Vi talar om subtila skilnader, den enda slutsats jag kan dra är att både Camera Raw och DPP har lättare att tolka den signalnivå mer rätt djupare ner i skuggan från 40d dvs med mindre färgbrus och högre detaljnivå hos nu 40d, än där dina detaljer finns som har fått mer ljus och där 50d ger något bättre detaljåtergivning vilket kan ses dina exempel vilket jag också har fått fram och kan verifiera.
Jag vill alltså att du går in ännu djupare i skuggan/svarta för att se om du får en skilnad och nu till 40ds fördel. Vi talar alltså signalnivå som kan tolkas fram av din programvara.
Ok, har gjort som du vill, men "efter eget huvud" för jag tyckte det var intressantare så. Först och främst, jag har använt bilderna IMG_5987 (40D) och IMG_5993 (50D) som uppenbarligen är tagna med 17-55/2.8 IS (som är en mkt fin glugg, jag har den själv) på 35 mm exponerat efter 250/5.6 på ISO 100.
PROCEDUR:
Öppnat i Camera RAW 4.6 med +2 stegs exponering (för att lättare se det mörka, men högdagrar fräter förstås ut). Standard default för Brightness +50 och Contrast +25. Sharpening 25/1/25/0 (vilket är en tämligen mild uppskärpning). Allt annat noll utom följande:
40D: Color Noise Reduction 4.
50D: Color Noise Reduction 8.
(Det var helt uppenbart att 50D behöver mycket mer än 40D)
Öppnade så bilden i PS. Därefter har jag balanserat svärtan på båda genom att dra lite i Curves längst ner för att få dem så pass lika jag förmådde (dels composite och någon enskild kanal.)
Slutligen samplade jag ner 50D till storleken för 40D (bicubic förstås). Detta pga att jag ser det som att de många pixlarna i 50 i praktiken på en utskrift kommer att antingen samplas ner eller få mindre utsträckning på pappret än för 40D.
Slutligen, gör save for web jpg quality 90, vilket kommer att embedda sRGB, så att alla som har Mac kommer att se rätt färger.
--
Sammanfattningsvis håller jag helt med om att 50D har ett värre brus så här långt ner (men högre upp verkar den ha en annan bättre karakteristik). Jag själv misstänker mycket starkt att det där är MYCKET beroende på olika RAW-konverterare, och både Nikon och Canon har tyvärr alltför mycket som de hemlighåller och inte låter Adobe ta del av.
Vad jag ser: Jo, helt klart att 50D har högre upplösning. Se exvis högst upp till vänster; nån slags text där. röd text på gula burken högst upp är mer markerad/avgränsad (kan inte läsa texten). Beckers röda halvcirkel-logga är mer röd på 50D. Texten på blå burken kl 16 i bilden har också mer detaljer och färg än 40D. plakatet uppe tillhöger har också mer detaljer på 50D. Men det är ett vasst brus, trots hög reducering. Å andra sidan kan man invänd att 40D är mer flammig -- se exvis den vita "skivan" (eller vad det är för nåt) kl 09, eller väggen bakom; 40D har mjukare men mer flammigt brus.
Nettoresultat: Tja... Tycks helt klart att 50D ger mer detaljer och bevarar färg på smågrejer. Men, ... jag skulle vilja se att ACR förbättrades. Att optimera brusreduceringen kan jag ju alltid göra, för det kan jag skapa en egen default i LR (när den senare stödjer 50D), men jag har absolut ingen lust att hålla på och ratta kurvor för att få färgbalans i det mörka -- den tiden har jag inte.
Överst 50D, Underst 40D