Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
har jag tur åker jag med 4 SLR kameror, 5dmk2, 5d, 50d och 40d samt en G9

Det pratas om kvalitet på pixlarna om 50D inte fått till det med sina.Ser att du har G9 vissa bilder med den har fått epitetet dslr-kvalitet. tankarna leder då osökt till att den lilla sensorn med 12mp har alltså Canon lyckats makalöst bra med. Men inte med 50D. Har Canonfolket reagerat på detta. Har någon pratat med Canon.Mvh.Bengt.
 
Du får gärna balansera dina tester med lite "real world" bilder, gärna lite större utgåvor om möjligt samt med dina kommentarer vad du tycker. Vore intressant att se/höra!

Jag tycker att de som är intresserade av 50d skall jämföra själv med sin gamla kamera exv 40d.

Jag har idag använt kameran tillsammans med 5d på ett jobb , en sak är att auto iso fungerar bättre hos 50d än 40d. Jag fotograferade människor i inohusmiljö utan blixt med förvalt bländarvärde och objektivet 70-200 och på skärmen ser det mycket bra ut, skall snart dra in dom i datorn för att se resultatet.
 
Det pratas om kvalitet på pixlarna om 50D inte fått till det med sina.Ser att du har G9 vissa bilder med den har fått epitetet dslr-kvalitet. tankarna leder då osökt till att den lilla sensorn med 12mp har alltså Canon lyckats makalöst bra med. Men inte med 50D. Har Canonfolket reagerat på detta. Har någon pratat med Canon.Mvh.Bengt.

sensorn i 50d är bra, högre upplösning än 40d .
Du kan inte jämföra en kompaktkamera G9 med SLR, för det första är brusnivån mycket högre eftersom sensorn är så mycket mindre. Sedan sitter det i G9 en ccd från Sony om jag minns rätt..
 
Senast ändrad:
Har du kollat med en annan 50D, det är ju möjligt att det är något fel på ditt exemplar, jag menar så där kass kan den väl ändå inte vara ?
Är den det, så har ju Canon skitit i det blå skåpet igen, och hastat ut ännu en ofärdig kamera, likt 1Dmk3 med sin autofokus flopp, undrar hur länge dom har råd med att hålla på att slänga ut ofärdiga produkter på marknaden, men alla fototidningar kommer väl förstås höja 50d till skyarna eftersom dom gör så undermåliga tester.

/kent
 
Har du kollat med en annan 50D, det är ju möjligt att det är något fel på ditt exemplar, jag menar så där kass kan den väl ändå inte vara ?
Är den det, så har ju Canon skitit i det blå skåpet igen, och hastat ut ännu en ofärdig kamera, likt 1Dmk3 med sin autofokus flopp, undrar hur länge dom har råd med att hålla på att slänga ut ofärdiga produkter på marknaden, men alla fototidningar kommer väl förstås höja 50d till skyarna eftersom dom gör så undermåliga tester.

/kent

det är dina slutsatser inte mina Kent, återigen jag tror att flertal har för höga förväntningar, jag skall köra en snabb test framförallt vad det gäller exponeringen mot ett annat exemplar i morgon.
I övrigt så är kameran som jag har beskrivit. Dvs den har lite högre upplösning, bättre LCD, autoiso från 100-1600 vilket betydde mycket idag då det underlättade att ta snabba bilder inomhus och utomhus .

Jag förstår inte riktigt vad vissa personer här på fotosidan förväntar sig av 50d.
En superkamera som kan återge 6400iso som en 24x36 sensor från Canon eller Nikon/sony ?

Eller en upplösningsökning som klår 40d, 450 osv med hästlängder ?

Återigen, när vi gjorde en blintest där 12 personer deltog och med 45cm stora kopior så kunde två peka på bilderna och säga att de hade högre upplösning än 5d bilderna , två gissade att bilderna från 5d var dom som hade högst upplösning, 8 personer kunde inte se någon skilnad alls.

Kamera på stativ, objektiv =fast 50mm och nerbländat till 5.6
 
Senast ändrad:
Vi förväntar oss väl att Canon står för det dom lovar, dvs 1.5 stegs bättre brusprestanda än 40D, vilket dina tester klart visat sig vara överdriven marknadsföring.

/kent
 
mikael
Jag tror att det sitter en del som funderar på att uppgradera sin instegskamera (300d, 350d, 400d och 450d) till just 50d.

He, he, jag "uppgraderade" min 350D till 40D för ungefär ett år sen. Jag känner inte direkt något jättesug efter ytterligare en uppgradering nu. :)

I och med 40D tyckte jag att det fanns en tillräckligt mycket bättre kamera än 350D för att det skulle vara värt att köpa den.

Den nya skärmen skulle jag dock vilja uppgradera min 40D med.
Det motiverar dock inte alls ett byte till 50D.
 
har jag tur åker jag med 4 SLR kameror, 5dmk2, 5d, 50d och 40d samt en G9
Plus ett antal objektiv, antar jag. Vilket flygbolag, och hur struligt är det bolaget med att man tar med sig en jätteväska som handbagage?

Sist jag flög (till just Afrika) med kamerautrustning hade jag svårt att komma under de 5 kg som var maxgränsen för handbagage. Måtten på väskan var inget problem.
 
Plus ett antal objektiv, antar jag. Vilket flygbolag, och hur struligt är det bolaget med att man tar med sig en jätteväska som handbagage?

Sist jag flög (till just Afrika) med kamerautrustning hade jag svårt att komma under de 5 kg som var maxgränsen för handbagage. Måtten på väskan var inget problem.

Jag har själv bokat en resa till SA i november med British Airways och där får du ta med 23kg i handbagage. http://www.britishairways.com/travel/bagcabin/public/sv_se
 
Jag förstår inte riktigt vad vissa personer här på fotosidan förväntar sig av 50d.

Om man presenterar en ny modell med en utvecklad sensor och en helt ny processor och i pressmeddelandet talar om förbättrade prestanda är det väl inte helt orimligt att "vi" förväntar oss att modellen skall prestera BÄTTRE än föregångaren.

Om jag har tolkat dina tester rätt så har vi en kamera med SÄMRE prestanda än sin föregångare.

Klart att man med rätta kan vara besviken på detta.

Om dina tester stämmer hade det ju varit bättre att behålla sensor och processor från 40D och nöja sig med den förbättrade skärmen och lite annat smått och gott som uppgradering.

Mvh
Anders
 
Varför gör inte Canon sånahär jämförelser själva - inget ont om Mikales jobb, tvärt om, men det hade varit bra om på något sätt tillverkarna kunde visa vad dom lovar i prestanda genom liknande tester som dessa. Och snacket om förserier håller inte - i läget när man releasar kameran så kan det inte vara sååååå långt kvar till produktsionsprestanda. För det kan väl inte vara rent teoretiska beräkningar, kanske endast relaterade till en del av kamerafunktion, som man hoppas på att få mycket (pre-)order på.. eller?

Canon - leden edra löften i bevis!

/
 
Om man presenterar en ny modell med en utvecklad sensor och en helt ny processor och i pressmeddelandet talar om förbättrade prestanda är det väl inte helt orimligt att "vi" förväntar oss att modellen skall prestera BÄTTRE än föregångaren.

Om jag har tolkat dina tester rätt så har vi en kamera med SÄMRE prestanda än sin föregångare.

Klart att man med rätta kan vara besviken på detta.

Om dina tester stämmer hade det ju varit bättre att behålla sensor och processor från 40D och nöja sig med den förbättrade skärmen och lite annat smått och gott som uppgradering.

Mvh
Anders

då har du tolkat de jämförelser jag har gjort fel, jag har visat att skilnaderna inte är så stora som några gärna vill hoppas och tro.
 
Jag har själv bokat en resa till SA i november med British Airways och där får du ta med 23kg i handbagage. http://www.britishairways.com/travel/bagcabin/public/sv_se

jag har även dator och annat med i ryggan och aldrig haft problem med att ta med utrustningen in på planen.
En gång ville security i Tyskland skruva isär ett Pro aggregat som jag envisades att ta med in på planet ,de kunde inte röntga genom blixtaggregatet ordentligt.
Annars har jag aldrig haft några problem.
 
En sista illustration angående brusbild och nu med Canon DPP.
Samma 2800K lampljus.
Båda kamerorna 40d och 50d exponerade efter det som motsvarar 6400iso.1/8 sekund bl11
Raw och RGB balanserade mot samma gråa yta.
50d bilfil sedan nerräknad till samma storlek som 40d
DPP med brusreducering ställd på 0
först hela bilden

anm. det var i detta ljus jag hade svårt att balansera upp 50d så att ytan blev grå
med camera raw
 

Bilagor

  • bruszz00.jpg
    bruszz00.jpg
    22.9 KB · Visningar: 717
Senast ändrad:
utsnitt från de två rawfilerna , 40d till vänster 50d till höger.6400iso

Dessa rawfiler, samt rawfiler från uthuset, samt rawfiler från upplösningstesten utomhus kan sändas till den som begär och vill göra en egen utvärdering.
 

Bilagor

  • bruszz01.jpg
    bruszz01.jpg
    27 KB · Visningar: 716
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.