elbe
Avslutat medlemskap
Raw i det som motsvarar exponering 12800iso. Brusreducering 0 , skärpning 0.
Uppskärpta i PS likvärdigt
Jag vänder nu på frågan istället. Vad ser Du? Här två bilder exakt framtagna på samma sätt i DPP med en så bra vitbalansering som möjligt, detta är svårt pga pipettens snäva uttag.Kommer man snett blir RGB balansen helt olika och det gäller bägge kamerorna.
40d bildfil uppräknad till 50d bildfilsstorlek .
Nu lämnar jag tråden då jag har visat med bilder eventuella skilnader som jag tycker mig se från de två, nu är det upp till dig själv att kolla vidare.
avslutar med två utsnitt lika stora i 100%
Jag ser två mycket likvärdiga resultat där blåbruset är lite mindre i den ena bilden som då följdaktligen bör representera 50D. Det mindre blåbruset kanske beror på en lägre förstärkning av den blå kanalen och/eller skillnader i bayerfiltren. De kan kanske oxå är de som ger upphov till 50Ds lite varmare utseende. Men om de här finns det säkert många som vet bättre och de ska bli väldigt intressant att se vad astrosurf kommer fram till.
Först ett litet perspektiv på de hela. Detta test ser jag enbart som ett test att leta reda på skillnader i brus och upplösning mellan kamerorna och för att se dessa skillnader så behövs alltså ordentliga djupdykningar i Mikaels uthus och riktigt rota ända ner i de mörkaste mörka hörnen...inget man sysslar med som "vanlig" fotograf precis. Sen att utmana bruskungen i semipro-APC-klassen i grenen rå-format, 40D enligt FOTO, med en kamera som har 50% fler pixlar på samma yta kan inte vara lätt, vilket Mikaels tester visar att det heller inte varit.
De jag ser brusmässigt är att 50D har en liten fördel och om man skalar ner 50D till 40Ds storlek så blir fördelen lite större. Upplösningsmässigt ses också en liten fördel med 50D. Skillnaden är inte stor men den finns där och kanske hjälper mest vid beskärningar och stora utskrifter.
I råfilen hittar man däremot inte de 1-1,5 steg som marknadsföringen pratar om och observera att Canon, vad jag vet, inte definierat var dom där stegen ska finnas. Jag tror däremot hittar man nog dom stegen vid jpeg-fotografering med en bättre brusreducering i kameran på beskostnad av upplösning...räcker ändå bra till renare högisoutskrifter upp till A4 skulle jag tro.
Tycker själv att det är starkt gjort av Canon med 50D att "vinna" kampen mot 40D även om "segern" sker på målfoto, som Mikael med sina tester i denna tråd visat. En ny bruskung i APS-C-klassen är min slutsats. Sen kan man alltid diskutera nyttan med "pixelracet" men för de finns det en annan tråd att resonera i. Vill man ha en avsevärt bättre bildkvalitet är det bara nästa sensorstorlek som gäller.
Slutligen vill jag säga att inga steg mellan modellerna 10D, 20D/30D, 40D har varit stora bildkvalitetmässigt så varför skulle nästa steg upp till denna 50D vara de?
Skriver man inte ut större bilder än A4 räcker 10D fortfarande.
Min egen högst personliga tolkning och åsikt.
/Leif
Senast ändrad: