Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi talar om subtila skilnader, den enda slutsats jag kan dra är att både Camera Raw och DPP har lättare att tolka den signalnivå mer rätt djupare ner i skuggan från 40d dvs med mindre färgbrus och högre detaljnivå hos nu 40d, än där dina detaljer finns som har fått mer ljus och där 50d ger något bättre detaljåtergivning vilket kan ses dina exempel vilket jag också har fått fram och kan verifiera.

Jag vill alltså att du går in ännu djupare i skuggan/svarta för att se om du får en skilnad och nu till 40ds fördel. Vi talar alltså signalnivå som kan tolkas fram av din programvara.

Ok, har gjort som du vill, men "efter eget huvud" för jag tyckte det var intressantare så. Först och främst, jag har använt bilderna IMG_5987 (40D) och IMG_5993 (50D) som uppenbarligen är tagna med 17-55/2.8 IS (som är en mkt fin glugg, jag har den själv) på 35 mm exponerat efter 250/5.6 på ISO 100.

PROCEDUR:
Öppnat i Camera RAW 4.6 med +2 stegs exponering (för att lättare se det mörka, men högdagrar fräter förstås ut). Standard default för Brightness +50 och Contrast +25. Sharpening 25/1/25/0 (vilket är en tämligen mild uppskärpning). Allt annat noll utom följande:

40D: Color Noise Reduction 4.
50D: Color Noise Reduction 8.
(Det var helt uppenbart att 50D behöver mycket mer än 40D)

Öppnade så bilden i PS. Därefter har jag balanserat svärtan på båda genom att dra lite i Curves längst ner för att få dem så pass lika jag förmådde (dels composite och någon enskild kanal.)

Slutligen samplade jag ner 50D till storleken för 40D (bicubic förstås). Detta pga att jag ser det som att de många pixlarna i 50 i praktiken på en utskrift kommer att antingen samplas ner eller få mindre utsträckning på pappret än för 40D.

Slutligen, gör save for web jpg quality 90, vilket kommer att embedda sRGB, så att alla som har Mac kommer att se rätt färger.
--

Sammanfattningsvis håller jag helt med om att 50D har ett värre brus så här långt ner (men högre upp verkar den ha en annan bättre karakteristik). Jag själv misstänker mycket starkt att det där är MYCKET beroende på olika RAW-konverterare, och både Nikon och Canon har tyvärr alltför mycket som de hemlighåller och inte låter Adobe ta del av.

Vad jag ser: Jo, helt klart att 50D har högre upplösning. Se exvis högst upp till vänster; nån slags text där. röd text på gula burken högst upp är mer markerad/avgränsad (kan inte läsa texten). Beckers röda halvcirkel-logga är mer röd på 50D. Texten på blå burken kl 16 i bilden har också mer detaljer och färg än 40D. plakatet uppe tillhöger har också mer detaljer på 50D. Men det är ett vasst brus, trots hög reducering. Å andra sidan kan man invänd att 40D är mer flammig -- se exvis den vita "skivan" (eller vad det är för nåt) kl 09, eller väggen bakom; 40D har mjukare men mer flammigt brus.

Nettoresultat: Tja... Tycks helt klart att 50D ger mer detaljer och bevarar färg på smågrejer. Men, ... jag skulle vilja se att ACR förbättrades. Att optimera brusreduceringen kan jag ju alltid göra, för det kan jag skapa en egen default i LR (när den senare stödjer 50D), men jag har absolut ingen lust att hålla på och ratta kurvor för att få färgbalans i det mörka -- den tiden har jag inte.

Överst 50D, Underst 40D
 

Bilagor

  • 50D_ec2_cn8_c_down_90.jpg
    50D_ec2_cn8_c_down_90.jpg
    85.7 KB · Visningar: 616
  • 40D_ec2_cn4_c_90.jpg
    40D_ec2_cn4_c_90.jpg
    82.9 KB · Visningar: 615
Senast ändrad:
Tack macrobild för dina tester av skillnaden mellan 40D och 50D jag uppskattar den verkligen. Har även följt diskussionerna i andra trådar om skillnader mellan olika "kanonkameror". Alla kameror är ju bra. Eller är det nån av Canons SLR-kameror som är dålig?
Alla har ju sin egen referens. Några vill alltid ha det senast, en del är ute efter pris/presanda och några är ute efter den bästa kameran som ekonomin tillåter. Sedan finns det ju några som tycker det är kul att diskutera för diskuterandets skull.
Själv tillhör jag pris/prestanda-kategorin. Vill ha en bra kamera, är privilegierad att kunna köpa den prosumerkamera jag vill, men tycker inte att det är värt att att gör det. Då uppskattar man kamerasamlare mycket. Man kan skapa sig en uppfattning om för o nackdelar och kan bestämma när det är dags att byta upp sig.
/Lars
 
Uppe tidigt och på väg till Göteborg, ja bildmässigt är det små skilnader vi talar om enligt min mening.Handhavarmässigt , nya funktioner etc så har 50d ett par stycken som är bra jämfört med 40d liksom 40d har över 30d osv.
Trevlig helg
Mikael
 
Sammanfattning?

Med risk för att verka tjatig så några 100%-urklipp ur Mikaels bilder igen ;-)

Här har jag räknat upp 40D till 15MP. På första bildparet ingen brusreducering och ingen skärpehöjning i ACR. Allt nollställt så även kontrast, offset och kurvorna lika (black=0). 50D är minskad 0,35 steg för att exponering skulle bli så lika som möjligt. Sen över till PS och efter uppräkning av 40D har bägge 15MP-bilderna fått samma skärpehöjning (100% radie 0,5) men i sista bildparet har färgen brusreducerats lika i ACR innan PS och sen har exponeringen ökats 5 steg och skärpan har höjts i 40D-bilden något extra så att man ser ungefär samma brus i bägge.


1:a bilden i varje par är 50D.
Döm för er själva. Avgörande skillnader?

Men jämförelsen längst ned på sidan 70 kanske måste vägas in:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=98125&page=70
 

Bilagor

  • Bild 5.jpg
    Bild 5.jpg
    12.1 KB · Visningar: 550
  • Bild 6.jpg
    Bild 6.jpg
    11.9 KB · Visningar: 548
  • Bild 13.jpg
    Bild 13.jpg
    16.1 KB · Visningar: 556
  • Bild 12.jpg
    Bild 12.jpg
    15.6 KB · Visningar: 558
Uppe tidigt och på väg till Göteborg, ja bildmässigt är det små skilnader vi talar om enligt min mening.Handhavarmässigt , nya funktioner etc så har 50d ett par stycken som är bra jämfört med 40d liksom 40d har över 30d osv.
Trevlig helg
Mikael

Tackar för det stora arbetet du nedlagt. Förvånande vad mycket 40D klarde av igentligen. Bilderna vid 12800 iso, att det går att läsa(nästan). Som jag ser det nådde Canon en topp här med 40D. Nikon 300 dök upp med sin fina renhet. Och tog över uppmärksamheten fullständigt.Många anade nog inte fullt ut vad 40D kunna mäckta med. Foto med nilsson i spesten märkte det givetvis i den bästa testen hitils. Dom fem semi-prov för en tid sen. Det är denna fina topp som 50D fick brottas med. och dessutom 5mp +. Vi är så många,många som vill ha mycke Mpixlar. Jobbigt detta att skillnaderna inte är större. Men kanske vid en vanlig lanskapsbild iso 400 jpeg A3+ Där kan nog dom extra pixlarna komma till sin rätt. Sen kan man undra varför inte Nikon D90 hakar på 40D-50D fantastiska fokusprestaanda det lockar ju köpare. Vänligen.Bengt
 
Hej från Götet.
Jag väntar nu på 5dmk2 att jämföra med min 5d
Om det finns intresse så lägger jag gärna ut bilder från de två så var och en kan bilda sig en uppfattning om skilnad i bildkvalitet.
 
Hej från Götet.
Jag väntar nu på 5dmk2 att jämföra med min 5d
Om det finns intresse så lägger jag gärna ut bilder från de två så var och en kan bilda sig en uppfattning om skilnad i bildkvalitet.
Jag tror att intresset är väldigt stort. Jag äger ingen Canon men skulle tycka en sådan jämförelse vara väldigt spännande. 5D håller väl stången rätt bra än idag jämfört med nyare modeller.
 
FotoVideo har inbyteskampanj med annons på Fotosidan. "Byt in din 40D mot 50D och betala 8000kr emellan"!

Just en snygg deal...

/K
 
FotoVideo har inbyteskampanj med annons på Fotosidan. "Byt in din 40D mot 50D och betala 8000kr emellan"!

Just en snygg deal...

/K

Ojdå. Jag fattade fel och trodde man skulle betala 4000kr för att byta och då tvekade jag ändå haha... Ser att man ändrat utformningen av annonsen för innan var den nog mer tvetydig.
 
Hej från Götet.
Jag väntar nu på 5dmk2 att jämföra med min 5d
Om det finns intresse så lägger jag gärna ut bilder från de två så var och en kan bilda sig en uppfattning om skilnad i bildkvalitet.

Mycket spännande och trevligt. Men tag lite rast bort i mellanåt. Vi blir för bortskämda.Vänl.Bengt
 
Mikael R

Ja det skulle vara super att få titta närmare på råfiler från bägge på samma motiv som t ex uthuset. Vi får hoppas att det är större skillnad på 5D/5Dmk2. Det finns ju större chans att vi har bättre skillnad eftersom modellerna skiljer sig mer i tid än 40D/50D. Men det finns dock en liten risk att det återigen blir en avvägning mellan dynamik och krominansupplösning... Men skulle det visa sig att en nedräknad 5Dmk2-fil får märkbart lägre brus än motsvarande 5D. Ja då springer nog fler och handlar mk2:an

Skriver du en rad här när du startat den andra tråden Mikael?

Tack än en gång.
 
Senast ändrad:
FotoVideo har inbyteskampanj med annons på Fotosidan. "Byt in din 40D mot 50D och betala 8000kr emellan"!

Just en snygg deal...

Lägsta priset på EOS 50D som jag hittar nu är 11000. Lägsta priset på 40D är 7600.

Vill någon betala mer än halva nypriset (3800) för en 40D?

11000 - 3800 = 7200.

Då ser det kanske inte ut som en helt usel affär att betala 8000 hos Fotovideo? Man slipper ju strulet med att annonsera och sälja sin 40D. (Visst det kan vara värt det för en del.) Dessutom köper man sin 50D hos en välrenommerad firma.
 
Bästa köp är nog då en begagnad 40D för 3800:- alla kategorier om man hittar en.

PMD skrev

"Vill någon betala mer än halva nypriset (3800) för en 40D?"

MVH
Lennart
 
Lägsta priset på EOS 50D som jag hittar nu är 11000. Lägsta priset på 40D är 7600.

Vill någon betala mer än halva nypriset (3800) för en 40D?

11000 - 3800 = 7200.

Då ser det kanske inte ut som en helt usel affär att betala 8000 hos Fotovideo? Man slipper ju strulet med att annonsera och sälja sin 40D. (Visst det kan vara värt det för en del.) Dessutom köper man sin 50D hos en välrenommerad firma.

Om jag hade köpt en 40D i vintras för 10500 - 11000kr så hade jag nog värderat den till mer än 3800...

FotoVideo:s affärside vänder sej till kunder som dej som tar den enkla vägen och tycker att det är för mycket strul att sälja privat.

Alla är vi olika.

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.