Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken "genväg", No thx!
Sej vad de ser, bara; eller via Jpeg:en

Nu har jag hittad andra ställen som visar 50D´s förmåga att visa pluss OCH minus...
Time out Mikael!

nej, var och en skall kunna skaffa sig en egen uppfattning.Har jag nu gjort om testet så skall bild visas likt väl med högdagerprioritet avslagen
han inte kolla vad för sida de två bilderna ligger på , är det något galet jämfört med wikisend ? hittade sidan när jag googlade.
Länka gärna de andra sidorna.
 
Senast ändrad:
Skiljer sig Canons HTP mot Nikons Active D-Lightning?

Beroende på valt läge i Active D-Lightning så kan även exponeringen påverkas. Utöver detta så är det bara olika kontrastkurvor som läggs på.....Vad jag menar är att kameran minskar exponeringen i de mer kraftigare lägena för att minska risken för brända högdagar och sedan lyfts lågdagarna.....Dessutom går det att i Nikons egna programvara ändra läge eller till och med slå av funktionen (men aldrig slå på en avslagen ADL) Givetvis går det inte att slå av den och samtidigt återställa exponeringen......

Så här kommer 10000 kronors frågan: Funkar HTP annorlunda?

Hur hämtar man ut pengarna? Sätt in på mitt konto:)
Från: http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests/noise/noise-p3.html
kan man läsa:
"By the way, underexposing at lower ISO is precisely what Canon cameras do in the raw data when Highlight Tone Priority (HTP) is enabled; and what Nikon cameras do when Active D-Lighting (ADL) is enabled. Instead of using the ISO gain set by the user, the camera uses a lower ISO (but exposes with the indicated aperture and shutter speed), effectively underexposing the image; this provides more highlight headroom. In post-processing, the image data can be brought back up while preserving the highlights with a modified tone curve in higher exposure zones. The place where image quality suffers is in shadows at lower ISO, precisely as the above quantitative model predicts."

Andra sajter vet att berätta att även om de är likartade, så är tekniken något olika. Grundprincipen är dock densamma.

Det som verkar lite skumt i det du skriver är att det skulle gå att stänga av den efteråt i efterbehandlingen? Har man väl exponerat efter den så är rådata vad det är, och det kan man aldrig göra "undo" på. Kurvan kan man dock alltid knixa till i efterhand.
 
nej, var och en skall kunna skaffa sig en egen uppfattning.Har jag nu gjort om testet så skall bild visas likt väl med högdagerprioritet avslagen
han inte kolla vad för sida de två bilderna ligger på , är det något galet jämfört med wikisend ? hittade sidan när jag googlade.
Länka gärna de andra sidorna.

Skicka inte mej bara. Skicka så alla kann verdera; om så behövs.

Jag har nog av information ( som jag kann verdera). Nu väntar jag på vad dina kolleger; Bob A. och Phil A. Har att seja.
Sov gott!
/Erik J
 
försöker få upp rawfilerna från omtagning 12800iso
mitt resultat blev så här med DPP och vitbalansering mot samma punkt i gråkortet, brusreducering 0 skärpa 0 samt lika omhändertagna i PS med samma uppskärpning USM 100.1.1 40d uppräknad till 50d filstorlek.

(Se bilderna på http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1226214&postcount=1005)

Det jag finner lite skumt och lite "otrevligt" är att färgtonerna är så olika! "Ska de va på detta viset"?

T.ex mittersta fältet ovanför 18 mm. 50D är cyan, 40 ljusblå. Eller se rutan längs ner till höger! Grönt resp grått! Det känns som att det hela ligger väldigt långt ifrån ett kalibrerat flöde -- så där stora skillnader får det väl inte vara i en produktion? Finns det någonting i behandlingen/proceduren som gör att man heller inte kan förvänta sig likhet i färg?
 
Mikael Risedal. Eller skall jag säja snälla; som du brukar?

I denna +60 sidors långa tråd har du mottagit frågor; från "dumma och smarta".
Inte har jag sett att dessa frågor har blivit mött av dej med ett svar; annat enn buuuu, eller i bästa fall ett svar som inte tillhör frågan.

Vilken "sak" diskuterar du som inte jag gör?
Varför kör du på som du gör?
Varför har alla andra med erfaring av 50D annat syn enn du har?
Varför tror jag din ursaäkt ang HTP är mer enn "trötthet" ?( en fråga som månne jag borde besvara.....)

Skylla marknaden för att villseleda ovätande fotografer?

Sluta nu! Dina ovätenskapliga tester måsste innom kort ställas mot professionella fotografer, som kan dokumentera skillnader,

Engagement har du; det skall du ha honnör för!

Nu tar jag en LAPHROIGH; eller två :D
 
Mikael Risedal. Eller skall jag säja snälla; som du brukar?

I denna +60 sidors långa tråd har du mottagit frågor; från "dumma och smarta".
Inte har jag sett att dessa frågor har blivit mött av dej med ett svar; annat enn buuuu, eller i bästa fall ett svar som inte tillhör frågan.

Vilken "sak" diskuterar du som inte jag gör?
Varför kör du på som du gör?
Varför har alla andra med erfaring av 50D annat syn enn du har?
Varför tror jag din ursaäkt ang HTP är mer enn "trötthet" ?( en fråga som månne jag borde besvara.....)

Skylla marknaden för att villseleda ovätande fotografer?

Sluta nu! Dina ovätenskapliga tester måsste innom kort ställas mot professionella fotografer, som kan dokumentera skillnader,

Engagement har du; det skall du ha honnör för!

Nu tar jag en LAPHROIGH; eller två :D

Du verkar ha tagit 10 glas.

Jag kan också ha åsikter om Risdals sätt att uttrycka sig mot folk men hans kompetens är svår att säga emot. Eller är du ett troll?
 
Mikael Risedal. Eller skall jag säja snälla; som du brukar?

I denna +60 sidors långa tråd har du mottagit frågor; från "dumma och smarta".
Inte har jag sett att dessa frågor har blivit mött av dej med ett svar; annat enn buuuu, eller i bästa fall ett svar som inte tillhör frågan.

Vilken "sak" diskuterar du som inte jag gör?
Varför kör du på som du gör?
Varför har alla andra med erfaring av 50D annat syn enn du har?
Varför tror jag din ursaäkt ang HTP är mer enn "trötthet" ?( en fråga som månne jag borde besvara.....)

Skylla marknaden för att villseleda ovätande fotografer?

Sluta nu! Dina ovätenskapliga tester måsste innom kort ställas mot professionella fotografer, som kan dokumentera skillnader,

Engagement har du; det skall du ha honnör för!

Nu tar jag en LAPHROIGH; eller två :D

Du har rätt i din kritik att jag kan köra på, vara burdus, men kom gärna med konstruktiv kritik.Förutom en bild där jämförelsen inte var giltlig, så precisera vad du menar.

Vad det gäller högdagerprioritet så får jag skylla på trötthet, eftersom jag själv för mer än ett år sedan visade just skilnaderna med bilder i tråden om 40d här på fotosidan, beskrev vad som hände. Trötthet eller att minnet börjar svika.
Du kan göra en sökning här på fotosidan.

Att du kallar det ovetenskapliga tester får stå för dig, i vilket annat testsammanhang kan du själv ta del och kontrollera resultatet?
Sedan vet jag inte vad du menar med professionella fotografer, jag har varit yrkesverksam fotograf i 24år, oavsett det så är väl vitsen att andra intresserade kan ta del och just komma med kritik om något är bristfälligt.
 
Senast ändrad:
Vilka åsikter har du i frågan 40D/50D,?

Troll? Är det personer som ställer frågor? (Obekväma m.a.o.)

Troll är en person som diskuterar på forum men kanske inte är helt seriös, vilket är lätt att tycka om dina inlägg.

Ingen har menat att 50D är en dålig kamera men jag tycker att förbättringarna är för små för oss med 40D att det ger anledning att byta. Och bildkvalitetsmässigt tja, hugget som stucket.
 
Jag blir så jävla trött på kommentarer som denna, kamerorna är båda mycket bra...
Jo, det var det jag försökte få fram med min lite ironiska kommentar, men den ironin föll tydligen pladask på hälleberget.

Men faktum kvarstår: I denna tråd har allt tillgängligt, eller åtminstone allt applicerbart i kameraväg stressats till max och lite till. Följaktligen ser ju alla bilder, förstorade till 100% eller ännu värre, fullkomligt för jävliga ut. Risken torde vara ungefär lika många procent att åtminstone några trådläsare glömmer att både den 40D jag själv har, som jag tycker fungerar utmärkt, och säkert denna 50D, som jag inte har provat, duger alldeles utmärkt till att fotografera med. Även om de inte "duger" att testa med gaspedalen trampad genom golvet.

Men min kommentar hade ju i alla fall det goda med sig att den person som visat bevis på hur odugliga de är inflikade att de faktiskt är mycket bra också. Kan vara bra i tillnyktrande syfte.
 
Troll är en person som diskuterar på forum men kanske inte är helt seriös, vilket är lätt att tycka om dina inlägg.
.

Jaha. Ditt tycke plasserar mej bland dina "troll". Varför?
Är det mina frågor somn det är fel på?

Dina åsikter efterlyste jag; var är dom? Har du inga, är det helt OK; men då måsste du oxå hålla tyst.
Mena eller fråga är ett minimum!
 
Jo, det var det jag försökte få fram med min lite ironiska kommentar, men den ironin föll tydligen pladask på hälleberget.

Men faktum kvarstår: I denna tråd har allt tillgängligt, eller åtminstone allt applicerbart i kameraväg stressats till max och lite till. Följaktligen ser ju alla bilder, förstorade till 100% eller ännu värre, fullkomligt för jävliga ut. Risken torde vara ungefär lika många procent att åtminstone några trådläsare glömmer att både den 40D jag själv har, som jag tycker fungerar utmärkt, och säkert denna 50D, som jag inte har provat, duger alldeles utmärkt till att fotografera med. Även om de inte "duger" att testa med gaspedalen trampad genom golvet.

Men min kommentar hade ju i alla fall det goda med sig att den person som visat bevis på hur odugliga de är inflikade att de faktiskt är mycket bra också. Kan vara bra i tillnyktrande syfte.

Tack vor herre!
Ironi skall man akta sej för på FS. Konstig nog att inte fotografer kann ascosiera (eller hur det skrivas på Svenska)

Jag är nykter nu; i morgon är jag i bakrus; akta er!!
 
Vilken "genväg", No thx!
Sej vad de ser, bara; eller via Jpeg:en

Nu har jag hittad andra ställen som visar 50D´s förmåga att visa pluss OCH minus...
Time out Mikael!

Raw i det som motsvarar exponering 12800iso. Brusreducering 0 , skärpning 0.
Uppskärpta i PS likvärdigt

Jag vänder nu på frågan istället. Vad ser Du? Här två bilder exakt framtagna på samma sätt i DPP med en så bra vitbalansering som möjligt, detta är svårt pga pipettens snäva uttag.Kommer man snett blir RGB balansen helt olika och det gäller bägge kamerorna.
40d bildfil uppräknad till 50d bildfilsstorlek .

Nu lämnar jag tråden då jag har visat med bilder eventuella skilnader som jag tycker mig se från de två, nu är det upp till dig själv att kolla vidare.
avslutar med två utsnitt lika stora i 100%
 

Bilagor

  • 40d.jpg
    40d.jpg
    64 KB · Visningar: 388
Senast ändrad:
Lite synd att den här tråden har fokuserat så mycket på iso bruset i kameran. Jag skulle vilja se mer genomförliga tester med andra saker i kameran. AF:en har jag bara läst lite om att den verkar snabbare, men just inget större test.

En annan har just aldrig fotat över is800 så för egen skull så spelare 6400 eller högre någon som helst roll.


För en egens del så är man ute efter en kamera som är bättre än 400:an.
Snabbare AF, bättre iso hantering, bättre skärm (kan 40D erbjuda det? inget påhopp på kameran eller försvar till 50D, bara undrar.)

Sen kommer ju det är med AF adjustment, helt värdelöst om linserna funkar. Men guld värt när man behöver det. Liveview med en skärm som är lite sisådär är ju ingen höjdare heller.


Jag tycker det är fortfarande en svårt val även om det är glasklart för andra. Kanske bara jag som är i den här sitsen?
 
Hmm... Är du säker? Enligt mina anteckningar så har den INTE påverkat RAW, men däremot så drabbas man likt förbannat av att tiden förlängs till den dubbla innan en ny bild kan tas! Mina tester indikerade att RAW-bilden blev opåverkad, men eftersom bilden kan sparas med både RAW och JPG samtidigt (även om jag aldrig gör så) så gör nog kameran den där proceduren vare sig det behövs (för jpg) eller ej.

Har du själv verkligen sett att det påverkar?
Kan du ange någon referens?

Jag gjorde två svartexponeringar (locket på) med manuell inställning på 2 s, bl 3,5, ISO400, RAW med respektive utan brusreducering för lång exponeringstid och det är skillnad på histogrammen i DPP och tar man in bilderna i PS och kör autokontrast på dom så syns en rätt så stor skillnad. Om dessa skillnader är tillfälliga eller varaktiga behöver man nog fler prov för att utröna.
 
Dom borde ha släppt en 40DX med den nya skärmen + microjustering.Hade varit smartare tycker jag. Lättare med passande objektiv, mindre utrymme på hårddisken.Utvecklingen går nog inte så rasande fort som vi vill tro. 30D släpptes för tidigt skillnaden var liten mot 20D. Men vi åker ständigt dit.Canon tjänar pengar.Mvh.Bengt

Hoppas att du är medveten att den där "bättre" skärmen även innebär 3-5 MB större bildfiler pga att den inbäddade jpeg-filen blir större samt att AA-filtret ändå sitter där och mjukar upp bilden.
 
Mikael... jag har bara en sak att säga dig... Du är den mest okarismatiska, otrevligaste killen jag haft oturen att stöta på... Tyvärr.

Egentligen är det väl jag som skulle reagera mest på de du syftar på...så här kommer min reaktion...
Han är en mycket trevlig person att prata med och även raljera med i forumen, dessutom är han väldigt kunnig.

/Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.