ANNONS
Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nu följt denna intressanta tråd. Jag blir verkligen imponerad av alla duktiga personer som lägger ner så mycket tid på att testa kameror och upplysa oss om än det ena och än det andra.

Men även om man är aldrig så kunnig, så skulle det vara än trevligare att ta del av alla resultat om diskussionsklimatet vore lite trevligare när någon har ett tillägg eller en invändning.

Invändningen kan ju bero på ett missförstånd, men kan också vara i allra högsta grad befogat. Även den mest perfekte, kan ha bortsett ifrån en viktig detalj.

I min värld är ödmjukhet något väldigt sympatiskt. Just detta saknar jag här mellan alla intressanta tester och diskussioner.

Jag tvivlar ingenstans på väderhäftigheten i det som presenteras och diskuteras. Det jag saknar är emellanåt ett trevligare klimat.

Att kunna skilja på sak och person är inte så dumt.

Tack för din tid du som läste detta. Hälsningar från en glad amatör.

/Christer

Jag håppas, för Guds skyld; att ingen på denna site är oeense med dej, AWT.
Jag diskuterar sak; sak är ofta länkat till person (intet att göra åt) tyvärr.
Just nu är problemet mer eller mindre brus i 50/ j.f.m. 40D.

Jodå; vi kann alla ta fel. Jag tog fel engång....+6o år sedan trodde jag att jag var född inn i en värld som kunne skilja på oense och ovännskap.

Konstig nog tror jag det, den dag i dag.......
 
Jag håppas, för Guds skyld; att ingen på denna site är oeense med dej, AWT.
Jag diskuterar sak; sak är ofta länkat till person (intet att göra åt) tyvärr.
Just nu är problemet mer eller mindre brus i 50/ j.f.m. 40D.

Jodå; vi kann alla ta fel. Jag tog fel engång....+6o år sedan trodde jag att jag var född inn i en värld som kunne skilja på oense och ovännskap.

Konstig nog tror jag det, den dag i dag.......

Även om mitt inlägg citerade ett av dina inlägg var det inte specifikt riktat mot dig! Utan mer mot en tendens som finns emellanåt i denna tråd (och en del andra trådar på forumet).

/Christer
 
P.S. Den som inte håller med, behöver inte läsa detta D.S.

Då får du skriva det i början av ditt inlägg. Men seriöst, vad är så fantastiskt med 50D enligt dig i jämförelse, visst kan man allmänt vara sugen på en ny kamera men mjee? 1.5 steg bättre brusprestanda hävdade det i många intervjuer bla.

Varför diskutera om man tycker olika liksom. !

5D MKII förstår jag om du är sugen, det är ju faktiskt ngt helt annat från en 40D och en uppgradering...
 
Mikael... jag har bara en sak att säga dig... <snipp>

Det där var rätt onödigt... även om du tyckte så. Nu vet jag en som faktiskt blev väldigt ledsen, och det är väldigt onödigt. Du, 'hailstorm', har nog fortfarande möjlighet att ta bort inlägget tror jag.

Att skilja på sak och person gör diskussioner så mycket mer intressanta, tycker jag, för sakfrågan kan då diskuteras mycket skarpare; som Occams rakkniv som gör att endast det väsentliga till slut kvarstår.
 
försöker få upp rawfilerna från omtagning 12800iso
mitt resultat blev så här med DPP och vitbalansering mot samma punkt i gråkortet, brusreducering 0 skärpa 0 samt lika omhändertagna i PS med samma uppskärpning USM 100.1.1 40d uppräknad till 50d filstorlek
försöker igen med rawfilerna men wikisend avbryter uppladdningen.
 

Bilagor

  • Bild-11.jpg
    Bild-11.jpg
    35.1 KB · Visningar: 369
Senast ändrad:
Skiljer sig Canons HTP mot Nikons Active D-Lightning?

Beroende på valt läge i Active D-Lightning så kan även exponeringen påverkas. Utöver detta så är det bara olika kontrastkurvor som läggs på.....Vad jag menar är att kameran minskar exponeringen i de mer kraftigare lägena för att minska risken för brända högdagar och sedan lyfts lågdagarna.....Dessutom går det att i Nikons egna programvara ändra läge eller till och med slå av funktionen (men aldrig slå på en avslagen ADL) Givetvis går det inte att slå av den och samtidigt återställa exponeringen......

Så här kommer 10000 kronors frågan: Funkar HTP annorlunda?
 
jag väntar på om någon kan ha ett tips om en liknade sida som wikisend , eller kan ta emot två rawfiler och sedan dra upp dom?

OK,jag ringer Bill Gates; lugn bara.....
Imellanåt; skit i RAW; visa konverterad vad som är så illa med 50D.

Med de verktyg vi har idag; du och jag; jobbar vi dagligen med att göra en bild så bra det går.

Varför inte visa det?

Snälla sa du....det rätade mej. Snälla sejer jag ;_)
 
http://www.gigasize.com/get.php?d=l0jwo6gk87c 50d

http://www.gigasize.com/get.php?d=hjkmlrgr86f 40d

Rawfiler omtagning i det som motsvarar 12800iso med HTP avstängd.
I övriga filer där brus har jämförts har HTP varit avstängd i 50d.
innan nerladdning fyll i tre tecken som ses enligt instruktioner.

Vilken "genväg", No thx!
Sej vad de ser, bara; eller via Jpeg:en

Nu har jag hittad andra ställen som visar 50D´s förmåga att visa pluss OCH minus...
Time out Mikael!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.