Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
det är dina slutsatser inte mina Kent, återigen jag tror att flertal har för höga förväntningar, jag skall köra en snabb test framförallt vad det gäller exponeringen mot ett annat exemplar i morgon.
I övrigt så är kameran som jag har beskrivit. Dvs den har lite högre upplösning, bättre LCD, autoiso från 100-1600 vilket betydde mycket idag då det underlättade att ta snabba bilder inomhus och utomhus .

Jag förstår inte riktigt vad vissa personer här på fotosidan förväntar sig av 50d.
En superkamera som kan återge 6400iso som en 24x36 sensor från Canon eller Nikon/sony ?
Lite förvånande vad du skriver idag jämfört med häromdagen. Du började din testserie med att nästan kastrera 50D och visade för oss hur kass den var jämfört med 40D och nu är det vi som har för stora förväntningar?

Tyvärr så dog ju fleras förväntningar i takt med dina testbilder, men förhoppningsvis förstår en och annan nu att kameran inte var så dålig trots allt. Lite mer brus på ISO6400, men på det stora hela inga större problem i en verklig fotosituation. Låter som om du ändå kom till en vettig slutsats.
 
Lite förvånande vad du skriver idag jämfört med häromdagen. Du började din testserie med att nästan kastrera 50D och visade för oss hur kass den var jämfört med 40D och nu är det vi som har för stora förväntningar?

Tyvärr så dog ju fleras förväntningar i takt med dina testbilder, men förhoppningsvis förstår en och annan nu att kameran inte var så dålig trots allt. Lite mer brus på ISO6400, men på det stora hela inga större problem i en verklig fotosituation. Låter som om du ändå kom till en vettig slutsats.

taq fram där jag kastrerar kameran eller säger den är kass, visa vad du menar är du snäll.
 
taq fram där jag kastrerar kameran eller säger den är kass, visa vad du menar är du snäll.

Nej du har inte kastrerat kameran eller sagt att den är kass, men du har visat bildexempel som klart och tydligt visar att Canons utlovade prestanda förbättringar inte är i närheten av vad dom själva påstår, och då är det väl inte konstigt att vissa drar öronen åt sig, mer förväntningar än att Canons påståenden är riktiga tror jag ingen har haft.


/kent
 
Nej du har inte kastrerat kameran eller sagt att den är kass, men du har visat bildexempel som klart och tydligt visar att Canons utlovade prestanda förbättringar inte är i närheten av vad dom själva påstår, och då är det väl inte konstigt att vissa drar öronen åt sig, mer förväntningar än att Canons påståenden är riktiga tror jag ingen har haft.


/kent
Tack för det gamle vän

Nu till en rolig grej med DPP som saknas i bla Camera Raw.
Båda bilderna från 40d och 50d är exponerade exakt lika vad det gäller tid och bländare, i detta fall det som motsvarar 6400iso. se ovan
I DPP kan man koppla bort gamma kurvan helt och få en linjär kurva, det innebär att sensorns data är inte kompenserad med en pålagd gamma kurva, man kan då få indikation på vad som registreras på sensorerna under en viss tid, den som vill veta mer om gamma kurvans inverkan läs Bruce Fracer PDF som går att ladda ner från Adobe.http://www.adobe.com/products/photoshop/pdfs/linear_gamma.pdf

Jag har här i båda fallen tagit bort gamma kurvans inverkan, inga andra parametrar är rörda i DPP och resultatet blir föjlande från 50d till vänster och 40d till höger. Jag tar gärna en diskussion med Canon om hela sensorns ev känslighet jämfört med 40d för att bla att lära mig.. Samma tid, samma bländare, dvs båda sensorna har träffats av lika mycket ljus.
PS du behöver ha en bra skärm för att se skilnaden.
 

Bilagor

  • gamma.jpg
    gamma.jpg
    13 KB · Visningar: 695
Senast ändrad:
samma bild men uppdragen i kurvor så att man lättare kan se, 50d till vänster 40d till höger.
 

Bilagor

  • gamma.jpg
    gamma.jpg
    12.6 KB · Visningar: 688
Även på min skitskärm på jobbet så kan jag se att 40D's sensor registrerar mer ljus än 50D's, skumt är det, det borde väl vara lika.

/kent
 
Även på min skitskärm på jobbet så kan jag se att 40D's sensor registrerar mer ljus än 50D's, skumt är det, det borde väl vara lika.

/kent

Jag gjorde om försöket, denna gång utan vitbalansering av rawfilen.Resultatet blev detta. 40d till vänster, 50d till höger. Linjär kurva i DPP
 

Bilagor

  • känslighetsjämförelse.jpg
    känslighetsjämförelse.jpg
    6.5 KB · Visningar: 604
taq fram där jag kastrerar kameran eller säger den är kass, visa vad du menar är du snäll.
Du får läsa kommentarerna du fått, så förstår du hur andra tolkar dina resultat. Du har dessutom i en annan tråd gått in och länkat till dina resultat i denna tråd och uppmanat folk att noggrannt tänka över värdet av ett byte, baserat på dina tester. Läs de efterföljande kommentarerna i den tråden också, så förstår du hur dina resultat och uppmaningar tolkades där. På något sätt har du nu kommit fram till att alla tolkat dina resultat fel?
 
metadata från de två.Om inte förklaringsmodellen har gått fram tidigare så är kamerorna exponerade efter det som motsvarar 6400iso.Dvs först efter iso 1600 vilket gav 1/8sek bl 5.6 därefter två stegs underexponering = 1/8 sek och bländare 11.
 

Bilagor

  • Metadata.jpg
    Metadata.jpg
    41.6 KB · Visningar: 851
Senast ändrad:
Du får läsa kommentarerna du fått, så förstår du hur andra tolkar dina resultat. Du har dessutom i en annan tråd gått in och länkat till dina resultat i denna tråd och uppmanat folk att noggrannt tänka över värdet av ett byte, baserat på dina tester. Läs de efterföljande kommentarerna i den tråden också, så förstår du hur dina resultat och uppmaningar tolkades där. På något sätt har du nu kommit fram till att alla tolkat dina resultat fel?

Ja och det står jag för fortfarande. Nästa gång skall jag utelämna ev egna värderingar och endast tala om vad som kan ses i resultaten vid en jämförelse..

Vi kan därefter diskutera den ökade upplösningen i 50d om någon är intresserad. Vad det betyder det i realiteten och inte bara i specifikationerna. När ses denna ökning i upplösningen och vad betyder den? Hur stora kopior behöver vi göra för att en ev skilnad skall ses osv.

Vi kan diskutera att 50d har ett 6400iso läge jämfört med att 40d inte har det. Är 50d en bättre högisokamera än 40d?Vad kan ses i en jämförelse som denna.
 
Senast ändrad:
Ja och det står jag för fortfarande.
Hade man varit lite konspiratoriskt lagd, kunde man ju misstänka att någon Canonrepresentant eller Canon närstående person daskat dig lite på fingrarna och sagt -"Aja baja Mikael, inte dissa 50D så där, då får du inga fler tidiga ex i framtiden att leka med! Nu får du ta dig ur det där." Men nu är man ju inte konspiratoriskt lagd, så det finns säkert andra förklaringar till att vi alla tolkat dig fel... ;-)
 
Vi är nog ganska många som haft för stora förväntningar på 50D jag med.Mikael har lagt fram fakta,sedan är det upp till var och en att ta ställning,kameran verkar ha en del förbättringar sen om det är värt pengarna det är en annan sak
janne
 
Några personer inom Canon och Nikon vet vem jag är sedan år tillbaka, jag träffar dom i olika sammanhang, inte minst på Photokina, förutom i år.När jag testade scannrar på 90 talet så påtalade jag för Nikons högsta scannerchef att kurvaturen på filmen och Nikons ganska dåliga filmhållare gjorde att upplösningen inte var den de uppgav, jag fick fortsättningsvis testa scannrar fram till att digitala SLR kameror kom.
 
Senast ändrad:
Nu har jag läst lite mer om eos50D och kommit fram till att många inte tycker att den är värd uppgraderingen från 40d. Mer värd om man har en 20d eller tidigare.

Men det som jag tycker är tråkigt med den här tråden är att ALLT bara handlar om iso..

Hur fungerar kameran annars? liveview med den nya skärmen måste ju nästan vara bättre..eller?
Vilka nya funktioner är bra?
Eller ska man köpa en begagnad eos20d så man inte trampar på några tår...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.