** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
50d och med 85/1.8 och 16-35/2.8 mk2 gav mig kalla fötter.
Inte bara det att min 50d forsätter att exponera lite märkligt (måste ständigt minuskompensera, vilket jag åter skall kontrollera upp i morgon med en annan 50d) så var det kallt i vattnet.
Foto Lennart Perlenhem (50d)

Bilagor

• Kultyr04b.jpg
    Kultyr04b.jpg
    25.9 KB · Visningar: 630
Är det någon här med 50D som testat ansiktsigenkännande fokusen? Skulle vara kul att veta hur den funkar i t.ex. gruppbilder med fotografen själv inkluderad, alternativt självporträtt. Behöver snart nytt foto till förnyelse av körkortet, då låter det som en perfekt finess :). Skulle även vara kul om någon testar med ett objektiv på mellan 60 och 100 mm satt på f/2.8 och helbild på ansiktet. Hamnar fokus på ögonen, näsan, håret eller något annat? :)

Finns det sånt också?
oftast hamnar fokus på den som är vackrast, dvs om den parametern är vald i CnF 4 7c. snygg på. ful av och gruppbild.
Är det därför jag inte kan skjuta mig själv mer än i foten?

Jag brukar återvända till en plats i Lund , motiv med mycket detaljrikedom för att se hur objektiv uppträder.
Juridicum huset i Lund.samma 17-55/2.8 35mm och nerbländad till 5.6
40d bildfils sedan interpolerad till samma bildfilsstorlek som 50d.
Likvärdigt uppskärpta och använd raekonverterare Camera Raw.
Hela bilden med markerat utsnitt, sedan 2 croppar tagna 200x400pixlar.
dessa två lagda tillsammans för att de skall bli mer överskådligt.

Bilagor

• hela-jur1.jpg
    hela-jur1.jpg
    35.8 KB · Visningar: 541
Skumt med urets färger, på 50D bilden ser siffrorna och visarna röda ut. Förutom färgtonerna ser jag inte skillnad.

En sak som jag funderade lite på var hur resultatet skulle se ut vid mer interpolering.

Interpoleringen av 40D:s fil till 50D:s storlek är ju relativt "liten". Det jag är intresserad av är hur det ser ut om man interpolerar bägge bilderna till motsvarande 100*70cm (300 ppi), med andra ord en maffig förstoring.

Gör 50D:s större pixelantal att den interpoleras till ett "mjukare" utseende eller blir det jämnt skägg där också?

En sak som jag funderade lite på var hur resultatet skulle se ut vid mer interpolering.

Interpoleringen av 40D:s fil till 50D:s storlek är ju relativt "liten". Det jag är intresserad av är hur det ser ut om man interpolerar bägge bilderna till motsvarande 100*70cm (300 ppi), med andra ord en maffig förstoring.

Gör 50D:s större pixelantal att den interpoleras till ett "mjukare" utseende eller blir det jämnt skägg där också?

skall testa det senare.har en hel del att göra under dagen.
återkommer

Om du hinner och orkar så ser jag gärna samma jämförelse med 5D (gamla). Är på gång att skaffa mig en sån och man vill ju alltid ha bekräftelse på att man gjort rätt val :)

Om du hinner och orkar så ser jag gärna samma jämförelse med 5D (gamla). Är på gång att skaffa mig en sån och man vill ju alltid ha bekräftelse på att man gjort rätt val :)

jag gjorde en snabb koll med 100mm macro.
först hela bilden, sedan utsnitt
Om bilden interpoleras upp till 100cm stor bild och kameran på stativ kan man se att 50d har något högre upplösning än 40d. 100mm macro nerbländat till 5.6
först hela bilden med utsnitt markerat

Bilagor

• euro1.jpg
    euro1.jpg
    23.9 KB · Visningar: 453
Inget konstigt alls att vi ser så lite skillnad i upplösning när objektiven inte klarar mtf50 mycket mer än ca 2000 linjer per bildhöjd.

Jämföra med 5D är ganska ointressant när vi kör med objektiv som inte klarar mycket mer än 130 linjer per mm och då blir det givetvis fler linjer på en större sensor med fler mm så var inte så förbaskat förvånade över att man ser en skarpare bild med en större sensor.

När vi kollar upplösningar är det nog mest objektivet vi testar nu när man passerat antalet pixlar på sensorerna som har mer än 130 pixlar per mm. 40d har ju 176 pixlar per mm och 50D ännu fler.

Men testerna Risedal gör är mycket givande och dem tackar vi för. Sen kan vi alla bilda oss vår egen uppfattning, men det står ganska klart att Canon har tvingats in i pixelracet eftersom konsumenterna inte vet bättre.

det är lite krångliggare då det är svårare att få til samma utsnitt från en 24x36mm och APS, skall se om jag har tid i kväll.

gjorde om proceduren,dvs 100cm stor bild med samma utsnitt, men nu med blixt och kortare slutartid för att eliminera all slags skakningsoskärpa, samma uppställning 100mm macro och 5.6

Bilagor

• 50dööö.jpg
    50dööö.jpg
    49.6 KB · Visningar: 633
40d och samma uppställning.
Man kan alltså se i en metersförstoring att 50d har något högre upplösning än 40d, dvs om du sätter kameran på ett stadigt stativ så inga microskakningar ställer till det.

Bilagor

• 40dööö.jpg
    40dööö.jpg
    48.3 KB · Visningar: 635
För en egens skull så verkar bara skärmen vara en anledning att uppdatera till en 50d, äh lika bra att skaffa en 40d på rea pris och köpa en eos60D...eller kanske 70d.

sista bilderna, själv tycker jag det var skönt att se att det faktiskt finns lite mer upplösning i 50d jämfört med 40d. För att se det så behövs det ett 100mm macro, nerbländat till 5,6-8, kamera på stativ .
Att denna upplösningsökning inte spelar någon praktisk roll tror jag alla förstår, vi talar om subtila skilnader som möjligen skulle ses under optimala förållanden, gigantiska kopior där printern skall mäkta med att ta fram dessa små skilnader det rör sig om.

Bilagor

• aa40d.jpg
    aa40d.jpg
    62.7 KB · Visningar: 591
nu har man lusläst denna tråd och kan man stolt för en gångs skull nypa sig själv och säga att jag gjort ett bra beslut att köpa en 40d istället för en 50d.

Då jag inte tycker att de "förbättringar" som nu skall finnas inte berättigar de 1000lappar extra en 50d kostar.

Mikael
Jag tycker du lagt ner ett ofantligt arbete på detta och uppskattar det mycket.Jag själv "sitter inte och tittar på skärmen" på de bilder jag själv tar. De vill jag ha i hårdvara. Gärna i storlekar över 40x50.

40D lär räcka till de L objektiv jag har, så när en 5 Dll klipper till kanske det blir ett byte. Men du nästan dödar 50D.( sparade ett par tusingar ) Tack.

MVH
Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar