chroma and luminance noise than the 40D.
 
jag tror dom har läst fotosidan och denna tråd.

Jag kan bara återigen upprepa, spring inte benen av er för att köpa 50d om ni redan har en 40d, 40d bildkvalitet räcker långt.
 
Senast ändrad:
tack Bo och Thomas, förutom brus så stämmer även det ganska bra vad jag kom fram till angående synbar upplösning och när har vi nytta av den?.
Nu skall det bli spännande att läsa Kamera&Bilds recension. Av 50d alltså.
 
Senast ändrad:
tack Bo och Thomas, förutom brus så stämmer även det ganska bra vad jag kom fram till angående synbar upplösning och när har vi nytta av den?.
Nu skall det bli spännande att läsa Kamera&Bilds recension. Av 50d alltså.

Absolut - du har ju "bara" tittat på bildkvalitet men K&B tittar ju mycket på hur kameran är att jobba med: ergonomi, handhavande, skärm osv. Det är ju minst lika viktigt som bildkvaliteten. Idag duger ju egentligen alla kameror vad gäller den aspekten.
 
ja jag ser på bildkvalitet i första hand, eftersom både du och jag har liksom alla andra här på fotosidan exv olika stora händer,olika uppfattningar vad bra ergonomi är , hur och var knappar skall sitta osv.
 
Gött

Det var gött på sätt och vis. Sparat 12 lax men får å andra sidan vänta något år till på en modell i mellanklassen som jag kan vara nöjd med. Kör vidare med 1DII och 40D men satsar istället med gott samvete på ett 400/5,6 som komplement till övriga telen. Bra jobbat!
 
DP har kommit fram till samma resultat som du Mikael...
Grattis till ett föredömligt test, nu ser vi fram emot testet på 5DMk2

/kent
 
DP har kommit fram till samma resultat som du Mikael...
Grattis till ett föredömligt test, nu ser vi fram emot testet på 5DMk2

/kent

nu skall jag först ner till Sydafrika och jobba fram till 18/11 samt ha lite kul, besöka kåkstaden , mina vänner har precis fått en son, träffa storasyster Inga,(hon heter Inga och är chosa) dricka gott vin.
Jag hade förhoppningar om att 5dmk2 skulle komma innan dess men det sprack.
Hälsningar Mikael
 

Bilagor

  • sydafrika01.jpg
    sydafrika01.jpg
    29.9 KB · Visningar: 520
Jag håller med dig men det var väl nödvändigt (för Canon) med 15MP för att det skulle synas någon förhöjd upplösning överhuvudtaget.
Som Mikael redan har påpekat: när syns denna ökade upplösning, och när behövs den?

Rimligen borde större pixlar med samma "gapless"-teknik som 50D medföra mindre brus än 40D, vilket hade varit riktigt, riktigt bra. 40D anses ju av många vara bruskungen i klassen.

Canon anser uppenbarligen att de kommer att sälja fler kameror på specifikationen "flest pixlar i klassen" än på "lägst brus i klassen".
 
Som Mikael redan har påpekat: när syns denna ökade upplösning, och när behövs den?

Rimligen borde större pixlar med samma "gapless"-teknik som 50D medföra mindre brus än 40D, vilket hade varit riktigt, riktigt bra. 40D anses ju av många vara bruskungen i klassen.

Canon anser uppenbarligen att de kommer att sälja fler kameror på specifikationen "flest pixlar i klassen" än på "lägst brus i klassen".

Om man analyserar Risedals testbilder på bildnivå så vinner 50D båda dessa 'grenar' i aps-c klassen.
 
Som Mikael redan har påpekat: när syns denna ökade upplösning, och när behövs den?

Rimligen borde större pixlar med samma "gapless"-teknik som 50D medföra mindre brus än 40D, vilket hade varit riktigt, riktigt bra. 40D anses ju av många vara bruskungen i klassen.

Canon anser uppenbarligen att de kommer att sälja fler kameror på specifikationen "flest pixlar i klassen" än på "lägst brus i klassen".

Ferrai mer Hp/Mp, BMW mindre brus.

//Peter
 
Om man analyserar Risedals testbilder på bildnivå så vinner 50D båda dessa 'grenar' i aps-c klassen.

Jag vet inte det, jag lägger gärna upp bilderna igen.
Två utsnitt från det som motsvarar 12800iso, båda bilderna och exakt samma förfarande i Camera Raw cs4.
Brusreducering avstängd i camera raw, 40d bildfil uppräknad till samma storlek som 50d.
Dessa filer delas återigen gärna ut så var och en kan få göra sina egna små tester.
Oavsett om nu både jag och Askey har fel och du har rätt Bengt så kan vi väl vara överens om att skilnaden är inte påtaglig-eller hur.

Här första kameran
 

Bilagor

  • 40d.jpg
    40d.jpg
    68.6 KB · Visningar: 396
Senast ändrad:
Jag vet inte det, jag lägger gärna upp bilderna igen.
Två utsnitt från det som motsvarar 12800iso, båda bilderna och exakt samma förfarande i Camera Raw cs4.
Brusreducering avstängd i camera raw, 40d bildfil uppräknad till samma storlek som 50d.
Dessa filer delas återigen gärna ut så var och en kan få göra sina egna små tester.
Oavsett om nu både jag och Askey har fel och du har rätt Bengt så kan vi väl vara överens om att skilnaden är inte påtaglig-eller hur.

Här första kameran

Av de blåa bruset i bildernas överkant så skulle jag tippa att båda är från 40D...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.