PerHbg
Aktiv medlem
Med det sättet att räkna så får vi en upplösningsbegränsning vid 5.6 för APS-C (14 MP för APS-C). Och även om det praktiskt kanske inte syns någon större skillnad mellan 6mp och 12mp vid normala utskrifter så behöver man inte pixelpeepa överdrivet mycket för att se att det faktiskt finns mer information i 12mp bilden än den med 6mp. Uppenbarligen brister det någonstans mellan teorin och verkligheten...
Jag vill nog påstå att det inte går att säga att det är skillnad i informationen på Mikaels sista exempel även om det kan verka så. Vi har inte kännedom om hur DPP arbetar och vilken exakt skärpehöjning det använder och när vi räknar upp 40D till samma uppläsning som 50D eller tvärtom har vi så små skillnader att det enkelt kan tas tillbaka med skärpefilter. Som jag gjort här t ex med Mikaels bild. (Texten kunde inte undvikas skärpas så den blir övertecknad men den är ju ändå ditlagd efteråt så bortse från den) Jag har lagt filter på enbart den högra (40D) och vilken har mest information nu? Vi fick t o m ungefär samma brus i det översta svarta fältet. Nej det är optiken vi håller på att testa. Bägge kamerornas upplösning är tillräckligt hög. Vi kan göra motsvarande tester och i princip radera ut skillnaden även mellan 30D och 50D när vi nu talar enbart upplösningar är jag ganska övertygad om.
Sluta med pixeljakten! ;-)
Bilagor
Senast ändrad: