det framgår i texten till bilderna.i övrigt är jag inte riktigt säker på vad du menar med din fråga.
Nej det framgår inte riktigt. Det kanske beror på min okunskap. Men innan du publicerat bilderna här på FS, så har du konverterat dom till jpg antar jag (om dom inte var från dom exemplena där du lagt upp jpg direkt från kameran).
Om du i steget precis före det, förstorat jpg i Photoshop, så förstår jag precis vad du har gjort. Är det så?
Jag vet att du postat några bilder där du istället förminskat 50D bilderna, men det lämnar jag därhän.
Hur som helst, om man förstorar dpreviews bilder från 400D (i PS) till att få samma bildstlk som 450D så minskar bruset (i dom två bilder jag länkade till för någon sida sen). Det är tydligt på pengen, svårare bedöma på gråskalorna och inte lika relevant - för att jämföra med dina jämförande bilder.
Jag vill inte lägga upp det här eftersom dom garanterat är upphovsrättskyddade av dpreview, men den som vill får skicka mess till mig så kan jag maila en PSD-fil där vem som helst se effekten av en förstoring - bruset minskar på dpreviews klassiska drottningpeng (skickar i så fall "för eget bruk"). Dom är på ISO1600 men representerar väl gränsvärdet bättre för den kameraserien.
I dpreviews test och som man kan se på länken nedan uppfattas bruset som likt mellan kamerorna. Men med förstoring så uppfattas 400D resultat bättre. Hur det blir med skillnaden mellan 40D och 50D kan jag bara spekulera om, men förstoringsgraden blir större, mellan 400D och 450D är den blott 9,876% för att vara exakt. Men man ser hur "artefakter" försvinner och konturer utjämnas ngt ändå. Klassisk anti-aliasing. Tycker jag. Med ännu större förstoringsgrad (22.2% borde det vara mellan 40&50D) borde dom helande effekterna bli ännu större, men det är å andra sidan bara en gissning från min sida. Mitt testmaterial är så pyttigt.
Brusbedömning av sensor är per definition pixel-peeping, även om jag vet att det ofta anänds/menas nedsättande. Och Nota Bene, det kan fortfarande vara så att 50D har sämre brusegenskaper än 40D, men förstoring som jag gjort a'la ovan gör jämförelsen orättvis. Men du kanske gjort på nåt annat sätt, det är därför jag ställde frågan.
Canon 450D testet, brusjämförelse:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/page19.asp